• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman
    Anonym (t) skrev 2024-09-15 14:28:01 följande:

Vad spelar det för roll vad folk säger? Vi har knapphändig info att gå på och du verkar tro att en anmälan är enbart för ett hål i en tröja en gång. Ingen skola anmäler lättvindigt även om vissa saker kräver en direkt anmälan så är inte hål i tröjan en.

Så du menar att skolan inte gjorde orosanmälan för tröjsn? Du menar jag far med osanning?
  • Anonym (Sara)
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 14:59:44 följande:
    Så du menar att skolan inte gjorde orosanmälan för tröjsn? Du menar jag far med osanning?
    Men det kanske inte bara handlade om tröjan då. Jag tror inte en skola skulle göra en orosanmälan för att en elev kom med en trasig tröja en enda gång om det inte fanns något annat skäl till oro alls. Hur skulle de ens veta säkert att tröjan inte gick sönder på vägen eller i skolan? Vad stod det i anmälan? 
  • Anonym (t)
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 14:59:44 följande:
    Med tanke på din bristfällande respons i tråden vet jag inte om du far med osanning i allmänhet eller tror på det.
  • Giftskåneman

Stod typ skolans namn, anmälare rektorns namn  Xx kom idag till skolan med trasig tröja och då barnet har svårt att hitta vänner har vi oro för att detta kan leda till utstötning och mobbing på sikt  typ nåt sånt stod det

• Giftskåneman
    Anonym (t) skrev 2024-09-15 15:10:14 följande:
    Med tanke på din bristfällande respons i tråden vet jag inte om du far med osanning i allmänhet eller tror på det.
    Bristande respons?
    Jag svarar på de som jag anser har nåt att tillföra tråden
  • Anonym (...)
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 15:16:41 följande:

Stod typ skolans namn, anmälare rektorns namn  Xx kom idag till skolan med trasig tröja och då barnet har svårt att hitta vänner har vi oro för att detta kan leda till utstötning och mobbing på sikt  typ nåt sånt stod det

Ja skolan vill väl slippa hantera mobbning. Bedrövligt att lägga ansvaret för mobbning på offrets föräldrar
  • Anonym (Kimchi)

Skulle tro att det ligger mycket mer bakom. Inte precis så att den familjen säger något som får dem att komma i dålig dager. Det kan ju också handla om de helt enkelt inte förstår vad det brister i. Noll insikt. Att komma i SOL eller LVU kräver en del missförhållanden. Inte heller första åtgärderna och stöd man sätter in. Så sannolikt har myndigheterna agerat rätt. Föräldrarna borde fokusera på att slipa på sina föräldraroller isf att processa.

• Anonym (Rosa)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-09-15 18:45:47 följande:

Att komma i SOL eller LVU kräver en del missförhållanden. Inte heller första åtgärderna och stöd man sätter in. Så sannolikt har myndigheterna agerat rätt. Föräldrarna borde fokusera på att slipa på sina föräldraroller isf att processa.

Tyvärr stämmer inte det här. Det enda som krävs är att soc får för sig att det finns missförhållanden. I vårt fall genom en manipulativ och lögnaktig anmälare som de inte klarade av att genomskåda. Vi erbjöds inget stöd utan de gick direkt på omhändertagande. Vi fick välja SoL eller LVU. I vårt fall låg det ingenting bakom orosanmälan, men soc agerade drastiskt och hänsynslöst. Barnet skadades allvarligt av deras åtgärder. Vi har haft mycket kontakt med barnpsykiatrin och de har inte haft något negativt att säga om oss föräldrar - men däremot om socialtjänsten. 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.