• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman

Har läst samtliga papper.
    Frun har svårt med att förstå vad som sähs, jag har läst och frågat vad anser du om detta, och fått bekräftat hon inte tagit in informationen.
    Mannen har dyslexi, nu är barnen omhändertagna, och de måste ha hjälp, men vet inte hur.
    Därför jag startade tråden.

• Anonym (Guppy)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 11:37:21 följande:

Frun har svårt med att förstå vad som sähs, jag har läst och frågat vad anser du om detta, och fått bekräftat hon inte tagit in informationen.
    Mannen har dyslexi, nu är barnen omhändertagna, och de måste ha hjälp, men vet inte hur.

Hur kraftig är mammans intellektuella nedsättning? Kan hon läsa t ex dagstidningar och förstå innehållet? Klarar hon att betala räkningar med internetbank? Planera matlagning, hushålla med pengar etc? Var märks nedsättningen mest?
  • Giftskåneman

Hon har bil och körkort och nytt jobb nu, fixar räkningar och sociala medier galant, problemet är vid samtal, där tänker hon ofta fel  hon kan säga till mannen, typ, kommer hem efter 18, och kommer 23, och han frågar du skulle ju komma efter 18, ja men det gjorde jag ju, du vet hur mamma babblar och inte vill jag ska åka i väg.

• Anonym (Lina)

Frågan är väl vad de egentligen vill? Är det att det ska stå annat än det gör i utredningen? Ta upp det med soc så kan de åtminstone lägga till en bilaga. Vill de ta hem barnen? Då är det ju bara att göra det för de är ju frivilligt placerade nu. Möjligen blir det då ett LVU (omedelbart om det är akut fara för barnen eller att de ansöker och då tar det en tid). Själva LVU:et tas upp i förvaltningsrätten och fastställs eller avslås där. Föräldrarna kommer tilldelades juridiskt ombud. Barnen kommer få ett eget juridiskt ombud. Det ombudet gör sig en egen bild av ärendet och håller antingen med om behov av placering eller anser att barnen ska hem.

• Aniiee
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 12:22:55 följande:

Vad är csrf-elementet som hindrar mig att svara?

Ett enkelt datafel. Händer ibland. Bara att trycka igen. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Fjäril kär
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 11:37:21 följande:

Förstår båda två att det inte är så enkelt att bara ta hem barnen? 
    Finns det uppenbara brister som dom inte kan/vill göra något åt så kommer dom ju ändå bli av med barnen och då kanske för alltid den gången i form av LVU 

Förstår ni alla allvaret? 
  • Goneril

När placering görs av sociala myndigheter finns högst sannolikt skäl till det; det är oerhört dyrt och kräver mycket rent administrativt, hitta rätt familj etc.                                                                                                                       När mamman ändå fungerar hyfsat, jobbar, kör bil och kan orientera sig på sociala medier, skulle det då inte vara tillräckligt med en stödfamilj några dagar i veckan? Sen blir jag ju bekymrad, mamman har trots allt en lindrig utvecklingsstörning och mannen är dyslexiker; vem läser med barnen, vem kommer att kunna hjälpa dem med läxor? Finns det inte risk att dessa barn kommer att bli försenade i sin utveckling? Kommer de att halka efter i skolan? Och slutligen, var finns far- och morföräldrarna? Kan de inte hjälpa till med barnen, läsa med dem och stimulera dem? TS, kan inte du ställa upp? 

Svar på tråden Överklaga soc beslut.