• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman
    Anonym (t) skrev 2024-09-13 19:21:16 följande:
    Du ser inte det konstiga/förnedrande i att de skulle säga åt henne att skaffa en god man och sedan återkomma? Det tar tid.
    Du ser inte det förnedrande i att få sina barn omhändertagna, hur skulle du gjort om du hade förlossningsskada, du hade tyckt det var görnedrande, närdu gått i därskola och mycket väl medveten om dina begränsningar
  • Anonym (My)
    Giftskåneman skrev 2024-09-13 19:17:56 följande:

Lina, god man behöver inte handla om ekonomi. Hon har rätt till god man, men soc BÖR informera, INTE SKA, informera om vilken hjälp personerna på kontoret har rätt till.

Varför var inte hennes man och pappan till barnen med på mötena?
  • Anonym (My)
    Giftskåneman skrev 2024-09-13 19:26:00 följande:
    Du ser inte det förnedrande i att få sina barn omhändertagna, hur skulle du gjort om du hade förlossningsskada, du hade tyckt det var görnedrande, närdu gått i därskola och mycket väl medveten om dina begränsningar
    Bör man skaffa barn om man har begränsningar i att förstå grundläggande saker?

Förstår att det är jättetufft för mamman, och med rätt stöd så kanske det skulle gå, men med tanke på att mannen/pappan inte ens var med på mötet så har hon kanske inte det stöd som behövs för att ta hand om barn?
  • Giftskåneman

Han har varit med på alla möte utom 2, tvärtom ringer de till frun för att diskutera, fast hon bett dem, ring min istället för mig, han föklarar det mycket bättre ön ni gör.

• Anonym (SoL)
    Anonym (och) skrev 2024-09-13 19:01:02 följande:
    Och som flera redan har skrivit, eftersom SOL-placering är en frivillig åtgärd finns det inget att överklaga. Föräldrarna kan, rent juridiskt, avsluta den placeringen nu på en gång eller när som helst. 
    Placering enligt SoL är ett beslut och en åtgärd och sådana kan överklagas.
  • Anonym (Lina)

Jag har koll på vad god man är, vem
    som kan få detta och hur det går till  samt inom vilka områden denne kan hjälpa till. Det är fortfarande inte soc som beslutar om någon ska få god man och kanske personen redan har detta, det vet inte jag. Oavsett så kan de ju förstås inte vänta i kanske minst ett halvår på att en sådan tillsätts, om personen ens vill ha en. Bättre i så fall att personen har med sig ett ombud.

Giftskåneman skrev 2024-09-13 19:17:56 följande:

Lina, god man behöver inte handla om ekonomi. Hon har rätt till god man, men soc BÖR informera, INTE SKA, informera om vilken hjälp personerna på kontoret har rätt till.

• Anonym (t)
    Giftskåneman skrev 2024-09-13 19:26:00 följande:
    Om behovet fanns av god man eller personligt ombud kan det ändå inte uppstå precis på dessa möten, det är inte deras ansvar att säga åt någon vad de behöver. De bör inte neka att ha med någon som stöd men det finns inget som säger att de ska ha med någon som "tolkar" henne åt dom.
  • Anonym (Finns nog en anledning)
    Anonym (SoL) skrev 2024-09-13 19:37:17 följande:
    Placering enligt SoL är ett beslut och en åtgärd och sådana kan överklagas.
    Fast varför överklaga något som man bara kan säga nej till? Det låter ju märkligt att den möjligheten skulle finnas? Jag vet alltså inte, så det är en genuin fråga
  • Anonym (SoL)
    Anonym (Finns nog en anledning) skrev 2024-09-13 19:45:24 följande:
    Fast varför överklaga något som man bara kan säga nej till? Det låter ju märkligt att den möjligheten skulle finnas? Jag vet alltså inte, så det är en genuin fråga
    Därför att det handlar om barnens behov, om och hur dessa tillgodoses. Har utredningen brustit i detta så kan ett överklagande tvinga fram en ny utredning.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.