Inlägg från: Anonym (SoL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SoL)

Överklaga soc beslut.

Anonym (och) skrev 2024-09-13 19:01:02 följande:
    Och som flera redan har skrivit, eftersom SOL-placering är en frivillig åtgärd finns det inget att överklaga. Föräldrarna kan, rent juridiskt, avsluta den placeringen nu på en gång eller när som helst. 
    Placering enligt SoL är ett beslut och en åtgärd och sådana kan överklagas.
  • Anonym (SoL)
    Anonym (Finns nog en anledning) skrev 2024-09-13 19:45:24 följande:
    Fast varför överklaga något som man bara kan säga nej till? Det låter ju märkligt att den möjligheten skulle finnas? Jag vet alltså inte, så det är en genuin fråga
    Därför att det handlar om barnens behov, om och hur dessa tillgodoses. Har utredningen brustit i detta så kan ett överklagande tvinga fram en ny utredning.
  • Anonym (SoL)
    Anonym (Finns nog en anledning) skrev 2024-09-13 20:33:19 följande:
    Ja, jag menade inte att det i praktiken är onödigt, utan mer att det känns mindre troligt att en sån möjlighet skulle tillhandahållas om the powers that be kan komma undan med att säga att det ju bara är att säga nej, om du är med på hur jag menar. Men om det ändå är så - att möjligheten finns alltså - så är det ju bra då
    Att överklaga med fokus på barnens behov kan ses som samarbetsvilja hos föräldrarna, jämfört med att bara sätta sig på tvären. Det har sannolikt fördelar för föräldrarna vid en ev process.
  • Anonym (SoL)
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-14 07:06:38 följande:

Hur går en sån överklagan till och vart vänder man sig med den? Vi fick aldrig någon information om att det var möjligt att överklaga SoL-beslut. Soc sa att det var deras förslag eller LVU som gällde. Vid ett tillfälle frågade vi om det fanns något alternativ och då log hon och sa  -Nej. 

Att man har rätt att byta handläggare visste vi. Men det var inte heller något de upplyste oss om. 

Det är bara att skriva att ni överklagar beslutet samt era skäl och hänvisa till socialtjänstens ärende.

Men det måste göras inom tre veckor efter att ni fått beskedet.

Överklagandet lämnas till den handläggare som gjort utredningen och fattat beslutet. Antingen omprövar de sitt beslut, eller så prövas ärendet i förvaltningsrätten dit handläggaren måste skicka en kopia på överklagandet.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.