• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman

Men eftersom soc aldrig sagt hur de skulle gjort, de säger vad de INTE skulle gjort så är föräldrarna rädda för vad som händer om de avbryter sol, jag har sagt lvu, då får de umgänges schema osv, men de är rädda, tänk om förvaltningsrätten helt följer soc linje, då får de mindre att säga till om är de rädda.

• Anonym (SL)
    Giftskåneman skrev 2024-10-02 10:06:53 följande:

Men eftersom soc aldrig sagt hur de skulle gjort, de säger vad de INTE skulle gjort så är föräldrarna rädda för vad som händer om de avbryter sol, jag har sagt lvu, då får de umgänges schema osv, men de är rädda, tänk om förvaltningsrätten helt följer soc linje, då får de mindre att säga till om är de rädda.

Förlåt, men om de behöver att socialtjänsten i detalj ska berätta situation för situation för hur de ska sätta gränser och vara föräldrar kanske en placering inte är helt orimlig....
  • Anonym (Guppy)

Har båda föräldrarna ett intellektuellt handikapp? Att inte förstå information man får till sig är oroande. Du som utomstående kan omöjligt ha insyn i eventuella problem föräldrarna har med sitt föräldraskap. 
  • Anonym (Olof)

Jag finner det problematiskt att du anser att soc ska servera rätt svar på en bricka. Just sånt tänk är förmodligen vad som gör att de känner oro.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-02 15:49:58 följande:
    Förlåt, men om de behöver att socialtjänsten i detalj ska berätta situation för situation för hur de ska sätta gränser och vara föräldrar kanske en placering inte är helt orimlig....
    Eller stödinsatser i hemmet.
    Att ta barn från sina föräldrar är i stort sett alltid fel. Även om soc och deras fansvans hävdar det.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:05:28 följande:
    Att ta barn från sina föräldrar är i stort sett alltid fel. Även om soc och deras fansvans hävdar det.
    Stödinsatser räcker ju dessvärre inte alltid...
    Om föräldrar har stora svårigheter att ta in information/råd och omsätta dem i praktiken så kommer stödinsatser inte att fungera.

Dessa barn är placerade enligt SoL. Föräldrarna kan närsomhelst avsluta placeringen.

Jag håller med om att tvångsplaceringar i det längsta ska undvikas men detta är ju inte heller en sådan placering.
  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:05:28 följande:
    Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Vill inte) skrev 2024-10-02 17:26:08 följande:
    Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
    Helt klart är det så.

De enda gångerna jag på rak arm kan tycka att placering är det enda alternativet är när det är våld och/eller missbruk i hemmet.
    Men även då ska det absolut vara en tillfällig lösning tills föräldrarna kommit på banan igen, dvs om de är beredda att ändra sitt liv.

Det är inte konstigt att föräldrar är livrädda för soc, som agerar fullständigt godtyckligt.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-02 17:21:14 följande:
    Stödinsatser räcker ju dessvärre inte alltid...
    Om föräldrar har stora svårigheter att ta in information/råd och omsätta dem i praktiken så kommer stödinsatser inte att fungera.

Dessa barn är placerade enligt SoL. Föräldrarna kan närsomhelst avsluta placeringen.

Jag håller med om att tvångsplaceringar i det längsta ska undvikas men detta är ju inte heller en sådan placering.
    Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.
    Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.

Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.

Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.