• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Olof) skrev 2024-10-02 16:57:45 följande:
    Jag finner det problematiskt att du anser att soc ska servera rätt svar på en bricka. Just sånt tänk är förmodligen vad som gör att de känner oro.

Soc målsättning borde vara att hjälpa familjen. Det gör man bäst genom att ge handfasta råd, inte vaga anklagelser. Att som socionom se problem hos en familj men vägra hjälpa dem genom att berätta vad som behöver ändras måste vara grovt tjänstefel. Det går ju rakt emot verksamhetens syfte. 

Att familjen fått råd som de inte följt är inte alls säkert. Vi fick inget eebjudande om hjälp öht. De bara tog barnen. 

• EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-01 21:55:13 följande:

Typ ingenting, de får inga klara besked

Vad säger det skriftligt beslutet då? 
  • EpicF
    lfc skrev 2024-10-02 09:45:31 följande:

Första steget är att avsluta SOL. De lever just nu i ett ?ingenmansland ?. De har i princip inga rättigheter. 
    Går det över till LOU så finns det mer rättigheter och det är mer uppstyrt. 
    De har då rätt till ett ombud som ska vara deras stöd i Processen. 

Soc använder sig ofta av hot om att det blir LOU om man inte går med på SOL. 
    Det verkar vara deras sätt att kunna dra ut på processen samt att kunna göra så som de vill utan att bryta regler och lagar. 

Går man mer på SOL så går du frivilligt med på det som Soc beslutar. 

Avsluta SOL Och låt det gå över till LOU. 

Du menar nog LVU. Det är knappast en bra idé att avsluta en SOL-placering. 

En SOL-placering är bättre för föräldrarna än att det blir en LVU-placering. 

Inga rättigheter? Självklart har man rättigheterna som föräldrar även vid en SOL placering. Men det är inget som trillar ner i knät på en. 

Det föräldrarna behöver är ett ombud som kan förklara för de vad som Soc säger. 
  • EpicF
    Anonym (Vill inte) skrev 2024-10-02 17:26:08 följande:
    Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
    För att stödinsatser ska fungera så måste föräldrar vara mottagliga för detta. Föräldrar som inte ens kan förstå att man måste sätta gränser för barnen, inte gå med trasiga och smutsiga kläder etc, och inte kan ta in informationen som ges från Soc, där räcker inte stödinsatser. Utan placering är tyvärr nödvändig. 
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:43:34 följande:
    Helt klart är det så.

De enda gångerna jag på rak arm kan tycka att placering är det enda alternativet är när det är våld och/eller missbruk i hemmet.
    Men även då ska det absolut vara en tillfällig lösning tills föräldrarna kommit på banan igen, dvs om de är beredda att ändra sitt liv.

Det är inte konstigt att föräldrar är livrädda för soc, som agerar fullständigt godtyckligt.
    Så gav omsorgssvikt är inte grund nog för placering, enligt dig? 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Vill inte) skrev 2024-10-02 17:26:08 följande:
    Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
    Och jag håller helt med om att placering bör vara sista utvägen. Det är ett stort ingrepp.
    Men om föräldrar inte förmår att omsätta dessa stödinsatser (som ju mer är handledning) så gör ju insatserna ingen skillnad.
    Föräldrarna måste kunna se vad de brister i och se när sant hur de ska göra annorlunda.
    Har man IF kanske det inte är möjligt. Någonsin.
    Om den andre föräldern exempelvis blundar för svårigheterna hos sin medförälder (obs vet ej om det är så i detta fall) så är det ju självklart att beteckna som omsorgsbrist det med...
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:46:54 följande:
    Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.
    Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.

Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.

Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga.
    Mannen verkar tyvärr också ha svårigheter. 

Soc menar alltid att det kan bli placering enligg LVU om inte föräldrarna går med på SOL-placering. SOL-placering är bäst ur alla aspekter om man ska välja. 
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:46:54 följande:
    Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.
    Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.

Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.

Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga.
    Mannen verkar tyvärr också ha svårigheter. 

Soc menar alltid att det kan bli placering enligg LVU om inte föräldrarna går med på SOL-placering. SOL-placering är bäst ur alla aspekter om man ska välja. 
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-02 17:21:14 följande:
    Jag håller med om att tvångsplaceringar i det längsta ska undvikas men detta är ju inte heller en sådan placering.

Fast om jag förstår saken rätt är det inte frivilligt utan föräldrarna har mer eller mindre tvingats gå med på det pga hot om LVU. Så var det för oss också (men som tur var fick vi snabbt tillbaka barnen igen).

Jag pratade nyligen med en person som i sitt yrke har kontakt med många familjer med samma typ av problem som mitt barn, och den personen sa att hen sett så många fall där barn felaktigt omhändertagits och att det är barn till sas svaga föräldrar (ensamstående eller socioekonomiskt utsatta etc) som råkar mest illa ut eftersom föräldrarna saknar kapacitet att bestrida soc beslut. De är alltså inte sämre föräldrar, men klarar av olika skäl inte att tolka lagtexter, skriva överklaganden mm. 

• Giftskåneman

Soc sa så här, vi kommer att omhänderta era barn nu idag, acceperar ni denna solplacering? Annars blir det Lvu. Tyvärr, vi kan inte ge er betänketid.
    Efter att läst massor om lvufall så känns det som de får träffa sina barn oftare.
    Tror det är 4 umgängen sen i maj.
    Nu senaste umgänget, för en veckan sedan fick barnens morfar närvara, de var på en lekplats med grillmöjligheter, och soc sa dtta var sista övervakade umgänget, dvs socskulle inte vara med, men fosterföräldrarna måste vara närvarande vid umgänget.

Svar på tråden Överklaga soc beslut.