• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • EpicF
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-20 08:26:58 följande:

Detta undrar jag också över. Jag är starkt färgad av mina egna upplevelser och vårt barn fick ju höra både att hen var omhändertagen för att vi föräldrar behövde vila ifrån hen (de la alltså skulden på barnet) och de sa också till barnet att anledningen till att hen mådde dåligt var att hen hade en så dålig relation till oss föräldrar (inte heller sant, många timmar hos psykolog senare ser BUP fortfarande ingenting av det soc påstod). Men soc försökte alltså aktivt underminera förälder/barn-relationen och övertyga barnet om att vi var dåliga för hen. Barnet är dock mycket smartare än de trodde och har avfärdat soc som idioter. 

Jag säger inte att detta händer barnen i tråden, men jag vet att sånt kan hända och att de bör vara uppmärksamma.  

Vad dålit av socialsekreterare att ha det beteendet. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-20 08:35:59 följande:
    Tack. Problemet är ju dessa, ska man  strid på morgon om den trasiga favoritrtröjan, och komma för sent till skolan? Eller ta fram hel tröja som gör barnet förtvivlat för den vill ha favorittröjan, och kommma i tid till skolan?
    Man förklarar för barnet att favorittöjan är smutsig/trasig/eller vad den nu är och att det idag får bli en annan tröja. Sedan får man tvätta/laga etc så att barnet kan ha sin favorittippade dagen därpå. 

Och ja, det blir strid med då får man som förälder ta den kampen med sitt barn. Sätta de gränserna, oavsett hur orättvist det är.  
  • Anonym (Sara)
    EpicF skrev 2024-09-20 18:29:48 följande:
    Man förklarar för barnet att favorittöjan är smutsig/trasig/eller vad den nu är och att det idag får bli en annan tröja. Sedan får man tvätta/laga etc så att barnet kan ha sin favorittippade dagen därpå. 

Och ja, det blir strid med då får man som förälder ta den kampen med sitt barn. Sätta de gränserna, oavsett hur orättvist det är.  

Om det gäller en 7-åring borde det gå att förklara det. Hade det varit min 8-åring hade det gått bra, även för ett år sen.

Gäller det ett litet barn typ 2-3-åring är det ju mycket svårare.. har själv en väldigt trotsig 2,5-åring. Men då är det ju inte heller riktigt lika viktigt att komma i tid (när barnet går i förskola alltså) och kanske mer ok om barnet skulle komma med en trasig tröja en dag, däremot kan ju inte ens barn i den åldern få välja precis vad de ska ha på sig. 
    Men nu gällde det väl 7-åringen? 

• EpicF
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 22:22:48 följande:

Om det gäller en 7-åring borde det gå att förklara det. Hade det varit min 8-åring hade det gått bra, även för ett år sen.

Gäller det ett litet barn typ 2-3-åring är det ju mycket svårare.. har själv en väldigt trotsig 2,5-åring. Men då är det ju inte heller riktigt lika viktigt att komma i tid (när barnet går i förskola alltså) och kanske mer ok om barnet skulle komma med en trasig tröja en dag, däremot kan ju inte ens barn i den åldern få välja precis vad de ska ha på sig. 

Speciellt mycket svårare behöver ser inte vara med yngre barn, bara man lägger det på deras nivå. 
  • Anonym (Sara)
    EpicF skrev 2024-09-20 22:44:43 följande:
    Speciellt mycket svårare behöver ser inte vara med yngre barn, bara man lägger det på deras nivå. 

Beror kanske på barnet haha.. jag har inte låtit mina barn gå med trasiga eller smutsiga kläder till förskola eller skola oavsett ålder men kan inte påstå att det alltid har varit lätt när de är yngre, iallafall inte med yngsta som är 2,5 nu. 

När de är i 7-årsåldern däremot har det inte varit några problem. Och ja om en 7-åring vill ha på sig en trasig tröja får man ta den striden tycker jag. Det bästa är väl annars helt enkelt att slänga trasiga kläder om de inte går att laga så slipper man såna situationer. 

• Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-20 17:38:24 följande:
    Tar man det provat kan man riskera år av tvister och ändå inte komma någon vart. 
    Nej, finns ingen att tvista med om jag betalar själv.
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-20 17:43:49 följande:
    Därför man som hyresvärd slipper ta en fajt med hyresgästen och istället låter försäkringsbolagen ta den fajten. Därför kräver många hyresvärdar att man har en hemförsäkring. 

Hur kan det vara så svårt att förstå??
    Var det därför som föregår skribent svarade så dåligt? Vad jag förstår och inte, förstår uppenbarligen inte du. Det där är vi förbi för längesedan. Du tillför ingenting 
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-20 18:20:52 följande:
    Om du struntat i att betala premien så har du heller ingen hemförsäkring.... 
    nej, men i det fallet så har vederbörande redan flyttat in vid det laget. Så det var meningslöst att kräva hemförsäkring 
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-20 18:21:55 följande:
    Att du inte har pengar till självrisken påverkar inte hyresvärden. Det påverkar enbart dig genom att du får ek skuld till ditt försäkringsbolaget. 
    Ok. Det jag minns av försäkringsärenden är att de för ingenting föränn jag betalat in självrisken 
  • Anonym (...)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 22:22:48 följande:

Då får man väl gå upp tidigare, så man har marginal att komma i tid antar jag... 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.