• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman
    Anonym (J) skrev 2024-09-20 12:05:15 följande:
    Problemet är väl mer att ingen verkar ha insikt i varför barnen är omhändertagna eller hur soc plan framåt ser ut.
    Det kanske är där du bör hjälpa till istället? 
    Ja, är ju just detta som är problem, föräldrarna vet inte själv, soc sa detta var droppen som fick bägaren att rinna över.
    Har läst utredningen, är där står utredaren känner oro inför detta och detta, det står ju ingenting om hur, och om det går att göra nåt åt bristerna, därför jag startade tråden, för att få nya infall och synvinklar.
    Finns det nåt föräldrarna kan göra? Föräldrautbildning? God man som översätter "socspråket"? Nåt annat?
    Mannen kan förklara för frun så hon förstår, men vad innebär känner oro för? Betyder det att det är ett gigantiskt fel, eller nåt som går att rätta till?
    Som tex tröjan, släng gamla kläder, plocka fram kläder på kvällen så de slipper stress och diskussion på morgonen är ju enkelt fixat, men om man säger, nej du får inte läsk till frukost, vilket de gör men soc har oro inför gränssättning, var ju just detta mamman gjorde, hon sa, du vet vi bara dricker läsk på lördagskväll, vad skulle hon sagt istället eftersom detta oroar soc?
  • Giftskåneman

Och planer inför framtiden verkar inte finnas då nästa umgänge bestäms efter hur barnen reagerar när föräldrarna måste åka hem efter umgänget.
    Jag kan ju tycka det är lättare för alla om barnen, och föräldrarna fått veta i god tid, nu blir nästa umgänge den 27, så kunde fosterfäräldrarna, föräldrarna och soc sagt, ni kommer att träffas igen om 2 veckor.

• Anonym (J)
    Giftskåneman skrev 2024-09-20 12:24:01 följande:
    Ja, är ju just detta som är problem, föräldrarna vet inte själv, soc sa detta var droppen som fick bägaren att rinna över.
    Har läst utredningen, är där står utredaren känner oro inför detta och detta, det står ju ingenting om hur, och om det går att göra nåt åt bristerna, därför jag startade tråden, för att få nya infall och synvinklar.
    Finns det nåt föräldrarna kan göra? Föräldrautbildning? God man som översätter "socspråket"? Nåt annat?
    Mannen kan förklara för frun så hon förstår, men vad innebär känner oro för? Betyder det att det är ett gigantiskt fel, eller nåt som går att rätta till?
    Som tex tröjan, släng gamla kläder, plocka fram kläder på kvällen så de slipper stress och diskussion på morgonen är ju enkelt fixat, men om man säger, nej du får inte läsk till frukost, vilket de gör men soc har oro inför gränssättning, var ju just detta mamman gjorde, hon sa, du vet vi bara dricker läsk på lördagskväll, vad skulle hon sagt istället eftersom detta oroar soc?

Ja, jag tror den här ingången är betydligt bättre för alla inblandade än att försöka övertyga random människor att soc gör fel.

Du skriver att du VET att de har rätt till god man: bra, börja då där. Kanske kan du hjälpa med ansökan?
    Be sen om ett nytt möte med soc med just frågeställningarna ovan.
    Det här har ju bevisligen pågått ett tag, med flera orosanmälningar, ett antal möten, stödinsatser, och 4 månader sen omhändertagandet. Så någon utomstående hjälp krävs ju för att förstå sammanhanget. 

Vad soc anser behövs i det här fallet kan såklart ingen här svara på. Föräldrakurser finns ju, men de kommer aldrig kunna svara på precis hur föräldern bör agera eller formulera sig i alla sammanhang.

• Anonym (J)
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 18:42:36 följande:

Vi har gått igenom pärmen beslut och orosanmälningarna, diskuterat, vad har ni gjort för fel här.
    Vissa av orosanmälningarna är vansinniga, andra ligger det befogad kritik i.
    Har sagt att det är som när man besiktigar bilen och får många 2or, man tar lappen och åtgärdar ett fel i taget, när alla fel är fixade kan man göra ombesiktning.
    Så är väl där vi är nu, tar bort tvåorna men inte redo för ombesiktning.
    Men så jättesvårt i vissa fall vad man ska åtgärda, tex stora barnet ville ha läsk till frukost vid hembesök av soc, och frun sa, du vet vi bara har läsk på lördagar, och barnet blev jätteledsen och sprang därifrån.
    Soc menade att frun skulle springa efter barnet , de har öppen planlösning så barnet var i samma rum.
    Soc menar att frun skulle förklara för barnet varför man inte får läsk till frukost, frun sa att detta händer varje gång det blitit läsk över, och att barnet alltid får samma svar, vi väntar till lördag. Känns som både frun och soc har rätt, mitt hemmanickrade förslag var, köp inte för mycket läsk så behöver ni inte ha denna diskussion varje gång.
    En enkel lösning som kan undvika konfrontion i fortsättningen. Frun menar hon satt gränser, soc menar att man inte bara kan säga, nej vänta till lördag, jag vet inte.

Här finns ju en förklaring på vad de saknade just i det här tillfället: att bemöta det ledsna barnet och förklara VARFÖR man har reglerna.

Att inte dricka läsk en vardag för att man dricker läsk på lördagar är ingen förklaring. Att kroppen och tänderna inte mår bra av för mycket läsk, så man bara dricker det ibland, är en förklaring. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-18 20:55:06 följande:
    ja det kan man men jag förklarade hur jag har löst det, och att det är enklare än att behöva befatta sig med försäkringsbolag, vilket var poängen. Det är alltid krångligare med försäkringsbolag man måste följa deras krav och göra som de säger om det blir en skada, för att kunna få ut några pengar
    Tar man det provat kan man riskera år av tvister och ändå inte komma någon vart. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-19 00:13:41 följande:
    Fast jag frågade inte vad som händer. Jag frågade varför han kräver det och du svarade för att du inte ska hamna hos kronofogden. Det betyder att du svarar att hans anledningen är att du inte ska hamna hos kronofogden. Så sluta skylla på mig nu, det var så du svarade. Kanske ska du se över sina egna brister i att läsa en fråga istället för att anklaga mig för att ha diagnoser.

Och fortfarande så sa du enbart att det tar längre tid. Det där att han kanske inte får pengarna alls, det lade du till senare så återigen det är inte mitt fel vad du faktiskt svarade på frågan.
    Därför man som hyresvärd slipper ta en fajt med hyresgästen och istället låter försäkringsbolagen ta den fajten. Därför kräver många hyresvärdar att man har en hemförsäkring. 

Hur kan det vara så svårt att förstå??
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-19 22:13:43 följande:
    Ja det låter mer rimligt . Fast det faller ju dock om jag inte har pengar till självrisken, haha. Eller om jag inte betalt premien sen jag flyttade in.
    Om du struntat i att betala premien så har du heller ingen hemförsäkring.... 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-19 22:13:43 följande:
    Ja det låter mer rimligt . Fast det faller ju dock om jag inte har pengar till självrisken, haha. Eller om jag inte betalt premien sen jag flyttade in.
    Att du inte har pengar till självrisken påverkar inte hyresvärden. Det påverkar enbart dig genom att du får ek skuld till ditt försäkringsbolaget. 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.