• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (….)
    Giftskåneman skrev 2024-10-11 15:42:23 följande:
    Tro kan du göra kyrkan
    Med det svaret så förstår jag att soc är inne och petar hos er?
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (?.) skrev 2024-10-11 15:20:18 följande:

Min erfarenhet från bland jobbar med kronofogden och mot socialtjänsten?

Det vill väääääldigt mycket till innan soc tar barnen, och om dom gör det har det gått väldigt långt och det är verkligen nödvändigt.
    Det sista soc vill är att ta barn den sina föräldrar.

Tror nog föräldrarna behöver skärpa till sig helt enkelt.

Jag har redan tagit upp en massa plats i tråden om vad som hände min familj, så jag drar det inte igen. Men man kan sammanfatta det hela med att du tyvärr har fel. Jag trodde också som du, förr. Sen fick jag uppleva den skräck och fullkomliga maktlöshet det kan innebära att Soc sätter klorna i ens barn på felaktiga grunder. Det börjar bli länge sedan nu, men barnet lider fortfarande av det Soc utsatte hen för. 
  • Giftskåneman

Räcker en socialsekreterare tycker illa om en, som nu denna chefen inte vill byta ut, hon träffade familjen 1 gång, innan dess var det aldrig prat om placering

• Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-11 18:33:25 följande:

Räcker en socialsekreterare tycker illa om en, som nu denna chefen inte vill byta ut, hon träffade familjen 1 gång, innan dess var det aldrig prat om placering

Men om det är helt ogrundat, vägra Sol. Blir det trots allt LVU  lär familjen enkelt vinna i domstolen. 
  • Giftskåneman

Förvaltningsrättens beslut grundas på socialens utredning, de gör ingen egen, och det är inte som en vårdnadstvist där det slås fast att det ska vara umgänge varannan helg och varannan jul, utan de lyssnar på soc.
    De är inte fristående, utan tar in soc åsikter, även om de lyssnar på föräldrarna, men oftast dömmer som soc vill, så inte riskfritt.
    Hade förvaltningsrätten gjort egen utredning vore det jämställt, men det är det inte.

• felicityporter
    Anonym (??) skrev 2024-10-11 18:38:13 följande:
    Men om det är helt ogrundat, vägra Sol. Blir det trots allt LVU  lär familjen enkelt vinna i domstolen. 
    Det funkar dessvärre inte så. Blir det LVU är det i princip omöjligt att vinna i rätten eftersom de alltid lyssnar på socialen och ser deras utredning och deras åsikter som den Stora sanningen.
  • Anonym (??)
    felicityporter skrev 2024-10-11 22:19:59 följande:
    Det funkar dessvärre inte så. Blir det LVU är det i princip omöjligt att vinna i rätten eftersom de alltid lyssnar på socialen och ser deras utredning och deras åsikter som den Stora sanningen.
    Dels, vad blir den stora skillnaden för familjen mellen SOL och LVU? En fördel med LVU blir att det är tydligt varför och att familjen kan få professionell representation. 

Sen, om det är som TS skriver, helt utan grund, är väl sannolikheten att soc inte drar det till LVU om famijen synar,  inte obefintlig 
  • Anonym (Laura)

Hittar inte mina gamla inlägg så skriver lite nonsens för att sedan välja "visa endast".

Sorry för eventuell irritation.

• Giftskåneman

Vid lvu är inte föräldrarna involverade, tex vid utvecklingssamtal, de får inte närvara, men vid sol får de information

Svar på tråden Överklaga soc beslut.