• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (Rosa)
    Goneril skrev 2024-10-16 17:50:20 följande:
    En fråga till dig som är proffs; finns det andra möjligheter att stödja föräldrar med intellektuella funktionshinder än just familjehemsplacering? Även med  hinder av detta slag kan människor vilja skaffa barn, de har rätt att göra det och det står för övrigt i FN:s barnkonvention. De ska kunna skaffa barn på sina egna villkor. Finns det inga möjligheter för en omsorgsperson att bo tillsammans med familjen, periodvis, eller att tillbringa ett visst antal timmar i hemmet per vecka?                                                                                                                                                                 Det skulle röra sig om en assistent som lär föräldrarna hur de ska förhålla sig till barnen; de skulle förmedla kunskap om ett hems skötsel, mat, kläder och hur man gör för att passa tider. På så sätt skulle familjen kunna leva tillsammans och den viktiga känslomässiga anknytningen skulle inte avbrytas. Det jag tänker på är egentligen en "nanny" som också kunde hjälpa barnen med läxorna. Skulle detta bli så väldigt mycket dyrare än familjehemsplacering? Jag tror inte det. Föräldrarna skulle också slippa det stigma som en placering innebär.

Jag kan svara lite halvt, men vill också gärna se (Soc) svar på dina frågor. 
    När det gäller läxor har många skolor möjlighet till läxläsning på skoltid. Det har mina barn fått möjlighet till under lågstadiet till och med högstadiet. 

Vad gäller just TS grannars familj har de fått boendestöd, som är det man som vuxen kan få om man har svårt att sköta hem och/eller ekonomi. I det fallet hade stödet tydligen sagt att de inte visste vad de skulle göra hos familjen, för hemmet var välskött. Men för de som behöver finns den möjligheten genom LSS (Lagen om särskilt stöd). 

Något som är svårt att lära en förälder som inte har den förmågan är att se barnets känslomässiga behov. Och det blir mer komplicerat ju äldre de blir. Att veta att man ska köpa vinterskor går ju att ha på en lista, men att tillgodose barnets behov av guidning i livet, stöttning i relationsproblem med kompisar och flick-/pojkvänner, gymnasieval mm, det är svårare. Nu säger jag inte att det här är ett problem i familjen som tråden handlar om utan menar mer allmänt. 

https://www.barnrattsdagarna.se/kunskapsbanken/2016/04/13/barn-till-foraldrar-med-intellektuell-funktionsnedsattning/

• Goneril
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-16 18:49:23 följande:

Jag kan svara lite halvt, men vill också gärna se (Soc) svar på dina frågor. 
    När det gäller läxor har många skolor möjlighet till läxläsning på skoltid. Det har mina barn fått möjlighet till under lågstadiet till och med högstadiet. 

Vad gäller just TS grannars familj har de fått boendestöd, som är det man som vuxen kan få om man har svårt att sköta hem och/eller ekonomi. I det fallet hade stödet tydligen sagt att de inte visste vad de skulle göra hos familjen, för hemmet var välskött. Men för de som behöver finns den möjligheten genom LSS (Lagen om särskilt stöd). 

Något som är svårt att lära en förälder som inte har den förmågan är att se barnets känslomässiga behov. Och det blir mer komplicerat ju äldre de blir. Att veta att man ska köpa vinterskor går ju att ha på en lista, men att tillgodose barnets behov av guidning i livet, stöttning i relationsproblem med kompisar och flick-/pojkvänner, gymnasieval mm, det är svårare. Nu säger jag inte att det här är ett problem i familjen som tråden handlar om utan menar mer allmänt. 

https://www.barnrattsdagarna.se/kunskapsbanken/2016/04/13/barn-till-foraldrar-med-intellektuell-funktionsnedsattning/

Tack för ditt uttömmande svar, vi får se om (Soc) har någon kompletterande kommentar. Jag inser att det är svårt att möta barnets emotionella behov, särskilt när tonåren nalkas. Just skolval och pojkvänner, eller relationer rent allmänt kanske barnet skulle kunna få hjälp med av en kurator. Jag spånar lite nu, jag har aldrig varit i närheten av dessa problem, men jag inser att brist på stöd förpassar barnen ut i en verklighet de ej kan hantera.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:20:58 följande:

Ja familjen vill veta, hur skulle vi gjort, inte bara du gjorde på ett sätt som gör oss oroliga

Fanilje skulle vägra SOL och tagit striden med LVU. Men det är inte för sent. Ta hem barnen och ta striden. Vad kan bli värre?
  • Giftskåneman

Har hört, berätta gärna om jag hört fel, att det finns två varianter av lvu.
    Den lindriga lvu är typ som sol, insyn och så iskolgång och få vara med på föräldra osv, den hårdare varianten har föräldrarna inget att säga till om överhuvudettaget.
    Är väl just detta som skrämmer föräldrarna
    Att de inte får info om nåt.
    De har pratat om att säga upp solplaceringen men att barnen bor kvar i fosterfamiljen till det är prövat i förvaltningsdomstolen, men ingen vet om det går.

De vill inte  ta hem barnen, skola in dem på skola och förskola för att om det inte ändras i förvaltningsdomstolen så ska barnen placeras igen om några månader.

• Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:31:56 följande:

Den lindriga lvu är typ som sol, insyn och så iskolgång och få vara med på föräldra osv, den hårdare varianten har föräldrarna inget att säga till om överhuvudettaget.
    De har pratat om att säga upp solplaceringen men att barnen bor kvar i fosterfamiljen till det är prövat i förvaltningsdomstolen, men ingen vet om det går.

De vill inte  ta hem barnen, skola in dem på skola och förskola för att om det inte ändras i förvaltningsdomstolen så ska barnen placeras igen om några månader.

Det är inte två varianter utan mer en skala beroende på läget och förutsättningar
    Väljer Soc att ta striden och gå mot LVU blir det troligtvis ett tillfälligt LVU-beslut först med då oförändrat läge och sen, några veckor senare, Förvaltningsrätten.
  • Anonym (ö)
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:47:39 följande:

Ok tack

Inte för att vara sån, men ta inte vad dummelanonyma (som jag själv förvisso) säger som fakta.
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:31:56 följande:

Nej, det är inte två varianter. Men om föräldrarna i samband med ett LVU omhändertagande blir tillfälligt av med vårdnaden om barnet har de då ingen insyn i skola, vårdnaden etc. Det har soc som tillfälligt har övertagit vårdnaden. Men i dessa fall så är föräldrar helt åt helvete inkompetenta att ta hand om ett barn och brukar inte heller få tillbaka barnen. 

Om de inte vill ta hem barnen så kan de håller inte gå emot och avsluta den frivilliga sol-plaseringen. 

De verkar som att de behöver ett juridiskt ombud, oavsett om det blir LVU eller inte. Ett ombud som kan sitta med på möten etc och sedan förklara på en nivå som föräldrarna förstå vad som blev sagt. 
  • Anonym (korven)
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 00:40:30 följande:
    Det du inte förstod är hur frun resonerar, för henne är kl 23 efter 18, för andra är efter 18 kanske fram till 19, sen hör man av sig om man blir senare än så.
    Tänk om det är så att mamman inte är lätt utvecklingsstörd utan egentligen har autism och adhd i kombo och blivit fel-diagnostiserad? På den tiden kanske de inte fattade.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.