• Giftskåneman

    Överklaga soc beslut.

    Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

  • Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (SL)
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 12:16:50 följande:
    Kan du snabbt och enkelt dra reglerna för när skolan ska orosanmäla?
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/anmala-oro-for-ett-barn-till-socialtjansten

    www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-som-far-illa/

    På båda länkarna hittar du handboken för de som är skyldiga att anmäla.

    På sidan 19 i handboken står det bland annat om vikten att även små saker kan vara viktiga att anmäla.

    Utifrån din berättelse var det dock inte enbart hålet i sig utan mammans oförmåga att sätta gränser som var en del av omsorgssvikten och att skolan inte heller var enda instansen som anmälde.
    Jag misstänker att skolan anmält tidigare och att detta var en sk tilläggsanmälan till tidigare anmälam alternativt att flickan kommit i trasiga/olämpliga kläder vid flera tillfällen eller att skolan tyckts sig se moderns oförmåga att sätta gränser på annat sätt.
  • Anonym (Jodå)
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 18:07:37 följande:

    Som en tröja med hål i?


    Skolan har haft mer oro. Ofta nämner man alla saker i en anmälan så som ex trasiga kläder , dålig hygien mm även om den största oron beror på andra saker. Så som du beskriver familjen så verkar föräldrarna ha stora kognitiva svårigheter. Ofta märker skolan att barns utveckling hämmas kraftigt när föräldrarna har sådana svårigheter. När barnet till en svagbegåvad/ utvecklingsstörd förälder når skolåldern så kommer barnet ofta ifatt en förälderns intellektuella förmåga. Då blir det väldigt svårt om inte omöjligt för barnet att få det stöd barnet behöver i både kunskapsutveckling och Emotionell utveckling. 


    Dessa barn lider mycket och får stora besvär hela livet om det inte uppmärksammas och får rätt stöd. 


    Personer med IF har svårt att förstå abstrakta begrepp som ofta används i anmälningar om oro. Det enda dom förstått och tagit till sig är sannolikt trasig tröja. Att föräldrarna varken förstår anmälan, papper från soc, vad som sägs vid möten mm är en tydlig indikation på att dom saknar vissa förmågor som behövs för att vara självständiga vuxna. Kan inte du se att det kan tyda på bister i förmågan att vägleda och stötta barn i allt som behöver kunna för att utvecklas. 


    Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt! 
    Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista. 

  • Anonym (Laura)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 18:55:16 följande:

     


    Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt! 
    Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista. 


    Din sk erfarenhet verkar vara ungefär det grannen som är soctant har berättat.
    Dvs inte värt ett vitten.
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 09:39:48 följande:

    Vid lvu är inte föräldrarna involverade, tex vid utvecklingssamtal, de får inte närvara, men vid sol får de information


    Det ska rätt mycket till för att föräldrarna för att föräldrarna förlorar vårdnaden vid LVU. 

    LVU-beslut innebär inte per automatik att föräldrarna har förlorat vårdnaden för barnet och då har de rätt art dä i fo från skola, närvara på utvecklingssamtal etc. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 12:16:50 följande:
    Kan du snabbt och enkelt dra reglerna för när skolan ska orosanmäla?
    Samma som när andra orosanmäler... när man misstänker att det finns en oro för att barnet inte har det bra. 
    Som skol- och hälsopersonal är man dock skyldig att anmäla om man misstänker oro men det behöver man inte som privatperson. 
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-12 20:57:30 följande:
    Din sk erfarenhet verkar vara ungefär det grannen som är soctant har berättat.
    Dvs inte värt ett vitten.
    Jag arbetar med att utreda barns svårigheter ( inlärning och socialt) i skolan. Dvs jag träffar barnen 5 dagar i veckan och har möten med både föräldrar och soc regelbundet.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 18:55:16 följande:

    Skolan har haft mer oro. Ofta nämner man alla saker i en anmälan så som ex trasiga kläder , dålig hygien mm även om den största oron beror på andra saker. Så som du beskriver familjen så verkar föräldrarna ha stora kognitiva svårigheter. Ofta märker skolan att barns utveckling hämmas kraftigt när föräldrarna har sådana svårigheter. När barnet till en svagbegåvad/ utvecklingsstörd förälder når skolåldern så kommer barnet ofta ifatt en förälderns intellektuella förmåga. Då blir det väldigt svårt om inte omöjligt för barnet att få det stöd barnet behöver i både kunskapsutveckling och Emotionell utveckling. 


    Dessa barn lider mycket och får stora besvär hela livet om det inte uppmärksammas och får rätt stöd. 


    Personer med IF har svårt att förstå abstrakta begrepp som ofta används i anmälningar om oro. Det enda dom förstått och tagit till sig är sannolikt trasig tröja. Att föräldrarna varken förstår anmälan, papper från soc, vad som sägs vid möten mm är en tydlig indikation på att dom saknar vissa förmågor som behövs för att vara självständiga vuxna. Kan inte du se att det kan tyda på bister i förmågan att vägleda och stötta barn i allt som behöver kunna för att utvecklas. 


    Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt! 
    Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista. 


    Det sorgliga är att min uppfattning är att du har både rätt och fel. Många barn får vänta alldeles för länge på hjälp. Och det är inte alltid att den hjälp de får är den som vore det bästa för dem. 


    Men i andra fall utsätter Socialtjänsten istället familjer för åtgärder som skadar barnen istället för hjälper. Detta har tex drabbat barn med neuropsykiatritriska problem där man skyller barnets beteenden på föräldrarna eftersom kunskapsbristen om detta hos Socialtjänsten är stor. Det är detta jag är orolig för kan ha drabbat flickan i TS grannfamilj

    Kunskapen om flickor med npf är nämligen ännu mindre än den om pojkarna. I de allra flesta socionomutbildningar ingår INGENTING om npf. De sitter och fattar livsavgörande beslut om saker de inte vet tillräckligt om. Och samhället i övrigt klappar de förtvivlade föräldrarna på huvudet och säger att det faktum av att de inte förstår varför barneh omhändertas bara är ytterlugare ett bevis för att omhändertagandet behövs, när det i själva verket kan vara så att det är socialsekreteraren som inte förstår, på grund av brister i hens utbildning. 


    Läget är mer än akut. Alltfler barn med autism tvångsvårdas med följd att många familjer och barn bokstavligen trasas sönder. Läget är ohållbart och oacceptabelt. Arbetet med åtgärdspaketet måste leda till att verkliga förbättringar kommer till stånd.

    https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/barn-med-autism-far-illa-i-tvangsvarden/

    Inom samhällsvården ser vi en särskild kunskapsbrist, trots att barn och unga med NPF är kraftigt överrepresenterade. Inom SiS har över 50% av de unga adhd och/eller autism. Det är en särskilt utsatt grupp, med ökad risk för våldsutsatthet, psykisk ohälsa, skolmisslyckanden och sociala problem. Det här handlar om barn som bär med sig ett tungt bagage av tidigare erfarenheter som har rätt till kärlek, trygghet och att få stöd och hjälp med deras problem. Men i stället har samhället brustit i sin omsorg.

    https://tema.storynews.se/riksforbundet-attention/?fbclid=IwAR17BSOPmWeYkOn49f_LqwPQ_RqNOJizPusa2CMydGt8GKqDJg-BJ21EvuE

  • Anonym (ö)
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-13 10:22:50 följande:

    Det sorgliga är att min uppfattning är att du har både rätt och fel. Många barn får vänta alldeles för länge på hjälp. Och det är inte alltid att den hjälp de får är den som vore det bästa för dem. 


    Men i andra fall utsätter Socialtjänsten istället familjer för åtgärder som skadar barnen istället för hjälper. Detta har tex drabbat barn med neuropsykiatritriska problem där man skyller barnets beteenden på föräldrarna eftersom kunskapsbristen om detta hos Socialtjänsten är stor. Det är detta jag är orolig för kan ha drabbat flickan i TS grannfamilj. 

    Kunskapen om flickor med npf är nämligen ännu mindre än den om pojkarna. I de allra flesta socionomutbildningar ingår INGENTING om npf. De sitter och fattar livsavgörande beslut om saker de inte vet tillräckligt om. Och samhället i övrigt klappar de förtvivlade föräldrarna på huvudet och säger att det faktum av att de inte förstår varför barneh omhändertas bara är ytterlugare ett bevis för att omhändertagandet behövs, när det i själva verket kan vara så att det är socialsekreteraren som inte förstår, på grund av brister i hens utbildning. 


    Läget är mer än akut. Alltfler barn med autism tvångsvårdas med följd att många familjer och barn bokstavligen trasas sönder. Läget är ohållbart och oacceptabelt. Arbetet med åtgärdspaketet måste leda till att verkliga förbättringar kommer till stånd.

    https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/barn-med-autism-far-illa-i-tvangsvarden/

    Inom samhällsvården ser vi en särskild kunskapsbrist, trots att barn och unga med NPF är kraftigt överrepresenterade. Inom SiS har över 50% av de unga adhd och/eller autism. Det är en särskilt utsatt grupp, med ökad risk för våldsutsatthet, psykisk ohälsa, skolmisslyckanden och sociala problem. Det här handlar om barn som bär med sig ett tungt bagage av tidigare erfarenheter som har rätt till kärlek, trygghet och att få stöd och hjälp med deras problem. Men i stället har samhället brustit i sin omsorg.

    https://tema.storynews.se/riksforbundet-attention/?fbclid=IwAR17BSOPmWeYkOn49f_LqwPQ_RqNOJizPusa2CMydGt8GKqDJg-BJ21EvuE


    Och ibland är det precis tvärtom, det skylls på diagnoser som inte ens existerar.
    "Det är ju solklart att han har ADHD" gapades det om och så försöktes det med att driva igenom en utredning.
    Det kunde de bara glömma, jag vet att min unge inte har någon diagnos.

    Ibland hade man bara lust att be de att dra åt helvete, men man fick sansa sig. Men konstruktiv kritik fick de, plus anmälan till IVO vilket resulterade i att en av de där sochäxorna byttes ut.

    Nu är detta länge sedan, men vi vann kampen mot soc och sitt LVU fick de placera någonstan där solen aldrig skiner.

    För övrigt gjorde sonen en frivillig utredning bara för att klistra på soc näsa, när han var runt 15. OCh som jag redan visste... har han ingen diagnos.

    Att ha soc som ett klistermärke i röver kan få vem som helst att balla ur. Helvete så skönt det är att ha vuxna barn säger jag bara.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (ö) skrev 2024-10-13 11:29:44 följande:
    Och ibland är det precis tvärtom, det skylls på diagnoser som inte ens existerar.
    "Det är ju solklart att han har ADHD" gapades det om och så försöktes det med att driva igenom en utredning.
    Det kunde de bara glömma, jag vet att min unge inte har någon diagnos.

    Ibland hade man bara lust att be de att dra åt helvete, men man fick sansa sig. Men konstruktiv kritik fick de, plus anmälan till IVO vilket resulterade i att en av de där sochäxorna byttes ut.

    Nu är detta länge sedan, men vi vann kampen mot soc och sitt LVU fick de placera någonstan där solen aldrig skiner.

    För övrigt gjorde sonen en frivillig utredning bara för att klistra på soc näsa, när han var runt 15. OCh som jag redan visste... har han ingen diagnos.

    Att ha soc som ett klistermärke i röver kan få vem som helst att balla ur. Helvete så skönt det är att ha vuxna barn säger jag bara.
    Ledde IVO-anmälan till att en person förlorade jobbet? Eller var det kommunen som vidtog åtgärder efter att IVO kritiserat? 
  • Anonym (ö)
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-13 11:41:27 följande:
    Ledde IVO-anmälan till att en person förlorade jobbet? Eller var det kommunen som vidtog åtgärder efter att IVO kritiserat? 
    Hon förlorade inte jobbet (såvitt jag vet) utan byttes ut efter att chefen fick kritik från IVO.

    För allas bästa borde hon omplacerats till pappervändare i ett källarutrymme. Kärringen i fråga är en gammal narkoman och det märks tydligt. Fick veta detta av advokaten jag hade som hjälp i rätten. Så det stämmer nog.


Svar på tråden Överklaga soc beslut.