• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Giftskåneman
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-14 12:29:14 följande:

Jättesvårt att säga hur TS grannar bör göra, tycker jag. Vi vet ju bara det som TS berättar. Vi hade kontakt med Soc under så mycket kortare tid än den familjeb. Vår bedömning var att det skulle gå snabbast att bli av med dem om vi gjorde som de befallde. 

De känner att kanske om de lyder soc kanske de får barnen tillbaka, men de är uppgivna, umgänge en gång i månaden tycker de alldeles för litet.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:35:07 följande:
    De känner att kanske om de lyder soc kanske de får barnen tillbaka, men de är uppgivna, umgänge en gång i månaden tycker de alldeles för litet.
    Just nu har det frivillgt gått med på umgänge en gång i månaden.

De måste välja, fortsätta böja sig framåt djupare och djupare varje gång och sära på skinkorna eller ta striden. Kan det bli värre?

LVU är tidsbestämmt och ska prövas i domstol regelbundet. I beslutet ska det tydligt stå grunder, plan, regler mm. Allt som familjen saknar idag 
  • Giftskåneman
    Anonym (??) skrev 2024-10-14 12:43:18 följande:
    Just nu har det frivillgt gått med på umgänge en gång i månaden.

De måste välja, fortsätta böja sig framåt djupare och djupare varje gång och sära på skinkorna eller ta striden. Kan det bli värre?

LVU är tidsbestämmt och ska prövas i domstol regelbundet. I beslutet ska det tydligt stå grunder, plan, regler mm. Allt som familjen saknar idag 
    Jag håller med dig, men inte jag som ska säga nåt.
    Jag lyssnar på dem diskuterar med dem och hjälper dem på de vis jag kan, men undviker att berätta vad jag tycker.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:51:26 följande:
    Jag håller med dig, men inte jag som ska säga nåt.
    Jag lyssnar på dem diskuterar med dem och hjälper dem på de vis jag kan, men undviker att berätta vad jag tycker.
    Om du verkligen vill hjälpa dem stötta familjen att säga nej till LOV och ta striden kring LVU
  • Anonym (Laura)
    Anonym (??) skrev 2024-10-14 13:01:00 följande:
    Om du verkligen vill hjälpa dem stötta familjen att säga nej till LOV och ta striden kring LVU
    LOV har inget med saken att göra, det är SOL det handlar om.
  • Anonym (??)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-14 13:10:52 följande:
    LOV har inget med saken att göra, det är SOL det handlar om.
    Helt rätt, skrev fel av slarv.

Tack för rättningen.
  • Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:35:07 följande:
    Vet du om de har sagt det till Soc och vad Soc har svarat på det? 
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 13:37:08 följande:

De har sagt det och soc säger deras plan är barnen ska flytta hem igen, på sikt

Det lär inte förändras om det blir LVU. Så nu finns det SOL som gäller och ingen plan. Bättre då med LVU och en plan.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.