-
Och jag är övertygad om det du är mannen i familjen.Giftskåneman skrev 2024-09-18 20:10:51 följande:Du är så redig
-
Eller stödinsatser i hemmet.Anonym (SL) skrev 2024-10-02 15:49:58 följande:Förlåt, men om de behöver att socialtjänsten i detalj ska berätta situation för situation för hur de ska sätta gränser och vara föräldrar kanske en placering inte är helt orimlig....
Att ta barn från sina föräldrar är i stort sett alltid fel. Även om soc och deras fansvans hävdar det. -
Helt klart är det så.Anonym (Vill inte) skrev 2024-10-02 17:26:08 följande:Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
De enda gångerna jag på rak arm kan tycka att placering är det enda alternativet är när det är våld och/eller missbruk i hemmet.
Men även då ska det absolut vara en tillfällig lösning tills föräldrarna kommit på banan igen, dvs om de är beredda att ändra sitt liv.
Det är inte konstigt att föräldrar är livrädda för soc, som agerar fullständigt godtyckligt. -
Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.Anonym (SL) skrev 2024-10-02 17:21:14 följande:Stödinsatser räcker ju dessvärre inte alltid...
Om föräldrar har stora svårigheter att ta in information/råd och omsätta dem i praktiken så kommer stödinsatser inte att fungera.
Dessa barn är placerade enligt SoL. Föräldrarna kan närsomhelst avsluta placeringen.
Jag håller med om att tvångsplaceringar i det längsta ska undvikas men detta är ju inte heller en sådan placering.
Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.
Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.
Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga. -
Meddelande borttaget
-
Hittar inte mina gamla inlägg så skriver lite nonsens för att sedan välja "visa endast".
Sorry för eventuell irritation. -
Din sk erfarenhet verkar vara ungefär det grannen som är soctant har berättat.Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 18:55:16 följande:
Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt!
Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista.
Dvs inte värt ett vitten. -
Märkte att hon var konstig men inte trodde jag att gamla avdankade knarkare jobbar som soctanter heller.Anonym (...) skrev 2024-10-13 19:42:42 följande:Fast varför märkte du inte det själv då utan behövde höra det från advokaten. Det här ser ut som efterhandskonstruktion
Trodde att hon kanske hade någon sjukdom som gjorde henne så.
Sen är du fri att tro vad du vill då det är jag som vet. -
Jag vet, men när man säger det så talar man för döva öron.Anonym (Rosa) skrev 2024-10-14 11:59:58 följande:
Det som händer här är precis vad vi också upplevt när vi fick kontakt med soc. Vissa idiotklassar en så fort de får veta att man har eller haft med soc att göra och det är ett jätteproblem. Mitt barn fick tex först inte den vård hen behövde eftersom läkaren avfärdade mig som en knäpp mamma som soc behövde läxa upp. Barnet var allvarligt sjukt och i stort behov av vård men skickades alltså hem pga läkarens fördomar. Barnet blev inte ens undersökt.
Så länge folk tror att Soc är ofelbara kommer såna fördomar drabba såna som oss och våra barn.
Men vem vet, en dag kanske de själva åker påen anmälan. Antingen grundad eller ogrundad.
Anonyma socanmälningar förekommer också som hämndmedel, så "vissa" kanske inte ska vara för styva i korken. Alltså irl, här kan man ju säga precis vad som helst nästan. -
LOV har inget med saken att göra, det är SOL det handlar om.Anonym (??) skrev 2024-10-14 13:01:00 följande:Om du verkligen vill hjälpa dem stötta familjen att säga nej till LOV och ta striden kring LVU