Inlägg från: Anonym (Guppy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Guppy)

Överklaga soc beslut.

Giftskåneman skrev 2024-09-14 11:37:21 följande:

Har läst samtliga papper.
    Frun har svårt med att förstå vad som sähs, jag har läst och frågat vad anser du om detta, och fått bekräftat hon inte tagit in informationen.
    Mannen har dyslexi, nu är barnen omhändertagna, och de måste ha hjälp, men vet inte hur.
    Därför jag startade tråden.

Hur kraftig är mammans intellektuella nedsättning? Kan hon läsa t ex dagstidningar och förstå innehållet? Klarar hon att betala räkningar med internetbank? Planera matlagning, hushålla med pengar etc? Var märks nedsättningen mest?
  • Anonym (Guppy)

Vad står det i SOL-beslutet? Vilka brister finns förutom att de är dåliga på att uppfatta barnens signaler? 
    Beroende på vad orsakerna är är det lättare eller svårare för föräldrarna att förändra sig så att barnen får det bättre.

Jag antar att mammans svårigheter med att hålla tider kan vara en orsak. Om hon inte kan avsluta ett besök hos sin egna förälder och kommer hem 5 timmar senare än vad som var planerat, så kan det gå ut över barnets behov. Alltså svårt att hålla mattider, sovtider etc om något distraherar henne. När pappan är hemma blir ju riskerna för vanvård mindre, men om han jobbar 8 timmar om dagen så är det 8 timmar när barnen kan fara illa.

• Anonym (Guppy)
    Giftskåneman skrev 2024-09-17 09:25:46 följande:

Barnet frågade mamman viskande när handläggaren lämnat rummet, vet du om mormor och farmor och morfar och farfar saknar mig?
    Mamman viskade tillbaka, alla saknar dig och dina syskon jättemycket och älskar er jättemycket.
    Det var som att se en tung sten trilla av barnet när det fick höra detta, och log lyckligt

Hur vet du så mycket om den här familjen? Är du med på mötena, eller får du det beskrivet för dig av föräldrarna?

Om du inte är med på mötena och mamman har svårt att ta in och förstå information pga sitt handikapp, så måste du vara väldigt försiktig med att ta in allt som exakt sanning. Mammans tolkning av vad som sades kan vara helt uppåt väggarna.
  • Anonym (Guppy)
    Giftskåneman skrev 2024-10-02 10:06:53 följande:

Men eftersom soc aldrig sagt hur de skulle gjort, de säger vad de INTE skulle gjort så är föräldrarna rädda för vad som händer om de avbryter sol, jag har sagt lvu, då får de umgänges schema osv, men de är rädda, tänk om förvaltningsrätten helt följer soc linje, då får de mindre att säga till om är de rädda.

Har båda föräldrarna ett intellektuellt handikapp? Att inte förstå information man får till sig är oroande. Du som utomstående kan omöjligt ha insyn i eventuella problem föräldrarna har med sitt föräldraskap. 
  • Anonym (Guppy)
    Giftskåneman skrev 2024-10-11 15:03:08 följande:

Om de meddelar soc att de vill avsluta sol kommer det bli lvu och då kommer kammarrätten utse gratis juridiskt ombud.
    Min vårdnadstvist mot exfrun kostade över 100 000, fast jag hade rättshjälp i försäkringen, detta blir nog inte billigare, svårt att spara ihop dessa pengar på kort sikt.

Varför skulle de behöva spara ihop till något som är gratis?
  • Anonym (Guppy)
    Goneril skrev 2024-10-16 17:50:20 följande:
    En fråga till dig som är proffs; finns det andra möjligheter att stödja föräldrar med intellektuella funktionshinder än just familjehemsplacering? Även med  hinder av detta slag kan människor vilja skaffa barn, de har rätt att göra det och det står för övrigt i FN:s barnkonvention. De ska kunna skaffa barn på sina egna villkor. Finns det inga möjligheter för en omsorgsperson att bo tillsammans med familjen, periodvis, eller att tillbringa ett visst antal timmar i hemmet per vecka?                                                                                                                                                                 Det skulle röra sig om en assistent som lär föräldrarna hur de ska förhålla sig till barnen; de skulle förmedla kunskap om ett hems skötsel, mat, kläder och hur man gör för att passa tider. På så sätt skulle familjen kunna leva tillsammans och den viktiga känslomässiga anknytningen skulle inte avbrytas. Det jag tänker på är egentligen en "nanny" som också kunde hjälpa barnen med läxorna. Skulle detta bli så väldigt mycket dyrare än familjehemsplacering? Jag tror inte det. Föräldrarna skulle också slippa det stigma som en placering innebär.

Fast det där förutsätter att föräldrarna har en förmåga att lära sig sådant. Med tillräckligt svårt funktionshinder går det inte.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.