• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 16:09:18 följande:
    Hur svårt kan det vara att förstå den jämförelsen? :) Men, på riktigt.

Enligt ditt resonemang är HBTQ bannlysta i Palestina och då borde HBTQ inte protestera för fred, mot krig och krigsförbrytelser som begås i Gaza. På samma sätt borde det vara ed judarna. Men alla palestinier är mot HBTQ och judar. Precis som alla judar inte är högerextrema bosättare som för den delen också hatar HBTQ. Judarna som protesterar mot Israel protesterar av samma anledning. Alla dessa människor tycker att det är hemskt att så många oskyldiga civila dödas. Man tar inte Hamas sida för det. Man kan vara mot både mot Hamas och mot folkmordet i Gaza av samma orsak och det är att man är mot att civila dödas. Du kanske jämställer oskyldiga palestinier med Hamas och då finns det inga oskyldiga palestinier eller? Då får man inte vara emot när de slaktas? Det övergår min tankeförmåga att förstå hur du tänker. 

Var det "Queers against war" jag ifrågasatte?
    Eller var det "Queers for Palestine"?

Du vet, de där som tågar runt och skanderar "From the river to the sea" och liknande?

Vad tror geniet?

• Anonym (Inte i mitt namn)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-13 16:22:14 följande:

Du vet, de där som tågar runt och skanderar "From the river to the sea" och liknande?

Vad tror geniet?

Nu kommer du med desinformation. Det finns inte olika grupper. Det handlar om människor som protesterar mot krig och slakt av oskyldiga människor. Tråkigt att du inte förmår att diskutera sakligt och inte förstår det självklara i mina kommentarer. 
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-13 16:22:14 följande:

Vad tror geniet?

"Queers for Palestine" anser att Israel och de som stödjer Israel använder gayrättighetsretorik för att avleda från alla krigsbrott som begås och kränkningar av mänskliga rättigheter som begås av Israel. Känner du igen dig? Motstånd mot massmord av oskyldiga civila, ockupation och förtryck har företräde framför hbtq-specifik påverkan från några extrema organisationer, typ Hamas, eller de högerextrema bosättarna. Man motsätter sig den massiva propagandan styrd av högerextrema krafter i Israel som försöker demonisera alla palestinier som vilda islamister och anhängare av terrorattacker mot oskyldiga judar i Israel.

Sedan har Queeraktivister en lång historia av att motsätta sig krig, förtryck och militarism, och ser ett samband mellan queerfrigörelse och antikrigsinsatser.

Många queeraktivister ser militarism, våld och imperialism som oförenlig med queerfrigörelse. Man ser på Israel som en militärmakt som blivit en terroriststat som förtrycker palestinier.

Grupper som "Queers for Palestine" har bildats just för att belysa Israels agerande i Gaza och i de ockuperade palestinska områden, i form av hemskt förtryck och se paralleller mellan queer och palestinsk befrielsekamp.

Queer-antikrigsgrupper har organiserat även protester vid Pride-evenemang för att utmana militär sponsring av Israel från tex USA.

Det intressanta är att du inte alls bemöter mina argument om judarna som deltar i samma protester. Hur ser du på dessa människor? Är de antisemiter för att de protesterar? Är de självhatande judar när de protesterar för Palestina och mot krig?

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 16:32:28 följande:
    Nu kommer du med desinformation. Det finns inte olika grupper. Det handlar om människor som protesterar mot krig och slakt av oskyldiga människor. Tråkigt att du inte förmår att diskutera sakligt och inte förstår det självklara i mina kommentarer. 

Yep, tveklöst vem av oss som är det kognitiva underbarnet.

Med detta sagt lämnar jag dig att gotta dig i välförtjänt självförträfflighet. Själv ska jag gå och uppsöka en mer meningsfull sak att lägga livstimmar på. Typ banka huvudet mot närmaste björk eller nåt.

Trevlig helg, geniet.

Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-13 16:54:34 följande:

Yep, tveklöst vem av oss som är det kognitiva underbarnet.

Med detta sagt lämnar jag dig att gotta dig i välförtjänt självförträfflighet. Själv ska jag gå och uppsöka en mer meningsfull sak att lägga livstimmar på. Typ banka huvudet mot närmaste björk eller nåt.

Trevlig helg, geniet.

haha så barnsligt. Hur gammal är du egentligen? Jag har svårt att ta dig på allvar när du skriver så undvikande. Varför ge sig in i debatten om du inte har något att komma med?
  • Anonym (fi)
    KillBill skrev 2024-09-07 17:14:44 följande:
    Själv är jag rädd för vad som håller på att hända med den svenska folksjälen. 
    Den svenska folksjälen.

S-o-c-i-a-l-d-e-m-o-k-r-a-t-e-r-n-a
    -
  • KillBill
    Anonym (fi) skrev 2024-09-14 13:57:47 följande:
    Den svenska folksjälen.

S-o-c-i-a-l-d-e-m-o-k-r-a-t-e-r-n-a
    -
    Har du ens läst artikeln? Med på resan var i stället flera andra unga socialdemokrater exempelvis från  S-studenter. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (fi)
    KillBill skrev 2024-09-14 14:09:02 följande:
    Har du ens läst artikeln? Med på resan var i stället flera andra unga socialdemokrater exempelvis från  S-studenter. 
    Ni har ett parti att städa.
  • KillBill
    Anonym (fi) skrev 2024-09-15 10:27:52 följande:
    Ni har ett parti att städa.
    Ni?  S väljare  är i lägre grad antisemiter än väljare i  andra svenska partier. 

Källa: SOM undersökningen

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?