Inlägg från: Anonym (OkunnigSvenne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Anonym (OkunnigSvenne)

Jag glömde att tillägga att jag INTE har valt någon sida i den konflikten, för jag är alldeles för lite insatt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (C.) skrev 2024-09-04 18:19:52 följande:
    Makes even less sense. Förlåt?

Så it makes even less sense att Ryssland.. Som skickar raketer till Iran.. Som är en stor del av de som styr Hamas... Är här och demonstrerar för Palestina under svenska falsknamn? Att de alla visar sig stödja kommunismen!?! När det inte är en svensk ideologi ens inärheten från början.. Och att Ryssland alltid försöker destabilisera hela västvärlden? 

Ajja..
    Tja, jag är ju som sagt inte särskilt insatt och jag är rädd att jag kommer att bli ännu mer förvirrad och mörkrädd ju mer jag försöker.

Så, om Svetlana går Palestinas ärenden eller ej låter jag vara osagt. I detta nu undrar jag varför Britta, Sigrid och Gunilla gör det.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Dr Nail skrev 2024-09-04 18:14:06 följande:

Det är väl djupt splittrat, finns många svenskar som står med Israel. SD tex., av nån anledning (Israel spottar på SD och liknande, intressant nog).

Fast inga Israel-sympatisörer går ute och skränar på gatorna med plakat och flaggor, icke heller sitter de och "strejkar" utanför några universitet...

Palestina-gänget är extremt... eh, passionerat, i jämförelse. Denna passion förundrar mig, vill förstå den. 
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (C.) skrev 2024-09-04 18:44:52 följande:
    Hur mycket tjänar ni som clown? 
    Dr Nail skrev 2024-09-04 18:42:20 följande:
    Vad träffade du, att jag får betalt? Jobbar du gratis? Tror nästan inte det
    Ey, ni två. Uppför er. Snälla.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (C.) skrev 2024-09-04 19:02:17 följande:
    Vad säger du till mig för? Det där är en av kommunisterna jag snackade om.. Han tycker det är kul när svenskar våldtas. 
    Jag bryr mig inte om vem av er som är vad. 
    Ni har på nolltid tagit över tråden och förvandlat den till något helt annat än det den var avsedd för.

Ämnet (förenklat) är människor som aktivt kämpar för Palestina utan att ha någon koppling dit. I synnerhet människor som i sitt befriade Palestina hade blivit förtryckta och/eller förföljda. Jag vill förstå dem.

Jag skulle uppskatta om ni kunde diskutera detta och inget annat, och det gärna på ett vuxet sätt. OK?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (C.) skrev 2024-09-04 19:23:45 följande:
    Han är lika mycket kompis med dig som dom som skjuter ungar inne på våra skolor. 

Han citerade mig som ett jävla miffo för att dryga och jag stod på mig.. Skiter i att du skiter ner dig bara för att andra bråkar runt dig. 

Människor som aktivt kämpar för palestina är alltsom oftast aktivister och har inga som helst kopplingar till nån av oss... Och när jag säger oss så menar jag just de riktiga svenskarna nu då.. 
    Jag skiter inte ner mig (trist uttryckt av dig förresten), ni får bråka hur mycket ni vill. Men om det prompt måste ske här inne, gör det gärna på ett sätt som är relevant för ämnet. 

Om ni gillar fajt mer än vuxna samtal kan jag förstås inte göra så mycket åt det. Men be måste jag få göra.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (C.) skrev 2024-09-04 19:38:23 följande:
    Vet du vad som är trist uttryckt här inne? Det var när du sa till mig att besinna mig precis nyss när det var han som höll på att fåna sig... Har du sett någon gång när en lärare är så jävla chickenshit att istället för att lösa problemet börjar han att ge sig på själva mobboffret? Typ så såg det ut. 

Visst, du kan be att jag inte ska slå tillbaka mot honom. Men med tanke på hur du frågar kommer du inte kunna stoppa mig ändå. 
    Suck, ja men kör så det rycker då.
    Whatever floats your boat.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Mr coolman) skrev 2024-09-04 19:42:32 följande:

Det är pga av dessa personers maktanalys som de engagerar sig. Israel är imperialistiskt och koloniserar Palestina, enligt dem. Det är alltså rätt tydligt att Israel är the bad guy. Lägg till ett överflöd av pro-Palestina/Hamas material i sociala medier så har du en grupp som verkligen vill engagera sig. 

Förlåt, vilka personers maktanalys?
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?