• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Pixxel

En observation jag gjort är att det känns som att Tidöpartierna är för Israel och oppositionen är för Palestina. Det känns som man skaffat sig en extra grej att kriga om här på hemmaplan men som utspelar sig på bortaplan tråkigt nog.

Väldigt tråkigt att krig och förödelse är en vänster och högerfråga. Det borde det inte vara.

• Anonym (OkunnigSvenne)

Jag glömde att tillägga att jag INTE har valt någon sida i den konflikten, för jag är alldeles för lite insatt.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Dr Nail

Det är väl djupt splittrat, finns många svenskar som står med Israel. SD tex., av nån anledning (Israel spottar på SD och liknande, intressant nog).

• Anonym (C.)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 18:07:13 följande:

Nog sjutton är de svenskar. Känner en hel drös.

De svenskar du menar, är svenskar som bara pratar i nattmössan.. De är hippies framför allt... Skulle dom lägga en kvart på att ta reda på vad hela den där historian ens handlar om, så hade dom ändrat riktning, för att de kanske skulle börja förstå hur de själva blitt manipulerade och lurats... 

Men kollar du på de "svenskar" som syns inuti organisationer så som "ung vänster".. Så finns det nog en anledning till varför alla heter "Lisa" men ser ut som en Svetlana... 
  • Anonym (C.)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 18:07:13 följande:

Att mest ryssar skulle vara ute och demonstrera för Palestina? Makes even less sense, förlåt..

Makes even less sense. Förlåt?

Så it makes even less sense att Ryssland.. Som skickar raketer till Iran.. Som är en stor del av de som styr Hamas... Är här och demonstrerar för Palestina under svenska falsknamn? Att de alla visar sig stödja kommunismen!?! När det inte är en svensk ideologi ens inärheten från början.. Och att Ryssland alltid försöker destabilisera hela västvärlden? 

Ajja..
  • Anonym (C.)

Så ryssland skickar träning, taktiker, materiell, och pengar till Iran.. Och dessa gör sedn terroruppdrag och härjar inne i Palestina med hamas.. 

Ingen koppling alls?

Ajja!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?