• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-09-07 14:29:32 följande:
    Tänk om du varit lika förlåtande när palestinierna visar en karta där israel har mindre landyta än idag. Då spelar minsann inte kontexten någon roll (exempelvis att kartan visar 1967 års gränser)..
    Det beror alltid på syftet. Och den var en helt annan.
  • KillBill
    Anonym (Holmen) skrev 2024-09-07 15:32:21 följande:

I realtid har Palestinas och Israels konflikt blivit rikets konflikt och det beror inte på Carl Bildt. 

Jag vet att det är många som har samsyn med Israel, men S och V har anhängare som är av en annan åsikt. Den åsikten syns tidligt i vårt samhälle och terrorhoten mot Sverige har ökat. 

Vi kan inte ljuga för oss själva längre. Jag är rädd.

Det man bör oroa sig för är att Israel i likhet med terroristerna i Hamas gör sig skyldiga till brott mot folkrätten/brott mot mänskligheten.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Holmen)
    KillBill skrev 2024-09-07 15:39:29 följande:
    Det man bör oroa sig för är att Israel i likhet med terroristerna i Hamas gör sig skyldiga till brott mot folkrätten/brott mot mänskligheten.
    Jag menar det som sker HÄR HEMMA i Sverige.

Jag vill inte att terroristerna ska terrorisera oss. Kulturkrocken I SVERIGE är på en samhällsfarlig nivå. Kulturkrockar har tidigare inte varit så här farliga i Sverige, inte på den här nivån i alla fall.

Jag är rädd i mitt hemland för att vi har gjort konflikten i Mellanöstern till Sveriges konflikt. Därför är jag rädd och mer rädd blir jag när du förminskar mins känslor.
  • KillBill
    Anonym (Holmen) skrev 2024-09-07 16:07:57 följande:
    Jag menar det som sker HÄR HEMMA i Sverige.

Jag vill inte att terroristerna ska terrorisera oss. Kulturkrocken I SVERIGE är på en samhällsfarlig nivå. Kulturkrockar har tidigare inte varit så här farliga i Sverige, inte på den här nivån i alla fall.

Jag är rädd i mitt hemland för att vi har gjort konflikten i Mellanöstern till Sveriges konflikt. Därför är jag rädd och mer rädd blir jag när du förminskar mins känslor.
    Själv är jag rädd för vad som håller på att hända med den svenska folksjälen. Tidigare stod vi svenskar upp för människor i vår omvärld som hade det svårt oavsett om det handlade om människor som flydde från nazism, kommunism eller från annat politiskt förtryck. Nu finns det människor som vill stoppa huvudet i sanden..

Sverige har och varit involverat/engagerat i Israel/Palestinafrågan sedan andra världskriget. Bl.a. var kungens gudfar Folke Bernadotte  diplomat i Palestina efter kriget och han mördades 1948 i Jerusalem  av israeliska terrorister.
  • Anonym (Holmen)
    KillBill skrev 2024-09-07 17:14:44 följande:
    Själv är jag rädd för vad som håller på att hända med den svenska folksjälen. Tidigare stod vi svenskar upp för människor i vår omvärld som hade det svårt oavsett om det handlade om människor som flydde från nazism, kommunism eller från annat politiskt förtryck. Nu finns det människor som vill stoppa huvudet i sanden..

Sverige har och varit involverat/engagerat i Israel/Palestinafrågan sedan andra världskriget. Bl.a. var kungens gudfar Folke Bernadotte  diplomat i Palestina efter kriget och han mördades 1948 i Jerusalem  av israeliska terrorister.
    Svenska folksjälen är inte ett säkerhetshot.
  • KillBill
    Anonym (Holmen) skrev 2024-09-07 17:19:01 följande:
    Svenska folksjälen är inte ett säkerhetshot.
    Nej men det är ju trist om svenskarnas engagemang för människor i nöd (en del av folksjälen) ersattes med rädda människor som väljer att stoppa huvudet i sanden..
  • Anonym (Logic)
    KillBill skrev 2024-09-07 17:51:19 följande:
    Nej men det är ju trist om svenskarnas engagemang för människor i nöd (en del av folksjälen) ersattes med rädda människor som väljer att stoppa huvudet i sanden..
    Det är väl deras grannländer som fullkomligt struntar i sina jämlikar.
    Egypten, Iran, Irak, Saudiarabien osv kan ta ansvar el ska Sverige hjälpa skadade terrotister? vad ska hända sen? ska de få bo kvar här och ta hit sina anhöriga?
    ja. det vill vänstern
  • stallet90
    Folk har blivit cyniska efter de senaste invandringsvågorna och känslan av att vi har ett delat samhälle idag. Håller med om att det är synd att debatten är cynisk. Skulle vi bara kunna slå fast att invandringen från mellanöstern ska hållas låg  tror jag folk skulle bli mycket mer gererösa i att hjälpa med sjukvård och bistånd i andra länder
  • Anonym (Holmen)
    AndreaBD skrev 2024-09-07 15:37:38 följande:
    Försöker du skrämma upp folk i onödan? Det kan ju faktiskt vara så att han ville prata om Gaza och Israel och därför tyckte det var onödigt att rita in fler detaljer?
    Nej det försöker jag inte.
  • Anonym (Holmen)
    Mitt engangemang har inte slutat och stoppar inte huvudet i sanden för att jag inte är av samma åsikt som dig.

Fred vill jag ha men jag vill inte ha konflikten på hemmaplan. That?s it. 
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?