• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Anonym (C.)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 19:41:00 följande:
    Suck, ja men kör så det rycker då.
    Whatever floats your boat.
    Tack... Råttungen är ute ur rummet redan nu ju, och samtalet kan återgå till det normala.. Jag är as nöjd.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Mr coolman) skrev 2024-09-04 19:42:32 följande:

Det är pga av dessa personers maktanalys som de engagerar sig. Israel är imperialistiskt och koloniserar Palestina, enligt dem. Det är alltså rätt tydligt att Israel är the bad guy. Lägg till ett överflöd av pro-Palestina/Hamas material i sociala medier så har du en grupp som verkligen vill engagera sig. 

Förlåt, vilka personers maktanalys?
  • Meddelande borttaget
  • Överste Senap

Jag är för en tvåstatslösning dvs att Palestina har rätt till en egen stat.
    Men absolut inte ovillkorligt. Jag ser det som helt otänkbart att Hamas skulle ha minsta inflytande i en Palestinsk stat då de som bekant förkastar Israels existens oavsett hur en Israelisk regering ser ut. 

Många delar denna uppfattning och det tenderar tyvärr att försvinna i diskussionen kring vad det innebär att vara pro-palestina. Förmodligen pga att det antas att pro-Palestina innebär med någon sorts automatik att vara pro-Hamas. Vilket inte stämmer även om många som är för en palestinsk stat även är för Hamas.

• Anonym (Folkmord)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 18:49:23 följande:
    Fast inga Israel-sympatisörer går ute och skränar på gatorna med plakat och flaggor, icke heller sitter de och "strejkar" utanför några universitet...

Palestina-gänget är extremt... eh, passionerat, i jämförelse. Denna passion förundrar mig, vill förstå den. 
    För att det är ett brutalt folkmord.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-04 20:22:40 följande:

Det vissa fortfarande låter sig luras av är att detta skulle börjat den 7 oktober samt Hamas tjat. . Så oavsett hur långt bort det är så är det friskhetstecken att vara emot detta folkmord och slakt, etniska rensning, barnamord och svält. Med detta sagt hoppas jag att du förstår lite mer. Skriver detta till dig och kommer INTE att svara på några opålästa kommentatorer oavsett vad de skriver för jag vet vad sanningen är ändå.

Tack för att du har engagerat dig med en så utförlig text!

Jag förstår till 10000% alla dem som vill engagera sig mot alla de vidrigheter du räknar upp ovan. Vilket leder mig in på lite följdfunderingar. 

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand -  så förekommer ju detta i katastrofal omfattning på så många håll i världen. På vilket sätt är en sprängd kropp värre i Palestina än någon annan stans?

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand - varför då stödja Hamas som med stor entusiasm ägnar sig åt just detta?

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand - varför skriks det då inte "stop the war" i demonstrationstågen, utan "Free Palestine"?

? Hur långt bak i historien ska man gå för att fastslå vem det var som började? (Kan ju ha fel, men nog har väl en och annan judestam blivit fördriven från området av muslimer?)

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 20:45:58 följande:

Men absolut inte ovillkorligt. Jag ser det som helt otänkbart att Hamas skulle ha minsta inflytande i en Palestinsk stat då de som bekant förkastar Israels existens oavsett hur en Israelisk regering ser ut. 

OK, tror jag fattar. 

På något sätt finns det alltså anledning även för svenskar att engagera sig i den rent politiska aspekten av konflikten.

Men sen då? Det rent praktiska? Ponera att pro-Palestinierna får sitt och gränserna ritas om. Den Palestinska stat som då med allra största sannolikhet kommer bildas, kommer den att vara något som svensken anser vara eftersträvansvärt?

• Överste Senap
    Överste Senap skrev 2024-09-04 20:45:58 följande:

Många delar denna uppfattning och det tenderar tyvärr att försvinna i diskussionen kring vad det innebär att vara pro-palestina. Förmodligen pga att det antas att pro-Palestina innebär med någon sorts automatik att vara pro-Hamas. Vilket inte stämmer även om många som är för en palestinsk stat även är för Hamas.

Och ett förtydligande för att undvika missförstånd.
    Är jag pro-Israel? Ja det är jag i den bemärkelse att jag anser staten Israel har rätt att finnas. Däremot anser jag att Netanyahu och hans regering är den största katastrof som lett Israel sedan starten bildades.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (qwerty)

Över en miljon muslimer i Sverige och du undrar varför folk engagerar sig i Palestina...

Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?