• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Folkmord)

Och jag (ursäkta uttrycket) skiter fullständigt vilken religion ett land har. Jag står för människan. Fel är fel punkt slut. Kommer försvara en ateist, jude, muslim ,kristen, buddhist vafan som helst så länge jag står för sanningen och rättvisan.

• Överste Senap
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 21:11:23 följande:

OK, tror jag fattar. 

På något sätt finns det alltså anledning även för svenskar att engagera sig i den rent politiska aspekten av konflikten.

Men sen då? Det rent praktiska? Ponera att pro-Palestinierna får sitt och gränserna ritas om. Den Palestinska stat som då med allra största sannolikhet kommer bildas, kommer den att vara något som svensken anser vara eftersträvansvärt?

Vilken svensk pratar du om? SD motsätter sig sannolikt vilken form som helst av en palestinsk stat. En mer relevant fråga är om alternativet är eftetsträvansvärt och med det inkluderas all problematik som medföljer. 
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-09-04 21:25:36 följande:

Över en miljon muslimer i Sverige och du undrar varför folk engagerar sig i Palestina...

Att muslimerna i Sverige engagerar sig i Palestina ser jag inte som något konstigt alls. 

Det som förbryllar mig är att så många svenskar gör det. Och de som förbryllar mig mest är kvinnorna och HBTQI-personerna. 

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 21:29:47 följande:
    Vilken svensk pratar du om? SD motsätter sig sannolikt vilken form som helst av en palestinsk stat. En mer relevant fråga är om alternativet är eftetsträvansvärt och med det inkluderas all problematik som medföljer. 

Jag pratar om svensken som är proPalestina-aktivist.

Jag vet som sagt för lite om det rent politiska i frågan och kan alltså inte ta politisk ställning för varken det ena eller det andra.

Det enda jag vet med stor säkerhet är att jag är väldigt mycket emot sharia-lagar och islamism. 

Jag påstår inte att detta kommer att vara statsskicket i det befriade Palestina. Men någon liten magkänsla viskar att varken kvinnor eller regnbågsfolk kommer att ha det alltför fröjdefullt där. Ändå är det så många feminister och HBTQI-folk som lobbar för det. Jag finner det så märkligt bara.

• Överste Senap
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 21:41:50 följande:

Jag pratar om svensken som är proPalestina-aktivist.

Jag vet som sagt för lite om det rent politiska i frågan och kan alltså inte ta politisk ställning för varken det ena eller det andra.

Det enda jag vet med stor säkerhet är att jag är väldigt mycket emot sharia-lagar och islamism. 

Jag påstår inte att detta kommer att vara statsskicket i det befriade Palestina. Men någon liten magkänsla viskar att varken kvinnor eller regnbågsfolk kommer att ha det alltför fröjdefullt där. Ändå är det så många feminister och HBTQI-folk som lobbar för det. Jag finner det så märkligt bara.

Nu blir jag osäker på din trådstart i stort? Handlar den om svenskars syn i allmänhet eller om pro-Palestinaaktivisters syn?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-04 21:28:56 följande:

Och jag (ursäkta uttrycket) skiter fullständigt vilken religion ett land har. Jag står för människan. Fel är fel punkt slut. Kommer försvara en ateist, jude, muslim ,kristen, buddhist vafan som helst så länge jag står för sanningen och rättvisan.

Jag förstår. Det är ett bra tänk. 

Då kan du säkert sympatisera med att judar behöver försvaras mot muslimerna i det nuläget vi har?

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 21:45:16 följande:
    Nu blir jag osäker på din trådstart i stort? Handlar den om svenskars syn i allmänhet eller om pro-Palestinaaktivisters syn?
    I grunden handlade trådstarten om en vilja att förstå varför just Palestina är en så stor angelägenhet i Sverige, och detta bland människor som inte har någon som helst koppling dit. 

Motsvarande engagemang i andra konflikter verkar inte alls finnas i samma grad.

I en förlängning ville jag också förstå de människor som lobbar för en stat där de själva med stor sannolikhet hade blivit systematiskt förtryckta och/eller förföljda.
  • Anonym (Logic)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 21:30:16 följande:

Att muslimerna i Sverige engagerar sig i Palestina ser jag inte som något konstigt alls. 

Det som förbryllar mig är att så många svenskar gör det. Och de som förbryllar mig mest är kvinnorna och HBTQI-personerna. 

Låt oss säga att Palestinas styre tog över Sverige så skulle HBTQI-personerna och kvinnor vara de som först avrättas.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Logic) skrev 2024-09-04 22:13:22 följande:
    Låt oss säga att Palestinas styre tog över Sverige så skulle HBTQI-personerna och kvinnor vara de som först avrättas.
    Du menar väl lesbiska kvinnor i så fall?
    Islamisterna avrättar inte kvinnor enbart för att de är kvinnor. Det ska till att de bryter mot någon sharia-lag först.
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?