• Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider. 

Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.

Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?

Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?

Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?

Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!

• Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?
  • Anonym (Hamas är kryp)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-05 09:06:14 följande:
    Skulle vi bli drabbade av folkmord, barnslakt, förintelse, krigsbrott här i Sverige av t.ex Danmark skulle jag vilja att världen brydde sig.
    Det skulle aldrig hända, åtminstone inte om vi inte gick in i Danmark och dödade tusentals civila först. 
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-05 09:08:12 följande:
    Palestina har blivit terroriserat  sedan 1940 talet. Inte sen Hamas tog gisslan.
    Tyckte du skrev att du skulle lämna tråden. Flört
    Inte mig emot att du stannade, men då vill jag bara få fört till protokollet att du säger emot dig själv lite.

Å ena sidan "står du för människan", är emot brutaliteten som sådan. men det är ok och motiverat när det drabbar israeler (för det var faktiskt de som började).

Det ligger också en hel del rena åsikter i sådant som du lägger fram som "fakta".
    Respekterar dina åsikter förstås, men de ska inte kallas något annat än det.

Vet inte inte din etnicitet eller ditt kön. Det framstår dock väldigt tydligt var du står politiskt. Och mot bakgrund av detta vill jag ställa dig den fråga som intresserar mig mest av alla:

Skulle du kunna tänka dig att bo i ditt framtida, befriade Palestina?

Ha en fin dag!
  • Anonym (.)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-05 11:14:25 följande:
    Inte mig emot att du stannade, men då vill jag bara få fört till protokollet att du säger emot dig själv lite.

Å ena sidan "står du för människan", är emot brutaliteten som sådan. men det är ok och motiverat när det drabbar israeler (för det var faktiskt de som började).

Det ligger också en hel del rena åsikter i sådant som du lägger fram som "fakta".

Vet inte inte din etnicitet eller ditt kön. Det framstår dock väldigt tydligt var du står politiskt. Och mot bakgrund av detta vill jag ställa dig den fråga som intresserar mig mest av alla:

Ha en fin dag!
    Och dina inlägg är ganska talande för vad du står. Att du försöker kamouflera dina ledande frågor som att du är okunnig eller inte tar ställning är det nog ingen som tror på.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (.) skrev 2024-09-05 11:53:22 följande:
    Och dina inlägg är ganska talande för vad du står. Att du försöker kamouflera dina ledande frågor som att du är okunnig eller inte tar ställning är det nog ingen som tror på.

Ja, jag tar absolut ställning - mot islamism. Jag utesluter inte alls möjligheten att detta skulle kunna påverka mig i en bestämd riktning den dagen då jag vill ta ställning i Palestina-frågan. Men än så länge vill jag inte göra det, för jag har alltför många outforskade skikt kvar. Att bara bara vara anti-sionist räcker inte för mig.

Vad du tror eller inte tror på bryr jag mig inte om det allra minsta, för övrigt.

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Tack till alla som kunde ta till sig frågeställningen och bidrog med input. Baserat på den har jag dragit följande högst ovetenskapliga slutsats:

Palestina är inte en svensk angelägenhet, snarare en vänster-angelägenhet. Och vänstern (som tenderar att vara lite högljudd i största allmänhet) har ett starkt fotfäste i Sverige.

Vänstern är pro-Palestinsk, inte så mycket av solidaritet med palestinierna, utan snarare genom anti-solidaritet med Israel som är höger. 

Vänstern samlar många feminister och regnbågspersoner, vilket även resulterar i en hög representation av dessa i demonstrationstågen. De funderar inte över vilken status de själva skulle haft i staten de strider för, eller så är de ok med det.

Med reservation för att vara helt ute och cykla. Flört
  • Anonym (Poiu)

Hamas, inte Palestina, begår ett terrorbrott.
    Israel svarar med att begå terrorbrott mot palestinier som är inlåsta på liten yta, dagarna i ända och har dödat tio gånger fler. De har bombat sjukhus och skolor.
    Det är inte försvar, det är terror 100 ggr värre än vad de själva utsattes för.

Gillar ingen av ländernas regeringar men kan gilla folket från båda delar. Så är inte på någons sida. Men Israel och deras knäppa bosättare är de som går över gränsen mest.

• Anonym (Poiu)

Folk som ogillar folkmord och de som ockuperar ogillar förstås Israels agerande oavsett var i världen man befinner sig.
    Visst kan man gå i sin egen bubbla och skita i vad som sker i omvärlden. De flesta torde dock följa nyheter och därmed ha en åsikt om vad som händer på jorden.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Poiu) skrev 2024-09-05 13:16:52 följande:

Folk som ogillar folkmord och de som ockuperar ogillar förstås Israels agerande oavsett var i världen man befinner sig.
    Visst kan man gå i sin egen bubbla och skita i vad som sker i omvärlden. De flesta torde dock följa nyheter och därmed ha en åsikt om vad som händer på jorden.

Nja, tror mig våga påstå att det är ytterst få personer i Sverige som gillar folkmord. Det finns däremot många som inte håller med din uppfattning om att Israel begår folkmord. Det finns en etablerad definition på vad folkmord innebär, och det stämmer inte alls in på Israels agerande. 
  • Anonym (Holmen)

När Socialdemokraterna och Vänstern infiltreras av Palestina anhängare så hamnar de i en rävsax och gör konflikten till Sveriges konflikt.

I november bad Annika Strandhäll sina väljare att hjälpa till att punktmarkera dem som försöker klistra antisemitism och annat på deras parti.
    -Jag hävdar att Sossarna har lyckats med att sätta den etiketten på sig själva. Finns det ingen konflikt så vill oppositionen ha en konflikt genom att lägga sig i någon annans konflikt på hemmaplan.

Den vanliga gråsossen har hamnat i ett besvärligt läge då gråsossen inte vill ta parti i denna fråga, dessvärre måste gråsossen ta parti då deras valboskap är från mellanöstern. 

Det blir ett knivigt läge för vänsterblocket att ta sig ur, vänsterblocket borde ägna åt det man alltid har gjort nämligen skylla i från sig allt på högern. Men, vad gör man inte för att jaga makten?

• Anonym (Logic)
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-05 11:14:25 följande:

Ha en fin dag!
    Bra fråga. Om Palestinavännerna tvingas att välja mellan att bo i Israel eller ett befriat Palrstina, vad väljer de då?

Man tror sig tycka om något man knappt vet något om.
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?