Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-04 17:53:47 följande:
Svenskar + Palestina = sant...?
Det pågår så sanslöst mycket krig och terror ute i världen och har väl egentligen gjort det i alla tider.
Men specifikt en av dessa förödelser håller sig inte inom sina gränser, utan har också livliga satellitkontor i alla Sveriges offentliga utrymmen.
Så många svenskar utan koppling till området, som tar aktivt ställning, går ut på gator och torg och viftar med flaggor.... Jag undrar hur detta kommer sig?
Varför är just Palestina en så stor svensk angelägenhet? Varför så mycket viktigare än t.ex. Ukraina, som ligger närmare på flera olika plan?
Jag är framförallt väldigt fascinerad av hur många svenska feminister och HBTQI-personer som har gjort Palestinas kamp till sin. Om du är en av dem, vad är det som driver dig? Skulle du kunna tänka dig att bo i den staten som kommer att bildas efter att ni ev. har vunnit?
Jag söker upplysning, inte provokation. Så, en saklig och civiliserad ton hade uppskattats mycket. Tack!
Jag är också lite nyfiken på hur och varför det blev så extremt stort med just Palestinafrågan. Det pågår och har pågått krig på så många olika ställen, Jemen, Kongo, Sudan med mera som alla har varit fruktansvärda. Även Ukraina som du nämner. Men just det här blev stort.
Mitt svar är nog sociala medier. Filmsnuttar på mord och lemlästning, samt att vi har en stor muslimsk befolkning i Sverige och övriga Västeuropa.
Det har ju varit enormt många botar och vanligt folk som har spammat sociala medier med propaganda, artister har fått ställa in konserter pga propaganda och så vidare.
Nu är jag den sista som är för Israel i den här konflikten. Israel har definitivt gått för långt i sin hämnd och kommer förr eller senare få stå till svars för sina handlingar. Men när man ser att vissa blir fanatiska så börjar jag dra öronen åt mig. Då är det något som är fel. Allt kan inte handla om Palestina och Israel. Vissa har ju inte kunnat tänka på annat och då blir det mer en galenskap än ett engagemang.
Inget av de länderna är idealiskt för mig. Jag ser det som två krigiska folk som båda älskar krig, terror och hatbrott. Det är liksom ett ganska typiskt mellanösternproblem.