Inlägg från: Anonym (Inte i mitt namn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte i mitt namn)

Svenskar + Palestina = sant...?

Varför svenskar engagerar sig i Israel-Palestina konflikten? För att det är så stora orättvisor som pågår där och för att just nu pågår även ett folkmord i Gaza. Varje människa med sunt förnuft och empati tycker att det är fruktansvärt att Israel tillåts, mot alla internationella lagar, begå sådana fruktansvärda krigsbrott. Det handlar inte om krig mot terrorism utan om att stjäla de palestinska områden. Tusentals palestinska barn har dödats och vår regering reagerar inte utan ger sitt stöd till Israel. Därför går man ut och protesterar.

Sedan Israel skapats har den anklagats för många allvarliga brott mot folkrätten. Några av de mest framträdande anklagelserna inkluderar olaglig ockupation och olaglig annektering av de palestinska områden.

Israel har ockuperat Gazaremsan, Västbanken och östra Jerusalem sedan sexdagarskriget 1967, vilket anses strida mot folkrätten. Ockupationen betraktas som olaglig, särskilt sedan Israel började bygga bosättningar i slutet av 1970-talet.

Israel har systematiskt byggt och expanderat illegala bosättningar på ockuperad mark, vilket är ett direkt brott mot den fjärde Genèvekonventionen. Dessa bosättningar har lett till massfördrivningar av palestinier och försvårat möjligheterna till en framtida palestinsk stat.

Israel har anklagats för en rad övergrepp mot de mänskliga rättigheterna, inklusive:

Utomrättsliga avrättningar av palestinier

Användning av tortyr under förhör även på barn som är 12 år gamla

Fördrivning och trakasserier av palestinier

Diskriminering av den palestinska befolkningen

Folkmord i Gaza

Den långvariga blockaden och massbombningar av Gazaremsan har kritiserats för att utgöra en kollektiv bestraffning av civilbefolkningen, vilket strider mot folkrätten. Israel har anklagats för att ha begått krigsförbrytelser under olika militära operationer där urskillningslösa attacker mot civila har rapporterats. Över 40 000 palestinier har dödats och de flesta är civila och barn. Israels position som ockupationsmakt ger landet ett särskilt ansvar enligt folkrätten.

Det borde inte vara svårt att förstå varför svenskar engagerar sig när man ser att ett sannolikt folkmord pågår just nu i Gaza.

FuckGoggleAskMe skrev 2024-09-08 19:43:27 följande:
    Det man bör oroa sig för är att vissa personer hävdar som om det vore fakta att Israel gör sig skyldiga till brott mot mänskligheten när detta inte på något vis är bevisat.
    "Sedan oktober 2023 har Israel genomfört massiva och omfattande bombningar, och genomför, en markinvasion av Gaza ? ett mycket litet och tätbefolkat landområde som är hem till över två miljoner människor. Den israeliska krigföringens urskillningslösa våld har tvingat över 80 procent av Gazas befolkning på flykt, majoriteten av dessa har flytt till de södra delarna. Israel upprätthåller också en total blockad mot Gaza. Att bomba civila områden, tillämpa kollektiv bestraffning och strypa tillgången till livsavgörande resurser utgör krigsbrott och måste fördömas. Situationen i Gaza är oacceptabel och bortom katastrofal. Uppgifterna som kommer från Gaza är svåra att ta in. Människor saknar tillgång till livsviktiga och grundläggande resurser som mat, vatten, el, tak över huvudet och sjukvård.  

Svenska Freds ser med förfäran på utvecklingen i Gaza. Krigsbrott fortsätter att begås i Gaza framför världens ögon och vi vägrar att tyst se på. "

Rataxes skrev 2024-09-12 17:55:40 följande:
    Svenska Freds 😅🤣😂 Putains förlängda arm in i naiva svenskar Tomte
    Vad moget 😄

Det kan påstås bara av SD som är Putins förlängda arm i Sverige. Berätta istället vad är det som inte stämmer och varför.

Svenska freds är något vi svenskar ska vara stolta över.
    Rataxes skrev 2024-09-12 18:31:43 följande:
    Jag har noll och intet med SD att göra. Så nu vet du det .

Svenska Freds var motståndare till att skicka vapen till Ukraina och mot NATO medlemskapet. 

Putains nyttiga idioter.
    Haha jaha. 
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-12 20:01:19 följande:
    OK.
    Så säg mig, vad fick dem att börja med detta, just då?
    Var de uttråkade och bestämde sig för att liva upp vardagen med lite random folkmord?

Är det typ en hobbyverksamhet de bedriver, israelerna?
    Hänger inte med riktigt.
    Fördrivningar och slakt av palestinier började för länge sedan, redan innan Israel skapades (läs på om de judiska terroristorganisationer tex Irgun som började med terrorism redan är 1931). 

De nuvarande bombningarna är inget annat än folkmord. Israel hävdar att det är ett svar på Hamas atacker men egentlingen är det mest civila palestinier man dödar. Samtidigt fortsätter Israel med utökning av illegala bosättningar på palestinska områden. Det är inte svårt att förstå att målet alltid varit att få bort palestiner och ta över deras områden. Det är så Israel skapas. Tycker du att det är ok? Att ockupera? Att döda över 18 000 barn? Blockera humanitär hjälp? Skjuta mot ambulanser? Döda journalister?
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-12 22:54:16 följande:
    Du är en av de där passionerade, som jag har nämnt lite högre upp i tråden.

Jag respekterar din ståndpunkt och beundrar ditt patos. Därför ska du få ett välment råd från en som du kunde fått över på din sida om du hade skött dina kort rätt:

När du pratar med tänkande människor kan du inte måla upp en ensidig bild i skrikiga toner, för vi köper inte det.

Vi lyssnar på sakliga argument och nyanserade framställningar. Att lägga fram selektiva "sanningar" gör att det blir svårt att ta dig på allvar. Du kan framstå som en hjärntvättad fanatiker och tappa potentiella anhängare.

I värsta fall har du puffat dem åt motsatt håll och blir därmed en sympativärvare åt fienden.

Tänk på det.
    Tack för rådet men det är svårt att ta det på allvar när du själv är allt annat än "nyanserad".

Frågan var varför svenskarna engagerar sig i Israel-Palestina konflikten och jag förklarade min perspektiv. Slakt på oskyldiga människor kan inte lösas genom en annan slakt på andra oskyldiga människor. Jag är inte ute efter att manipulera folk och få sympatier, jag är ute efter sanningen och rättvisa. Israel begår fruktansvärda krigsbrott, dödar oskyldiga civila, ockuperar och stjäl palestiniernas områden och bygger illegala bosättningar. Israel kallar sig för ett demokratiskt men är inte ett dugg bättre än Hamas.
    Anonym (Logic) skrev 2024-09-12 22:37:54 följande:
    Ett folkmord med 40 000 avlidna av drygt 2 000 000 människor?

Läs på vad folkmord betyder. Israel bedriver ett existentiellt försvarskrig mot de som vill begå ett folkmord i Israel. Utplåna landet och mörda alla judar.
    Du verkar inte ha någon aning om vad folkmord betyder. Du behöver läsa på själv. Tror du att man behöver utrota ett helt folk för att det ska räknas som folkmord? 
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-13 11:28:30 följande:
    Alright. Jag ska försöka utgå ifrån att den skränande mobben ute på gatorna har identifierat "Sanningen" baserat på välinformerade och genomtänkta slutsatser.

Du är visst också väldigt välinformerad? Du kanske kan förklara "Queers for Palestine" för mig? Deras engagemang är väl också genomtänkt, får jag förmoda. Men i mina öron låter det ungefär lika logiskt som "Jews for Third Reich".

Vad är det jag har missat här?
    Vad är det som är svårt att förstå? 

Du kanske har missat att många judar är mot Israel och kriget i Gaza. Många judar stödjer palestinier i det här kriget.
    Anonym (Hamas är kryp) skrev 2024-09-13 13:25:16 följande:

Nej, men om de haft intentionen skulle det vara mångt fler avlidna. Hur svårt vore det för Israel att utföra ett folkmord om de velat?

Nu har de försökt att hålla ner antalet döda genom olika metoder, men det är svårt om palestinierna vägrar flytta på sig trots varningar, svårt när Hamas ser till att de blir måltavlor, och svårt att undvika civila när det finns extremt stort antal människor på en liten yta. 

Hamas borde dömas till folkmord på både israeler och palestinier. För det är trots allt de som inte ger palestinierna skydd, och använder de som måltavlor.

imho

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1MBxVM/manniskorattsprofil-israel-bedriver-folkmord-i-gaza

Israel försöker verkligen inte att hålla ner antalet döda på något sätt. Israel tom hindrar humanitär hjälp att komma till de behövande civila. Israel skjuter på barn och ambulanser. Är det att försöka hålla ner antalet döda?
    Anonym (OkunnigSvenne) skrev 2024-09-13 14:00:02 följande:
    Ja då får vi väl diagnosticera mig med förståndshandikapp då.
    För jag skulle nog inte helt förbehållslöst gå ut och demonstrera för en stat som jag inte ens skulle kunna besöka utan risk för att bli förföljd, eller avrättad rentav. 
    Ja, jag vet inte vad ditt problem är och varför du har svårt att förstå det. Även judarna protesterar mot Israel, mot kriget och för palestinier. Har man grundläggande känsla för vad som är rätt och vad som är fel och utgår ifrån att vi alla är människor, så är det inte så svårt. Men om man har fördomar och hyser hatiska åsikter mot andra, eller om man tror att man själv har lite mer rättigheter än alla andra, då är det lite svårt att förstå. 
Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?