• Anonym (TS)

Han vill göra vasektomi...

Hej

Behöver sakliga och rimliga råd.

Jag och min man (vi båda är runt 35) har två barn på 3,5 och 1 år som är helt friska, även om det är ansträngande att ha barn ibland är de rätt enkla barn personlighetsmässigt. Inga problematiska graviditeter, förlossningar eller eftervård (även om jag tyckte att det var obekvämt och besvärligt att vara gravid som också kantas av oro. Dock ingenting utanför det "normala") 

Nu vill min man göra vasektomi, och jag känner att jag inte kan hantera det - för jag vill ha fler barn! Absolut inte just nu, men om kanske 2-3 år. Jag tänker att det är dumt att ta ett så definitivt beslut nu, när man inte vet vad framtiden bjuder på, medans min man menar att nej, han vill verkligen inte ha fler barn.

Jag har erbjudit mig att sätta in spiral mm vilket han verkar tycka är okej.

Finns det någon som har tips eller råd hur man ska gå vidare i denna fråga?

• Svar på tråden Han vill göra vasektomi...
  • rille3

Han har rätt att  bestämma att han inte vill ha fler barn. Inga kvinnliga preventivmedel ger 100 procent skydd men en kvinnlig graviditet tar ifrån mannen all möjlighet att överhuvudtaget ha en åsikt om det ska födas eller inte. Jag tror inte heller att du vill ha barn med en kille som inte vill vara pappa. Barnet vill nog inte heller ha en pappa som är tvingad till att vara pappa. Jag har gjort vassektomi. Jag är gift sedan 20 år och vi har två barn ihop. Jag fick frågan av en sjuksköterska vad jag skulle göra om vårt förhållande mot all förmodan tar slut och jag träffar en ny kvinna som vill ha barn. Då svarade jag att "antingen får den nya acceptera att jag inte vill ha fler barn eller så får hon välja en annan kille". Detta gäller även min fru. Vill hon ha fler barn så blir det inte med mig.  Mitt liv mitt beslut. Jag älskar dom barn jag har men jag saknar energi och gnistan till ett nytt, det måste en kvinna acceptera. Särkillt eftersom en kille blir helt maktlös när väl spermierna träffar ägget. Man kan inte tvinga en kille att bli pappa, det är både oetiskt och egoistiskt. 

• Anonym (J2)

Han har ju sagt okej till spiral så jag förstår inte riktigt problemet här. 
    Välj spiral istället och så ser du om han ändrat sig i barnfrågan längre fram. Ni är mitt i småbarnsåren nu med två st så förstår att han inte längtar efter fler nu.

• Hjelm
    Anonym (TS) skrev 2024-09-04 11:01:15 följande:

Haha, vissa svar är rent utav galna. HANS KROPP HANS VAL!!!!"

Ja, herregud vad ska man säga... Intressant med olika infallsvinklar ändå.

Tycker du på riktigt att det är "galet" att påpeka det faktum att varje människa bestämmer över sin egen kropp? Okej. 

Du tycker även att det är "galet" att en kvinna får göra abort även om någon annan tycker att hon borde behålla, då? 
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 09:25:23 följande:
    Tycker du på riktigt att det är "galet" att påpeka det faktum att varje människa bestämmer över sin egen kropp? Okej. 

Du tycker även att det är "galet" att en kvinna får göra abort även om någon annan tycker att hon borde behålla, då? 
    Du tog bort de andra 3-4 citaten jag också hänvisade till ("älskaren kanske blir med barn, så då slipper du oroa dig för det" med flera), samt delvis av det citat du citerade. För det var galna, aggressiva citat istället för att diskutera frågan på en rimlig nivå om du läser igen riiiiktigt långsamt. Men du tolkar verkligen allt ur sitt sammanhang - vad i helvete när har jag ens sagt att varje människa inte bestämmer över sin egna kropp hahaha. Är du go eller

Om du läser mina inlägg så ser du att vi kommit fram till en lösning på ett bra sätt.
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 09:25:23 följande:

Här kommer HELA mitt förra inlägg, så kan du läsa det långsamt igen och tänka efter hur märklig du är som lyckas tolka det till att jag inte vill att man ska ha rätt till sin egna kropp, samt att du lyckas blanda in abort-frågan dessutom. Gissar att läsförståelse inte var din starkaste sida i skolan, men det är aldrig för sent att bli bättre! :) 

"Haha, vissa svar är rent utav galna. "Tänk om han gör ett snedsteg och råkar göra älskaren gravid, det vet du att du slipper om han gör en vasektomi" eller "du blir inte yngre, tänk om barnet får en kromosomavvikelse pga dig?", "Vad skulle du sagt till en kvinna som ville sterilisera sig?! HANS KROPP HANS VAL!!!!" samt "jag skulle ALDRIG lita på en kvinna som vill ha barn verkligen håller det och inte luras och blir gravid ändå!!"
    Jag vill tacka er som svarat sakligt och rimligt, även delat med er av era historier om hur det gick för er, både de män som ångrat sig och inte. Väldigt intressant att höra.
    Jag och mannen hade ett mycket bra samtal i lugn och ro angående detta. Vi båda fick berätta hur vi kände och tänkte kring allt och det var ömsesidigt respekt. Just nu är planen att jag sätter in spiral och mannen avvaktar med en vasektomi, då han är mån om att det ska kännas bra för oss båda. Precis som jag också är mån om att det ska vara ett gemensamt beslut att skaffa ett till barn. Så får vi se vad tiden leder till för beslut helt enkelt."
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-09-05 13:58:14 följande:
    Du tog bort de andra 3-4 citaten jag också hänvisade till ("älskaren kanske blir med barn, så då slipper du oroa dig för det" med flera), samt delvis av det citat du citerade. För det var galna, aggressiva citat istället för att diskutera frågan på en rimlig nivå om du läser igen riiiiktigt långsamt. Men du tolkar verkligen allt ur sitt sammanhang - vad i helvete när har jag ens sagt att varje människa inte bestämmer över sin egna kropp hahaha. Är du go eller

Om du läser mina inlägg så ser du att vi kommit fram till en lösning på ett bra sätt.
    Hmmm... det kan nog aldrig ske, män kan nämligen inte bli gravida! Skrattande

Och det jag beskrev har jag sett i verkligheten flera gånger: en man gör en älskarinna med barn, hon väljer att behålla, och sedan ska mannen betala underhåll dit (som går bort ifrån frun och de gemensamma barnen), barnet ska vara hos dem varannan helg, och frun måste se glad ut när hon och (den förhoppningsvis före detta) älskarinnan ska prata om sovrutiner, vilka ombyteskläder som ska tas med och vilka mediciner barnet ska inta. Det ska du vara väldigt glad om du slipper. Detta kan nämligen hända vem som helst som har en fertil man. 
  • Anonym (han)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-04 18:16:28 följande:
    Om han ändrar sig då?  Det kan ju hända att livet förändras. När man tar ett så stort beslut tänker man bara på hur livet ter sig idag, men som sagt det kan förändras.  

Det finns många väldigt säkra preventivmedel idag. Och om partnern sätter in spiral så är det lika säkert. 

Det sägs att det går att operera tillbaka sädesledarna men det är väldigt vanskligt och ju längre tid som gått desto mindre blir chansen att det fungerar.  Man kan inte räkna med att man kan ångra sig. 

Vad jag vill säga är att han borde inte ha bråttom med beslutet för sin egen skull.  
    Det är ju ett ansvar som man själv måste ta, det måste inte tas av omgivningen. Hur bråttom eller inte bråttom med beslutet är hans ska, inte omgivningens. 

Det bästa är ju om såna här beslut tas av paret tillsammans, men om man känner något väldigt starkt så måste man ju få bestämma om sin egen kropp och sitt eget liv. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-04 18:16:28 följande:
    Om han ändrar sig då?  Det kan ju hända att livet förändras. När man tar ett så stort beslut tänker man bara på hur livet ter sig idag, men som sagt det kan förändras.  

Det finns många väldigt säkra preventivmedel idag. Och om partnern sätter in spiral så är det lika säkert. 

Det sägs att det går att operera tillbaka sädesledarna men det är väldigt vanskligt och ju längre tid som gått desto mindre blir chansen att det fungerar.  Man kan inte räkna med att man kan ångra sig. 

Vad jag vill säga är att han borde inte ha bråttom med beslutet för sin egen skull.  

Men det är ju fortfarande hans val. Och hans ansvar om han skulle ändra sig , ingen annan behöver ta det beslutet åt honom. Gillar du inte att det funkar så i Sverige att vuxna människor får bestämma sånt själva kan du ju testa att flytta till Nordkorea eller nått , där är det säkert annorlunda. 

Alltså jag tänker mig om det hade varit tvärtom , att TS var en man som ville hindra sin fru från att sterilisera sig efter två barn för att hon verkligen inte ville ha fler. Undrar om folk fortfarande hade svarat som du gör till exempel.. känns lite Handmaids Tale varning på det. 

• Hjelm
    Anonym (TS) skrev 2024-09-05 14:07:22 följande:
    Här kommer HELA mitt förra inlägg, så kan du läsa det långsamt igen och tänka efter hur märklig du är som lyckas tolka det till att jag inte vill att man ska ha rätt till sin egna kropp, samt att du lyckas blanda in abort-frågan dessutom. Gissar att läsförståelse inte var din starkaste sida i skolan, men det är aldrig för sent att bli bättre! :) 

"Haha, vissa svar är rent utav galna. "Tänk om han gör ett snedsteg och råkar göra älskaren gravid, det vet du att du slipper om han gör en vasektomi" eller "du blir inte yngre, tänk om barnet får en kromosomavvikelse pga dig?", "Vad skulle du sagt till en kvinna som ville sterilisera sig?! HANS KROPP HANS VAL!!!!" samt "jag skulle ALDRIG lita på en kvinna som vill ha barn verkligen håller det och inte luras och blir gravid ändå!!"
    Jag vill tacka er som svarat sakligt och rimligt, även delat med er av era historier om hur det gick för er, både de män som ångrat sig och inte. Väldigt intressant att höra.
    Jag och mannen hade ett mycket bra samtal i lugn och ro angående detta. Vi båda fick berätta hur vi kände och tänkte kring allt och det var ömsesidigt respekt. Just nu är planen att jag sätter in spiral och mannen avvaktar med en vasektomi, då han är mån om att det ska kännas bra för oss båda. Precis som jag också är mån om att det ska vara ett gemensamt beslut att skaffa ett till barn. Så får vi se vad tiden leder till för beslut helt enkelt."
    Men du nämner ju faktiskt "hans kropp hans val" som just ett av de galna svaren du fått? 

Undrar vem av oss som har problem med läsförståelsen.

Du behöver hursomhelst inte bli otrevlig och fullständigt rabiat för att någon ställer en helt relevant fråga till det du skrivit.
  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2024-09-05 13:58:14 följande:

Är du alltid sådär trevlig?
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 18:16:08 följande:
    Men du nämner ju faktiskt "hans kropp hans val" som just ett av de galna svaren du fått? 

Du behöver hursomhelst inte bli otrevlig och fullständigt rabiat för att någon ställer en helt relevant fråga till det du skrivit.
    Det är rätt galet att med stora bokstäver skriva flera meningar om "hans kropp hans val" när jag inte ens ifrågasatte något om det.

Du behöver inte feltolka och dra in andra irrelevanta frågor som du kapar tråden med. Man hade önskat en vuxen diskussion om frågan istället för någon som börjar flamsa runt och prata om abortfrågor. Det blir jäkligt löjligt.
  • Anonym (TS)
    Spucks skrev 2024-09-05 19:21:29 följande:
    Är du alltid sådär trevlig?
    Jag bemödar inte att anstränga mig för folk som svamlar runt och inte kan diskutera sakligt om vart ämnet utan att sväva ut totalt. De kan gå tillbaka till sandlådan.

Hur som helst, jag har fått många kloka insikter och jag och mannen hade som sagt ett väldigt bra samtal. Tack än en gång för det! Jag signar ut från tråden :)
  • Körsbärsdalen
    Hjelm skrev 2024-09-05 18:16:08 följande:

Men hon menar ju uppenbarligen att det galna ligger i att hon aldrig har påstått att det INTE skulle vara hans kropp och hans val.
Svar på tråden Han vill göra vasektomi...