• Anonym (TS)

Han vill göra vasektomi...

Hej

Behöver sakliga och rimliga råd.

Jag och min man (vi båda är runt 35) har två barn på 3,5 och 1 år som är helt friska, även om det är ansträngande att ha barn ibland är de rätt enkla barn personlighetsmässigt. Inga problematiska graviditeter, förlossningar eller eftervård (även om jag tyckte att det var obekvämt och besvärligt att vara gravid som också kantas av oro. Dock ingenting utanför det "normala") 

Nu vill min man göra vasektomi, och jag känner att jag inte kan hantera det - för jag vill ha fler barn! Absolut inte just nu, men om kanske 2-3 år. Jag tänker att det är dumt att ta ett så definitivt beslut nu, när man inte vet vad framtiden bjuder på, medans min man menar att nej, han vill verkligen inte ha fler barn.

Jag har erbjudit mig att sätta in spiral mm vilket han verkar tycka är okej.

Finns det någon som har tips eller råd hur man ska gå vidare i denna fråga?

• Svar på tråden Han vill göra vasektomi...
  • Fiona M

Är fler barn en avgörande sak för om du vill fortsätta med din man (och familj) som det ser ut nu? 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-03 12:08:18 följande:

Jag tänker att inget preventivmedel är ju 100% säkert och om han vet att hon vill ha fler barn och inte göra abort kanske han inte vill ta risken? Om han verkligen absolut inte vill ha fler barn. Annars brukar ju folk klaga på att män inte vill ta ansvar och sterilisera sig när de inte vill ha fler barn utan lägger allt på kvinnan. Det är ju inte helt ovanligt att bli gravid trots spiral och kondomer kan gå sönder , jag har själv varit med om det några gånger.

Min sambo ville förresten inte att jag skulle ha spiral eftersom han tyckte att trådarna känns , vet inte om det kan vara nått sånt också. Men hon får väl fråga helt enkelt. 

Inte ens vasektomi är 100% säkert. 
  • Anonym (han)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-03 14:14:16 följande:
    Inte ens vasektomi är 100% säkert. 
    Det är ju väldigt säkert. Och det är en säkerhet som han har kontroll över.

Om han vet att TS väldigt gärna vill ha ett till barn så kanske han är rädd att något händer med TS preventivmetoder.
  • Anonym (Man)
    Anonym (han) skrev 2024-09-03 14:33:52 följande:

Om han vet att TS väldigt gärna vill ha ett till barn så kanske han är rädd att något händer med TS preventivmetoder.
    Det här är en viktig aspekt man inte ska glömma, tack för att du tog upp den.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 10:47:24 följande:
    Han vill inte gå dig till mötes och vänta in tiden med tex spiral och kondom? Litar han inte på dig i den frågan?  Om han bestämt sig kan ju inte väntan göra nån skada tänker jag .  
    Eller finns det andra skäl till att han vill göra det akut precis nu? 
    Det handlar för honom om att han är så extremt säker på att han inte vill ha fler barn så att han lika gärna kan göra vasektomi oavsett, enligt honom.
  • Anonym (TS)
    Fiona M skrev 2024-09-03 13:01:50 följande:

Är fler barn en avgörande sak för om du vill fortsätta med din man (och familj) som det ser ut nu? 

Jag vet inte. Jag vill absolut inte göra slut, och jag vill absolut inte heller ställa ultimatum. Men jag vet att det kommer kännas tungt om man för evigt stänger dörren till eventuella barn. Jag känner också ett slags ansvar att ge nuvarande barn ett till syskon, så att de alltid har varandra. Har alltid sett 3 som en fantastisk fin siffra när det kommer till syskon.
  • Anonym (J)
    Anonym (han) skrev 2024-09-03 14:33:52 följande:

Det finns kvinnor som slutar med preventivmedel utan att säga till mannen och skyller på att inget preventivmedel är 100% Så det är klokt och ansvarsfullt av mannen att göra vasektomi om han vet att han inte alls vill ha några fler barn 
  • Anonym (Snowihite)

Som andra redan sagt så är det hans kropp och hans beslut. Det måste TS acceptera. 

Att han i dag är helt sker på att han inte vill ha fler barn är en sak, men han vet ingenting om framtiden. Detta är ett oåterkalleligt beslut som inte kan ångras. Det sägs att chansen för att en återställande operation fungerar är mellan 30 - 60%. 

Visserligen finns IVF att ta till men detta är inte heller någon garanti för barn.

Har själv erfarenhet av detta och det var en lång mörk väg att vandra.
    Han måste bli medveten om detta så han vet vad han ger sig in på.

Det finns män som en gång var säkra men ångrar sig senare. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-03 15:10:11 följande:

Som andra redan sagt så är det hans kropp och hans beslut. Det måste TS acceptera. 

Att han i dag är helt sker på att han inte vill ha fler barn är en sak, men han vet ingenting om framtiden. Detta är ett oåterkalleligt beslut som inte kan ångras. Det sägs att chansen för att en återställande operation fungerar är mellan 30 - 60%. 

Visserligen finns IVF att ta till men detta är inte heller någon garanti för barn.

Har själv erfarenhet av detta och det var en lång mörk väg att vandra.
    Han måste bli medveten om detta så han vet vad han ger sig in på.

Det finns män som en gång var säkra men ångrar sig senare. 

Det är just det som jag också tänker. Varför fatta ett så definitivt beslut inför framtiden? Det händer otroligt mycket på bara ett par år, vem har sagt att beslutet om barn inte kan ändras? Känns dumt att grusa ens chanser bara för att man är säker på vad man vill just nu...
  • Anonym (Heidi)

Hans kropp och hans val. Är han helt säker på att han inte vill ha flera barn tycker jag det är ansvarsfullt att sterilisera sig. 
    Jag var helt säker på att jag var klar med barn när jag var 29 år och steriliserade mig. 16 år senare har jag inte ångrat mig. Barnens pappa steriliserade sig också och så vitt jag vet har han inte ångrat det. 

Svar på tråden Han vill göra vasektomi...