Anonym (Hans val) skrev 2024-09-04 09:49:42 följande:
Säger du samma åt kvinnor som vill sterilisera sig för att de verkligen inte vill vara oroliga för att få barn?
Och om svaret är JA, han vill kapa möjligheten helt?
Om det inte handlar om att hon rent medicinskt inte bör bli gravid igen - så ja, såklart? Även vården ställer ju frågor för att verkligen försäkra sig om att beslutet inte är det minsta förhastat. Svägerskan fick svara på frågor i linje med:
- Om de barn ni har nu dör, skulle du inte vilja ha möjligheten att försöka bli gravid då?
- Om ni går skilda vägar eller din man avlider och din nya skulle vilja ha barn, skulle du inte vilja ha kvar möjligheten då?
- Du är fortfarande nog ung att kunna få barn naturligt i säkert 10 år till, vill du verkligen ta bort den möjligheten permanent?
O.s.v.
Och då hade hon alltså tre barn vid tillfället och tanken var att sterilisera under ett kejsarsnitt.
Jag tycker det är fullt rimligt att verkligen gå igenom alla andra alternativ (tillsammans med sin partner) innan ena steriliserar sig.
Så har jag en vän där mannen steriliserade sig efter två barn. HAN ville egentligen ha 4-5 barn, men han såg hur fruktansvärt dåligt frun mådde under graviditeterna och hur hennes förlossningsskador plågade henne, så han steriliserade sig för hennes skull. Det var helt enkelt inte rekommenderat att hon någonsin skulle bära barn igen, och han tyckte inte att hon skulle behöva stå ut med mer, så han steriliserade sig.
Jag är alltså inte EMOT sterilisering, men jag tycker att det kan vara läge att fundera på andra alternativ när man är i en relation där man inte har samsyn (än). Vilket även TS man verkar hålla med om, per TS senaste svar.
Och din sista kommentar. Om svaret är JA, han vill kapa möjligheten helt - ja, då gör han ju som sagt det. Jag skrev ju att det såklart ytterst är hans val, hans kropp.