Anonym (Man) skrev 2024-09-03 20:30:33 följande:
OK, mannen går med på att inte sterilisera sig för TS skull utifall han eventuellt skulle ändra sig framöver. Ska TS gå med på att göra abort om det ändå blir barn och mannen INTE har ändrat sig? Eller vad är hennes kompromiss i det fallet? En kompromiss är när båda parter gör eftergifter.
Om TS man steriliserar sig kan TS fortfanade få ett tredje barn, via ny karl eller insemination. Hon kan ju alltid hoppas att mannen stannar efter inseminationen.
Mannen har förhoppningsvis redan två barn med den han älskar, nämligen TS. Man kan absolut tycka att två barn räcker och älska någon utan att skaffa fler, även om det är en ny partner. Den nye kanske redan har barn hon pckså, känner sig färdig eller inte vill ha några. När man är "runt 35" så tycker jag nog man är mogen nog att kunna fatta ett sådant beslut.
Hennes kompromiss är att helt slå barn ur hågen. Naturligtvis skydda sig på bästa sätt. Det finns otaliga typer av preventivmedel ink. kondom att tillgå.
Om olyckan ändå skulle vara framme och efter samråd med maken så gör hon abort.
Har aldrig påstått att mannen inte är mogen att ta detta beslut, utan mera om att livet händer och vem vet, TS kanske förälskar sig i en ny karl som vill ha barn med henne.
Åren går och mannen träffar en ny kvinna med/utan tidigare barn. Då är det mycket möjligt att mannen vill ha barn med henne. Då ångrar han sig.
Själv har jag erfarenhet av detta. Det första min man frågade mig när vi träffades var om jag ville ha barn. Jag svarade att det inte var speciellt viktigt för mig. Vi gifte oss och något av det första min man gjorde var att undersöka om det gick att återställa sädesledarna. Det gjordes två operationer utan att det lyckades. Vi satsade på IVF, som var väldigt påfrestande för mig. Det var hela tiden han som ville ha barn mer än mig.
Av detta lärde jag mig att män kan ångra sig