• Hjelm

Han vill göra vasektomi...

Du har faktiskt inget att säga till om när det gäller själva ingreppet. Hans kropp och hans val. Det är hans fullständiga rätt att göra det, oavsett relationen till någon annan - precis som att det hade varit din fullständiga rätt att göra abort om du blev gravid och inte ville ha barn.

Däremot har du givetvis rätt att göra DINA val efter hans beslut. Om du verkligen vill ha ett tredje barn och han är steriliserad, ja då står det dig såklart fritt att bryta upp och skaffa barn med en annan. Men vore det verkligen värt det?

Det låter lite som att du just nu bara är rädd för det definitiva i att bestämma sig för att två barn räcker. Hade han inte lockats av sterilisering och ni skyddat er på andra sätt, hade det då känts lika allvarligt att det stannar vid två? Förmodligen inte.

En medelväg är väl att ni använder annat preventivmedel i säg tre eller fem år till, och känner ni fortfarande inget sug efter en trea steriliserar han sig. 

Men han gör det när han vill, det kommer man inte ifrån.

• Hjelm
    Anonym (TS) skrev 2024-09-04 11:01:15 följande:

Haha, vissa svar är rent utav galna. HANS KROPP HANS VAL!!!!"

Ja, herregud vad ska man säga... Intressant med olika infallsvinklar ändå.

Tycker du på riktigt att det är "galet" att påpeka det faktum att varje människa bestämmer över sin egen kropp? Okej. 

Du tycker även att det är "galet" att en kvinna får göra abort även om någon annan tycker att hon borde behålla, då? 
  • Hjelm
    Anonym (TS) skrev 2024-09-05 14:07:22 följande:
    Här kommer HELA mitt förra inlägg, så kan du läsa det långsamt igen och tänka efter hur märklig du är som lyckas tolka det till att jag inte vill att man ska ha rätt till sin egna kropp, samt att du lyckas blanda in abort-frågan dessutom. Gissar att läsförståelse inte var din starkaste sida i skolan, men det är aldrig för sent att bli bättre! :) 

"Haha, vissa svar är rent utav galna. "Tänk om han gör ett snedsteg och råkar göra älskaren gravid, det vet du att du slipper om han gör en vasektomi" eller "du blir inte yngre, tänk om barnet får en kromosomavvikelse pga dig?", "Vad skulle du sagt till en kvinna som ville sterilisera sig?! HANS KROPP HANS VAL!!!!" samt "jag skulle ALDRIG lita på en kvinna som vill ha barn verkligen håller det och inte luras och blir gravid ändå!!"
    Ja, herregud vad ska man säga... Intressant med olika infallsvinklar ändå.
    Jag vill tacka er som svarat sakligt och rimligt, även delat med er av era historier om hur det gick för er, både de män som ångrat sig och inte. Väldigt intressant att höra.
    Jag och mannen hade ett mycket bra samtal i lugn och ro angående detta. Vi båda fick berätta hur vi kände och tänkte kring allt och det var ömsesidigt respekt. Just nu är planen att jag sätter in spiral och mannen avvaktar med en vasektomi, då han är mån om att det ska kännas bra för oss båda. Precis som jag också är mån om att det ska vara ett gemensamt beslut att skaffa ett till barn. Så får vi se vad tiden leder till för beslut helt enkelt."
    Men du nämner ju faktiskt "hans kropp hans val" som just ett av de galna svaren du fått? 

Undrar vem av oss som har problem med läsförståelsen.

Du behöver hursomhelst inte bli otrevlig och fullständigt rabiat för att någon ställer en helt relevant fråga till det du skrivit.
Svar på tråden Han vill göra vasektomi...