• Anonym (TS)

Han vill göra vasektomi...

Hej

Behöver sakliga och rimliga råd.

Jag och min man (vi båda är runt 35) har två barn på 3,5 och 1 år som är helt friska, även om det är ansträngande att ha barn ibland är de rätt enkla barn personlighetsmässigt. Inga problematiska graviditeter, förlossningar eller eftervård (även om jag tyckte att det var obekvämt och besvärligt att vara gravid som också kantas av oro. Dock ingenting utanför det "normala") 

Nu vill min man göra vasektomi, och jag känner att jag inte kan hantera det - för jag vill ha fler barn! Absolut inte just nu, men om kanske 2-3 år. Jag tänker att det är dumt att ta ett så definitivt beslut nu, när man inte vet vad framtiden bjuder på, medans min man menar att nej, han vill verkligen inte ha fler barn.

Jag har erbjudit mig att sätta in spiral mm vilket han verkar tycka är okej.

Finns det någon som har tips eller råd hur man ska gå vidare i denna fråga?

• Svar på tråden Han vill göra vasektomi...
  • Anonym (TS)

Kan tillägga att ekonomin inte är ett problem. Inte heller plats hemma. Det mest praktiska är väl att vi måste skaffa ny bil.

• Anonym (Linda)

Det enklaste är väl att du sätter in en spiral och återkommer i frågan om 3-4 år och ser hur det känns då och vart i livet ni är och om barnfrågan ens är rimlig då. 

Då har du iallafall haft några år på dig att processa hans inställning och förhoppningsvis kan ni landa I kloka beslut. 

För som läget är nu skulle en ny graviditet sluta i katastrof och där vill ingen av er hamna. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 09:11:34 följande:

Det enklaste är väl att du sätter in en spiral och återkommer i frågan om 3-4 år och ser hur det känns då och vart i livet ni är och om barnfrågan ens är rimlig då. 

Då har du iallafall haft några år på dig att processa hans inställning och förhoppningsvis kan ni landa I kloka beslut. 

För som läget är nu skulle en ny graviditet sluta i katastrof och där vill ingen av er hamna. 

Om han ändå vill göra en vasektomi? Det lutar emot idag att han vill göra det oavsett...
  • Anonym (Man)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-03 10:25:18 följande:
    Om han ändå vill göra en vasektomi? Det lutar emot idag att han vill göra det oavsett...
    Det är ju hans val, som du faktiskt inte har något att säga till om. Hans kropp, hans val.

Precis som aborter är kvinnors val.
  • Spucks

Om han inte vill ha fler barn finns väl ingenting du kan göra åt det. Du kan finna dig i att du "bara" kommer ha två barn, eller så skaffar du fler barn med någon annan.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-03 10:35:54 följande:
    Det är ju hans val, som du faktiskt inte har något att säga till om. Hans kropp, hans val.

Precis som aborter är kvinnors val.

Jo jag håller med.. Vill TS absolut ha fler barn får hon väl skaffa det med nån annan eller genom insemination om inte han ändrar sig. Förstår att det känns jobbigt för henne men man kan faktiskt inte bestämma vad nån annan gör med sin kropp. 

Spiral är ju inte helt 100 heller, det är ju inget preventivmedel som är det. 

• Anonym (han)
    Rent krasst så är det ju hans kropp och hans val. Om han vet att han inte vill ha fler barn så är det så.

Sen får ni ju utifrån det besluta om er relation håller för hans beslut. Om du verkligen vill ha fler barn och då vill gå vidare med en annan man, eller om du kan enas med din man om att två barn räcker för er. 
  • Anonym (Linda)
    Han vill inte gå dig till mötes och vänta in tiden med tex spiral och kondom? Litar han inte på dig i den frågan?  Om han bestämt sig kan ju inte väntan göra nån skada tänker jag .  
    Eller finns det andra skäl till att han vill göra det akut precis nu? 
  • Mrs Moneybags
    Det är tyvärr något du måste hantera. 

Det är ju ni två tillsammans som ska komma överens. Om den ena inte vill ha fler barn så blir det inga fler barn.

Men en bra idé är väl att sätta in spiral och ta upp frågan igen om några år. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 10:47:24 följande:
    Han vill inte gå dig till mötes och vänta in tiden med tex spiral och kondom? Litar han inte på dig i den frågan?  Om han bestämt sig kan ju inte väntan göra nån skada tänker jag .  
    Eller finns det andra skäl till att han vill göra det akut precis nu? 

Jag tänker att inget preventivmedel är ju 100% säkert och om han vet att hon vill ha fler barn och inte göra abort kanske han inte vill ta risken? Om han verkligen absolut inte vill ha fler barn. Annars brukar ju folk klaga på att män inte vill ta ansvar och sterilisera sig när de inte vill ha fler barn utan lägger allt på kvinnan. Det är ju inte helt ovanligt att bli gravid trots spiral och kondomer kan gå sönder , jag har själv varit med om det några gånger.

Min sambo ville förresten inte att jag skulle ha spiral eftersom han tyckte att trådarna känns , vet inte om det kan vara nått sånt också. Men hon får väl fråga helt enkelt. 

Svar på tråden Han vill göra vasektomi...