• Anonym (Jag)

Han vill göra vasektomi...

Anonym (Man) skrev 2024-09-03 10:35:54 följande:
    Det är ju hans val, som du faktiskt inte har något att säga till om. Hans kropp, hans val.

Precis som aborter är kvinnors val.

Jo jag håller med.. Vill TS absolut ha fler barn får hon väl skaffa det med nån annan eller genom insemination om inte han ändrar sig. Förstår att det känns jobbigt för henne men man kan faktiskt inte bestämma vad nån annan gör med sin kropp. 

Spiral är ju inte helt 100 heller, det är ju inget preventivmedel som är det. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 10:47:24 följande:
    Han vill inte gå dig till mötes och vänta in tiden med tex spiral och kondom? Litar han inte på dig i den frågan?  Om han bestämt sig kan ju inte väntan göra nån skada tänker jag .  
    Eller finns det andra skäl till att han vill göra det akut precis nu? 

Jag tänker att inget preventivmedel är ju 100% säkert och om han vet att hon vill ha fler barn och inte göra abort kanske han inte vill ta risken? Om han verkligen absolut inte vill ha fler barn. Annars brukar ju folk klaga på att män inte vill ta ansvar och sterilisera sig när de inte vill ha fler barn utan lägger allt på kvinnan. Det är ju inte helt ovanligt att bli gravid trots spiral och kondomer kan gå sönder , jag har själv varit med om det några gånger.

Min sambo ville förresten inte att jag skulle ha spiral eftersom han tyckte att trådarna känns , vet inte om det kan vara nått sånt också. Men hon får väl fråga helt enkelt. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-03 14:58:51 följande:
    Jag vet inte. Jag vill absolut inte göra slut, och jag vill absolut inte heller ställa ultimatum. Men jag vet att det kommer kännas tungt om man för evigt stänger dörren till eventuella barn. Jag känner också ett slags ansvar att ge nuvarande barn ett till syskon, så att de alltid har varandra. Har alltid sett 3 som en fantastisk fin siffra när det kommer till syskon.

Men det är ju vad du känner. De är ju två , dessutom med liten ålderskillnad så de har ju redan varandra. Det är helt ok att vilja ha många barn, jag väntar själv mitt fjärde. Men du har inget ansvar mot dina barn att skaffa ett tredje. Hade det varit typ 10 år mellan som med min första och andra hade jag förstått om du hade tänkt så men inte med nästan jämngamla barn. 

Och vill inte din man ha fler är det ju inte så mycket du kan göra, du kan föreslå andra sätt men han bestämmer ju själv över sin egen kropp. Det var nån annan som var sur för att mannen inte ville sterilisera sig och det är precis lika fel. 

• Anonym (Jag)
    elmadumle skrev 2024-09-04 14:28:40 följande:

Vi fick barn nr fyra som 33 och 35 åringar, om ni visste vad vissa tjatade på mig att jag skulle sterilisera mig. Varför skulle jag det? mannen knorrade när han fick använda kondom men när jag sa att du kan ju gå och knips dig så nä, det vågade han inte göra, de kan ju göra ont efteråt.
    Även om vi absolut inte skulle ha flera barn så ville jag ändå ha möjligheten kvar så länge det var möjligt, ville ha valet att bestämma själv tills kroppen avgjorde. Jag satte sedan in hormonspiral som funkade utan problem till klimakteriet. 
    Ingen kan bestämma över vad en annan gör med sin kropp.

Ja men det var väl det som var hela poängen med vad många försöker säga här. Att ingen annan ska bestämma vad nån gör med sin kropp. Vill någon sterilisera sig så är det ju den personens beslut. Tycker du att TS har rätt att bestämma att hennes man inte ska sterilisera sig?
    Det är skillnad om han tjatade om att hon skulle göra det. Hade du tyckt det var kul om din man sa att du inte får ha hormonspiral till exempel? 
  • Anonym (Jag)
    elmadumle skrev 2024-09-04 22:21:20 följande:
    Nej, ts ska inte bestämma om hennes man ska sterilisera sig eller inte, det skrev jag inte heller. Hade min man sagt att jag inte fick använda vilket preventivmedel jag ville hade han ju fått använda kondom eller helt enkelt vara utan sex.
    Nej precis det är lika fel att försöka bestämma att nån inte ska göra det som att bestämma att nån ska göra det. Läste nån annan tråd där nån var sur för att hennes man inte gjorde det.. det är lika illa att försöka tvinga nån till att göra det när personen inte vill.

Och jag känner ändå att om en man är 100% säker på att han inte vill ha fler barn är det väl bättre att han erbjuder sig att sterilisera sig än att han lägger allt på kvinnan. 

Och ja jag tycker också som nån annan skrev att ni har konstiga vänner som lägger sig i sånt. Jag har själv tre syskon och väntar mitt fjärde barn , så extremt ovanligt är det inte. Hade däremot min sambo (som inte är pappa till två äldsta) sagt att han vill sterilisera sig hade jag accepterat det och jag tror att han skulle acceptera om jag skulle vilja det efter det här barnet. I TS fall  handlar det inte om att tre barn är för mycket utan att hennes man inte vill ha tre barn. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-04 18:16:28 följande:
    Om han ändrar sig då?  Det kan ju hända att livet förändras. När man tar ett så stort beslut tänker man bara på hur livet ter sig idag, men som sagt det kan förändras.  

Det finns många väldigt säkra preventivmedel idag. Och om partnern sätter in spiral så är det lika säkert. 

Det sägs att det går att operera tillbaka sädesledarna men det är väldigt vanskligt och ju längre tid som gått desto mindre blir chansen att det fungerar.  Man kan inte räkna med att man kan ångra sig. 

Vad jag vill säga är att han borde inte ha bråttom med beslutet för sin egen skull.  

Men det är ju fortfarande hans val. Och hans ansvar om han skulle ändra sig , ingen annan behöver ta det beslutet åt honom. Gillar du inte att det funkar så i Sverige att vuxna människor får bestämma sånt själva kan du ju testa att flytta till Nordkorea eller nått , där är det säkert annorlunda. 

Alltså jag tänker mig om det hade varit tvärtom , att TS var en man som ville hindra sin fru från att sterilisera sig efter två barn för att hon verkligen inte ville ha fler. Undrar om folk fortfarande hade svarat som du gör till exempel.. känns lite Handmaids Tale varning på det. 

Svar på tråden Han vill göra vasektomi...