Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-04 18:16:28 följande:
Om han ändrar sig då? Det kan ju hända att livet förändras. När man tar ett så stort beslut tänker man bara på hur livet ter sig idag, men som sagt det kan förändras.
Det finns många väldigt säkra preventivmedel idag. Och om partnern sätter in spiral så är det lika säkert.
Det sägs att det går att operera tillbaka sädesledarna men det är väldigt vanskligt och ju längre tid som gått desto mindre blir chansen att det fungerar. Man kan inte räkna med att man kan ångra sig.
Vad jag vill säga är att han borde inte ha bråttom med beslutet för sin egen skull.
Men det är ju fortfarande hans val. Och hans ansvar om han skulle ändra sig , ingen annan behöver ta det beslutet åt honom. Gillar du inte att det funkar så i Sverige att vuxna människor får bestämma sånt själva kan du ju testa att flytta till Nordkorea eller nått , där är det säkert annorlunda.
Alltså jag tänker mig om det hade varit tvärtom , att TS var en man som ville hindra sin fru från att sterilisera sig efter två barn för att hon verkligen inte ville ha fler. Undrar om folk fortfarande hade svarat som du gör till exempel.. känns lite Handmaids Tale varning på det.