• Anonym (TS)

Han vill göra vasektomi...

Hej

Behöver sakliga och rimliga råd.

Jag och min man (vi båda är runt 35) har två barn på 3,5 och 1 år som är helt friska, även om det är ansträngande att ha barn ibland är de rätt enkla barn personlighetsmässigt. Inga problematiska graviditeter, förlossningar eller eftervård (även om jag tyckte att det var obekvämt och besvärligt att vara gravid som också kantas av oro. Dock ingenting utanför det "normala") 

Nu vill min man göra vasektomi, och jag känner att jag inte kan hantera det - för jag vill ha fler barn! Absolut inte just nu, men om kanske 2-3 år. Jag tänker att det är dumt att ta ett så definitivt beslut nu, när man inte vet vad framtiden bjuder på, medans min man menar att nej, han vill verkligen inte ha fler barn.

Jag har erbjudit mig att sätta in spiral mm vilket han verkar tycka är okej.

Finns det någon som har tips eller råd hur man ska gå vidare i denna fråga?

• Svar på tråden Han vill göra vasektomi...
  • Anonym (TS)

Kan tillägga att ekonomin inte är ett problem. Inte heller plats hemma. Det mest praktiska är väl att vi måste skaffa ny bil.

• Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 09:11:34 följande:

Det enklaste är väl att du sätter in en spiral och återkommer i frågan om 3-4 år och ser hur det känns då och vart i livet ni är och om barnfrågan ens är rimlig då. 

Då har du iallafall haft några år på dig att processa hans inställning och förhoppningsvis kan ni landa I kloka beslut. 

För som läget är nu skulle en ny graviditet sluta i katastrof och där vill ingen av er hamna. 

Om han ändå vill göra en vasektomi? Det lutar emot idag att han vill göra det oavsett...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 10:47:24 följande:
    Han vill inte gå dig till mötes och vänta in tiden med tex spiral och kondom? Litar han inte på dig i den frågan?  Om han bestämt sig kan ju inte väntan göra nån skada tänker jag .  
    Eller finns det andra skäl till att han vill göra det akut precis nu? 
    Det handlar för honom om att han är så extremt säker på att han inte vill ha fler barn så att han lika gärna kan göra vasektomi oavsett, enligt honom.
  • Anonym (TS)
    Fiona M skrev 2024-09-03 13:01:50 följande:

Är fler barn en avgörande sak för om du vill fortsätta med din man (och familj) som det ser ut nu? 

Jag vet inte. Jag vill absolut inte göra slut, och jag vill absolut inte heller ställa ultimatum. Men jag vet att det kommer kännas tungt om man för evigt stänger dörren till eventuella barn. Jag känner också ett slags ansvar att ge nuvarande barn ett till syskon, så att de alltid har varandra. Har alltid sett 3 som en fantastisk fin siffra när det kommer till syskon.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-09-03 15:10:11 följande:

Som andra redan sagt så är det hans kropp och hans beslut. Det måste TS acceptera. 

Att han i dag är helt sker på att han inte vill ha fler barn är en sak, men han vet ingenting om framtiden. Detta är ett oåterkalleligt beslut som inte kan ångras. Det sägs att chansen för att en återställande operation fungerar är mellan 30 - 60%. 

Visserligen finns IVF att ta till men detta är inte heller någon garanti för barn.

Har själv erfarenhet av detta och det var en lång mörk väg att vandra.
    Han måste bli medveten om detta så han vet vad han ger sig in på.

Det finns män som en gång var säkra men ångrar sig senare. 

Det är just det som jag också tänker. Varför fatta ett så definitivt beslut inför framtiden? Det händer otroligt mycket på bara ett par år, vem har sagt att beslutet om barn inte kan ändras? Känns dumt att grusa ens chanser bara för att man är säker på vad man vill just nu...
  • Anonym (TS)

Haha, vissa svar är rent utav galna. "Tänk om han gör ett snedsteg och råkar göra älskaren gravid, det vet du att du slipper om han gör en vasektomi" eller "du blir inte yngre, tänk om barnet får en kromosomavvikelse pga dig?", "Vad skulle du sagt till en kvinna som ville sterilisera sig?! HANS KROPP HANS VAL!!!!" samt "jag skulle ALDRIG lita på en kvinna som vill ha barn verkligen håller det och inte luras och blir gravid ändå!!"

Ja, herregud vad ska man säga... Intressant med olika infallsvinklar ändå.

Jag vill tacka er som svarat sakligt och rimligt, även delat med er av era historier om hur det gick för er, både de män som ångrat sig och inte. Väldigt intressant att höra.

Jag och mannen hade ett mycket bra samtal i lugn och ro angående detta. Vi båda fick berätta hur vi kände och tänkte kring allt och det var ömsesidigt respekt. Just nu är planen att jag sätter in spiral och mannen avvaktar med en vasektomi, då han är mån om att det ska kännas bra för oss båda. Precis som jag också är mån om att det ska vara ett gemensamt beslut att skaffa ett till barn. Så får vi se vad tiden leder till för beslut helt enkelt.

• Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 09:25:23 följande:
    Tycker du på riktigt att det är "galet" att påpeka det faktum att varje människa bestämmer över sin egen kropp? Okej. 

Du tycker även att det är "galet" att en kvinna får göra abort även om någon annan tycker att hon borde behålla, då? 
    Du tog bort de andra 3-4 citaten jag också hänvisade till ("älskaren kanske blir med barn, så då slipper du oroa dig för det" med flera), samt delvis av det citat du citerade. För det var galna, aggressiva citat istället för att diskutera frågan på en rimlig nivå om du läser igen riiiiktigt långsamt. Men du tolkar verkligen allt ur sitt sammanhang - vad i helvete när har jag ens sagt att varje människa inte bestämmer över sin egna kropp hahaha. Är du go eller

Om du läser mina inlägg så ser du att vi kommit fram till en lösning på ett bra sätt.
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 09:25:23 följande:
    Tycker du på riktigt att det är "galet" att påpeka det faktum att varje människa bestämmer över sin egen kropp? Okej. 

Du tycker även att det är "galet" att en kvinna får göra abort även om någon annan tycker att hon borde behålla, då? 
    Här kommer HELA mitt förra inlägg, så kan du läsa det långsamt igen och tänka efter hur märklig du är som lyckas tolka det till att jag inte vill att man ska ha rätt till sin egna kropp, samt att du lyckas blanda in abort-frågan dessutom. Gissar att läsförståelse inte var din starkaste sida i skolan, men det är aldrig för sent att bli bättre! :) 

"Haha, vissa svar är rent utav galna. "Tänk om han gör ett snedsteg och råkar göra älskaren gravid, det vet du att du slipper om han gör en vasektomi" eller "du blir inte yngre, tänk om barnet får en kromosomavvikelse pga dig?", "Vad skulle du sagt till en kvinna som ville sterilisera sig?! HANS KROPP HANS VAL!!!!" samt "jag skulle ALDRIG lita på en kvinna som vill ha barn verkligen håller det och inte luras och blir gravid ändå!!"
    Ja, herregud vad ska man säga... Intressant med olika infallsvinklar ändå.
    Jag vill tacka er som svarat sakligt och rimligt, även delat med er av era historier om hur det gick för er, både de män som ångrat sig och inte. Väldigt intressant att höra.
    Jag och mannen hade ett mycket bra samtal i lugn och ro angående detta. Vi båda fick berätta hur vi kände och tänkte kring allt och det var ömsesidigt respekt. Just nu är planen att jag sätter in spiral och mannen avvaktar med en vasektomi, då han är mån om att det ska kännas bra för oss båda. Precis som jag också är mån om att det ska vara ett gemensamt beslut att skaffa ett till barn. Så får vi se vad tiden leder till för beslut helt enkelt."
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-09-05 18:16:08 följande:
    Men du nämner ju faktiskt "hans kropp hans val" som just ett av de galna svaren du fått? 

Undrar vem av oss som har problem med läsförståelsen.

Du behöver hursomhelst inte bli otrevlig och fullständigt rabiat för att någon ställer en helt relevant fråga till det du skrivit.
    Det är rätt galet att med stora bokstäver skriva flera meningar om "hans kropp hans val" när jag inte ens ifrågasatte något om det.

Du behöver inte feltolka och dra in andra irrelevanta frågor som du kapar tråden med. Man hade önskat en vuxen diskussion om frågan istället för någon som börjar flamsa runt och prata om abortfrågor. Det blir jäkligt löjligt.
  • Anonym (TS)
    Spucks skrev 2024-09-05 19:21:29 följande:
    Är du alltid sådär trevlig?
    Jag bemödar inte att anstränga mig för folk som svamlar runt och inte kan diskutera sakligt om vart ämnet utan att sväva ut totalt. De kan gå tillbaka till sandlådan.

Hur som helst, jag har fått många kloka insikter och jag och mannen hade som sagt ett väldigt bra samtal. Tack än en gång för det! Jag signar ut från tråden :)
Svar på tråden Han vill göra vasektomi...