• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (CM) skrev 2024-09-17 20:04:57 följande:
    Affären pågick av och till under ett par år. Jag berättade för min fru som knappast förebrådde mig men var väldigt inställd på att vårt liv skulle fortsätta precis som förut. Hon hade inte någon som helst vilja att lämna mig. Om vi skulle separera fick det bli på mitt initiativ. 

Under alla år har jag varit henne till lags något jag vant mig med. Så det blev som det blev.  Jag vet att det låter som om jag är en toffel och håller med om detta. Det beror inte på att jag är särdeles viljelös utan p att min hustru är väldigt viljestark och styr familj, släkt och bekantskapskretsen. Ingen har en chans att säga emot henne.  

Jag resonerade med mig själv och kom fram till, att om jag skulle bryta upp, skulle jag i princip förlora allt inklusive barnen, för all framtid. Detta kunde jag bara inte acceptera.

Hade jag vid 25 vetat hur vårt äktenskap skulle utvecklas hade jag lagt benen p ryggen och sprungit. 

Jag har säkert del i utvecklingen när jag gärna vill vara till lags.

När jag mötte den andra kvinnan så var det första gången på många år jag upplevde att någon lyssnade och var intresserad av vad jag tyckte och kände. 
    Beklagar. Jo - så kan det ju också vara. Att den fru/make/sambo man hamnat med, inte är så rolig att leva med. Och så får man - kanske under en kort tid bara - möjligheten att uppleva något annat... Men den vanliga maffian här på Fl utgår alltid ifrån, att frun/maken där hemma är Jungfru Maria/Jesus, och att alla andra inblandade är onda, sadistiska, egoistiska, vämjeliga, sjuka... o.s.v.. Det krävs livserfarenhet för att utveckla ett mer nyanserat tänkande. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Härdsmälta)
    Anonym (CM) skrev 2024-09-17 20:04:57 följande:
    Affären pågick av och till under ett par år. Jag berättade för min fru som knappast förebrådde mig men var väldigt inställd på att vårt liv skulle fortsätta precis som förut. Hon hade inte någon som helst vilja att lämna mig. Om vi skulle separera fick det bli på mitt initiativ. 

Under alla år har jag varit henne till lags något jag vant mig med. Så det blev som det blev.  Jag vet att det låter som om jag är en toffel och håller med om detta. Det beror inte på att jag är särdeles viljelös utan p att min hustru är väldigt viljestark och styr familj, släkt och bekantskapskretsen. Ingen har en chans att säga emot henne.  

Jag resonerade med mig själv och kom fram till, att om jag skulle bryta upp, skulle jag i princip förlora allt inklusive barnen, för all framtid. Detta kunde jag bara inte acceptera.

Hade jag vid 25 vetat hur vårt äktenskap skulle utvecklas hade jag lagt benen p ryggen och sprungit. 

Jag har säkert del i utvecklingen när jag gärna vill vara till lags.

När jag mötte den andra kvinnan så var det första gången på många år jag upplevde att någon lyssnade och var intresserad av vad jag tyckte och kände. 

Det låter väl inte så ovanligt att många män tiger still inför diktator på hemmaplan som styr och ställer. Inte ovanligt kallas hon för regeringen. männen tiger för husfridens skull, orkar inte stå på sig. låter henne hållas och tar den enkla vägen ut istället för att hävda sig ellerstå på sig. En kortsiktig lösning som blev ditt fall i långa loppet. Lite kuvad sådär och kunde inte följa din innersta önskan uppenbarligen. Alla åren som kom och gick, ja se det var livet som passerade revy.  Det är lätt att skylla på hennes dominans men du och alla män har ett eget ansvar att ta er plats i hemmet. men av nån anledning gör ni inte det. Sen när kvitto kommer många år senare när man agerat nickedocka i många år så kommer så bitterheten. Allt man anser sig ha uppoffrat för familjen mm. Men du hade faktiskt ett val. Man måste våga ta striden mot en dominant partner. 

din situation ditt ansvar. Men jag beklagar din uppgivenhet. 

• Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-18 17:53:17 följande:

Det låter väl inte så ovanligt att många män tiger still inför diktator på hemmaplan som styr och ställer. Inte ovanligt kallas hon för regeringen. männen tiger för husfridens skull, orkar inte stå på sig. låter henne hållas och tar den enkla vägen ut istället för att hävda sig ellerstå på sig. En kortsiktig lösning som blev ditt fall i långa loppet. Lite kuvad sådär och kunde inte följa din innersta önskan uppenbarligen. Alla åren som kom och gick, ja se det var livet som passerade revy.  Det är lätt att skylla på hennes dominans men du och alla män har ett eget ansvar att ta er plats i hemmet. men av nån anledning gör ni inte det. Sen när kvitto kommer många år senare när man agerat nickedocka i många år så kommer så bitterheten. Allt man anser sig ha uppoffrat för familjen mm. Men du hade faktiskt ett val. Man måste våga ta striden mot en dominant partner. 

din situation ditt ansvar. Men jag beklagar din uppgivenhet. 

Går att likna med alla fruar som bönar, ber, tjatar och skriker år efter år utan att bli hörd. Mannen lever gott I tron att hon ska göra största delen av hushållet, driva familjen AB och han ska bara lalla med utan att lyssna en enda gång. 

Till slut står frun inte ut längre utan begär skilsmässa och lämnar. Maken fattar ingenting  "va, vad f*n hände"???

Bittert....
  • Anonym (Härdsmälta)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-09-18 18:19:21 följande:
    Går att likna med alla fruar som bönar, ber, tjatar och skriker år efter år utan att bli hörd. Mannen lever gott I tron att hon ska göra största delen av hushållet, driva familjen AB och han ska bara lalla med utan att lyssna en enda gång. 

Till slut står frun inte ut längre utan begär skilsmässa och lämnar. Maken fattar ingenting  "va, vad f*n hände"???

Bittert....

Menar du då att kvinnan är helgonet som gjorde all rätt eller dukade hon under pga den egna duktighetsfällan ? Efter vars prestationskrav alla skulle leva ?  Det som jag beskriver existerar också. Tänker på vissa par i ens omgivning där kvinnorna beter sig som krävande vuxen bebisar, som aldrig är nöjda klagar på allt och ska ha allt på sitt sätt annars spårar hon ur. Säkert stress och prestationsångest men ibland kanske kvinnan skulle låta mannen göra vissa saker på sitt eget sätt och inte styra och ställa i allt hela tiden. Hur besticken ska ligga i diskmaskinen, hur matsäcken på utflykten skulle packas osv. Männen lever under ett förtryck ibland  och måste sätta ner foten ibland.  CM verkar varit typen som resignerat under sin dominanta frus regim, eller så vill han inte tillstå sin egen slapphet.vem vet ? 

Jag är själv kvinna by the way. 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-17 17:13:44 följande:

Jag ser att ditt inlägg fått tre tummar ner. Men det är ju ett dilemma du beskriver. inte alls så enkelt som man kanske vill få det till. Det gamla invanda, trygga, förutsägbara, ansvaret för andra etc kontra nyhet spänning åtrå livsbejakelse mm. 

Jag har några vänner som efter 50 genomgått skilsmässor och varit ensamma en tid sen träffat ny med initial eufori och ny lust till allt i livet. Sen kom vardagen även där. Ingen dålig vardag, bara vardag liksom. 

i ditt fall har du rädslan för att bli lämnad. i ditt nuvarande förhållande verkar risken liten, hon tycks nästan stå ut med vad som helst. Ärligt talat jag hade aldrig kunnat leva med dig efter dessa dubbla svek. Varför gör hon det ? 

Den andra kvinnan är ett osäkert kort. Efter några år kanske hon ser alla dina sidor i vardagen och då var ni inte så kompatibla som ni trodde, eller så är du i paradiset resten av livet. Är grejen med henne att hon är just yngre än dig ? 

Jag får känslan att du redan vet utfallet av din situation, du kommer inte ta steget ? Jag följer din historia med spänning. 

Lycka till ! 

Om jag bara flummar iväg i tankarna lite och tänker mig in i framtiden?

Att ha hittat henne igen och få vara nära henne är det största jag kan uppleva men det är inte det viktigaste för mig, bara att få veta att jag kommer få se henne igen ger mig en behaglig fin känsla som för mig är mycket värt. Inte så att jag under alla år känt en ständig saknad efter henne men den har oavbrutet återkommit med sorgliga tankar om att jag aldrig skulle få träffa henne igen. Att hon är yngre är en del, svår att komma ifrån, men jag beundrar henne på så många sätt med allt hon tar sig för. Hon är otroligt ambitiös och går i mål med allt. 
    Min största rädsla är att jag skulle vara en del i att hon skulle ge upp mycket av det liv hon byggt upp och lever nu med hobbys och renovering vad som verkar vara ett härligt liv ute på landet, och det vill jag inte vara. Jag hade nog haft svårt att se min plats i den tillvaron, och hade velat att vi skaffade något eget tillsammans. 
    Jag VILL inte stöta bort henne men jag vill inte på något sätt vara den som saboterar hennes tillvaro hon har nu. 
    Min känsla just nu är att jag skulle kunna ge upp allt jag äger och har och följa henne vart hon ville men verkligheten är något annat. Uppbrott skapar mycket sorg, förtvivlan och avslutade vänskaper, något som vi skulle behöva bena ut tillsammans. Jag kanske skulle bli en börda för henne och omedvetet kräva all (kanske för mycket) tillit och kärlek från henne som kompensation för det jag förlorat. DET är jag rädd för. Låter allt detta för flummigt?
  • Anonym (CM)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-29 00:45:32 följande:
    Om jag bara flummar iväg i tankarna lite och tänker mig in i framtiden?

Att ha hittat henne igen och få vara nära henne är det största jag kan uppleva men det är inte det viktigaste för mig, bara att få veta att jag kommer få se henne igen ger mig en behaglig fin känsla som för mig är mycket värt. Inte så att jag under alla år känt en ständig saknad efter henne men den har oavbrutet återkommit med sorgliga tankar om att jag aldrig skulle få träffa henne igen. Att hon är yngre är en del, svår att komma ifrån, men jag beundrar henne på så många sätt med allt hon tar sig för. Hon är otroligt ambitiös och går i mål med allt. 
    Min största rädsla är att jag skulle vara en del i att hon skulle ge upp mycket av det liv hon byggt upp och lever nu med hobbys och renovering vad som verkar vara ett härligt liv ute på landet, och det vill jag inte vara. Jag hade nog haft svårt att se min plats i den tillvaron, och hade velat att vi skaffade något eget tillsammans. 
    Jag VILL inte stöta bort henne men jag vill inte på något sätt vara den som saboterar hennes tillvaro hon har nu. 
    Min känsla just nu är att jag skulle kunna ge upp allt jag äger och har och följa henne vart hon ville men verkligheten är något annat. Uppbrott skapar mycket sorg, förtvivlan och avslutade vänskaper, något som vi skulle behöva bena ut tillsammans. Jag kanske skulle bli en börda för henne och omedvetet kräva all (kanske för mycket) tillit och kärlek från henne som kompensation för det jag förlorat. DET är jag rädd för. Låter allt detta för flummigt?
    Tror du tänker helt rätt här.  Du kanske får nöja dig med att ha henne i dina tankar. Det är väl det som är kärlek, att låta någon gå för dennes framtida lyckas skull.
  • Anonym (Omg)

Du är 65 men har ännu inte förstått att man inte kan få allt i livet. Ditt osunda beteende kommer att resultera i att du spenderar din ålderdom i ensamhet. Kan ju inte påstå att du förtjänar någonting annat. Du lämnade din första fru för att du blev störtförälskad i din sambo och nu vill du lämna din sambo för att du är störtförälskad i någon annan. Du verkar heller inte reflektera över dem du sårar på vägen. Skulle du få denna kvinna så hade det säkert slutat med att du även lämnat henne för någon annan.
    Du låter som ett barn som bara vill ha nytt hela tiden.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Omg) skrev 2024-09-29 04:32:14 följande:

Du är 65 men har ännu inte förstått att man inte kan få allt i livet. Ditt osunda beteende kommer att resultera i att du spenderar din ålderdom i ensamhet. Kan ju inte påstå att du förtjänar någonting annat. Du lämnade din första fru för att du blev störtförälskad i din sambo och nu vill du lämna din sambo för att du är störtförälskad i någon annan. Du verkar heller inte reflektera över dem du sårar på vägen. Skulle du få denna kvinna så hade det säkert slutat med att du även lämnat henne för någon annan.
    Du låter som ett barn som bara vill ha nytt hela tiden.

Fast VILL man som kvinna att karl'n stannar bara för att han tycker synd om en, och egentligen har sitt hjärta någon annanstans och skulle vilja vara någon annanstans hela tiden? Om man vet om det, vill säga. Och vet man det inte, så anar man det säkert. Jag skulle inte vilja leva med någon på de villkoren ändå.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-09-29 05:20:13 följande:
    Fast VILL man som kvinna att karl'n stannar bara för att han tycker synd om en, och egentligen har sitt hjärta någon annanstans och skulle vilja vara någon annanstans hela tiden? Om man vet om det, vill säga. Och vet man det inte, så anar man det säkert. Jag skulle inte vilja leva med någon på de villkoren ändå.
    Givetvis inte. Mitt råd var inte att han skulle stanna med sambon. Bara att han bör stanna upp reflektera över sitt beteende, och inte förvänta sig att allt kommer bli bra bara för att han får en ny och 20 år yngre kvinna. 
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna