• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-14 17:05:57 följande:

Hej igen mr kvinnans självutnämnde talesperson. Jag har väl aldrig påståty att han är kvar i äktenskapet för att göra sin hustru illa vad dillar du om?

Du anklagar mig för att dra slutsatser efter egna antaganden. Du drar alltså inte själv slutsatser baserat på din egen historia du ständigt återkommer till då eller ? Du som överidentifierar dig med Ts behov att låta sin libido styra i livet ett litet tag till. Sen ska gamla Agda få ta hand om honom. Hon som han avlagt löfte till att inte fortgå med denna otrohet men vad gör han ? Jo då han fortsätter inte bara ha kontakt han tar det till nästa nivå med fysiskt otrohet dessutom  Stackars Ts säger du då upprepat i denna tråd. Det är ju såååå synd om honom, han som har det sååå eländigt med kvinnan han uppenbarligen inte klarar att släppa. Så vad gör han den miserabla mannen. Jo han utnyttjar två kvinnor till sina egna behov Velpannan. Det är inte ett dugg synd om honom. 

Förstår du inte att detta är TS problem och inte ditt. Han skriver här på forumet för att på så sätt få ordning och reda på sina känslor.  Varför tror du annars att han skapat tråden?  Det är inte mer synd om honom än om någon annan i den här historien.  Det tjänar ingenting till att utse syndabockar eller fördöma otroheten. Det är inte vad tråden handlar om. Det handlar om att bryta med någon  man så gärna vill ha kvar i sitt liv. Han vet att det inte går att fortsätta som han gör, det behöver ingen tala om.  

Det skulle lika gärna kunnat vara tvärt om kvinnan som hittat en annan och varit otrogen. Sen kan hon inte avsluta relationen men inte heller kan hon skilja sig från mannen. 

Detta dilemma är ingenting som endast drabbar män.  Så varför göra det till en könsfråga?
  • Anonym (Man 59 år)

Varför lever du inte själv i stället? Hur skulle du själv reagera om det skulle vara tvärtom att detcvar din fru som gjorde så? 
    Är man tillsammans med någon så ska man hålla sig till den, inte springa runt som jävla kaninen. Skärp till er eller lev själva i stället. Hur kan vilja såra den man lever tillsammans med är för mig helt jävla ofattbart. 

• Anonym (CM)

Kan inte släppa detta med att man tror att TS skulle vilja såra sin hustru. Vart kommer det ifrån? 

• molly50
    Anonym (CM) skrev 2024-12-15 14:28:04 följande:

Kan inte släppa detta med att man tror att TS skulle vilja såra sin hustru. Vart kommer det ifrån? 

Oavsett om han vill såra henne eller inte så är ju det konsekvensen av det om otroheten kommer fram.
    Då kanske han står där ensam i slutänden ändå.
    Men jag hoppas att det kommer fram då jag tycker att hans fru förtjänar bättre.
  • Anonym (CM)
    molly50 skrev 2024-12-15 19:39:11 följande:
    Oavsett om han vill såra henne eller inte så är ju det konsekvensen av det om otroheten kommer fram.
    Då kanske han står där ensam i slutänden ändå.
    Men jag hoppas att det kommer fram då jag tycker att hans fru förtjänar bättre.
    Så du solidariserar dig med en kvinna du inte vet någonting om. Och har ingen empati för TS situation. Det är han som just nu lever med problemet att han inte kan avstå från älskarinnan fast han vet att han borde göra det.  

Du skriver att du hoppas att det kommer fram. Du hoppas alltså att kvinnan han är gift med ska bli sårad och lessen. Du vill henne alltså illa.  Någonting går helt fel här. 

Du fördömer en man som troligen har väldigt dåligt samvete och varken vet ut eller in. Han vill inte såra sin hustru men han kan heller inte avstå från älskarinnan. Detta är denna tråds problemformulering.

Min åsikt i allt detta är att TS bör ta tjuren vid hornen och prata med sin fru. Vad som sen händer är upp till dem men jag hoppas och tror att de löser detta på för dem bästa sätt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-15 19:58:39 följande:
    Så du solidariserar dig med en kvinna du inte vet någonting om. Och har ingen empati för TS situation. Det är han som just nu lever med problemet att han inte kan avstå från älskarinnan fast han vet att han borde göra det.  

Du skriver att du hoppas att det kommer fram. Du hoppas alltså att kvinnan han är gift med ska bli sårad och lessen. Du vill henne alltså illa.  Någonting går helt fel här. 

Du fördömer en man som troligen har väldigt dåligt samvete och varken vet ut eller in. Han vill inte såra sin hustru men han kan heller inte avstå från älskarinnan. Detta är denna tråds problemformulering.

Min åsikt i allt detta är att TS bör ta tjuren vid hornen och prata med sin fru. Vad som sen händer är upp till dem men jag hoppas och tror att de löser detta på för dem bästa sätt.
    Klart han kan avstå älskarinnan. Men han vill inte. Men säg inte att han inte kan.

Och nej, han har inte dåligt samvete, att vara otrogen är inget som händer, det är ett medvetet val. Om han har problem så är lösningen enkel. Då slipper han sitt dåliga samvete.

Och att vara otrogen är inte att vilja sin partner något gott. Han har noll respekt för sin hustru. 
  • molly50

Nej,jag vill inte hans fru något illa.
    Det var just därför jag skrev att jag tycker att hon förtjänar bättre.

Att han lever med det här problemet har han ju sig själv att skylla.
    Han har ju själv försatt sig i den här situationen.

Och det jag fördömer är inte hans dåliga samvete utan hans handling.
  • Anonym (CM)
    molly50 skrev 2024-12-15 21:29:26 följande:
    Nej,jag vill inte hans fru något illa.
    Det var just därför jag skrev att jag tycker att hon förtjänar bättre.

Att han lever med det här problemet har han ju sig själv att skylla.
    Han har ju själv försatt sig i den här situationen.

Och det jag fördömer är inte hans dåliga samvete utan hans handling.
    Vad tjänar det till att fördöma hans handlingar. Blir problemet mindre för det?
    Mad denna inställning skulle man kanske kunna säga; att får du problem så skyll dig själv Om du hamnar snett någon gång i ditt liv så skyll dig själv.

Jag kräver inte av dig att du ska applådera TS, du behöver inte göra någonting alls.  Men att hela tiden dra upp att han handlat fel mot sin hustru gör absolut ingenting bättre för någon, hans fru lider väl inte mindre av att du och andra fördömer hennes man, eller som du säger hans handlingar.  

Frågan är om man över huvud taget ska ventilera sådana problem här?  
    Troligen gör det mer skada än nytta och förhoppningsvis har TS slutat läsa tråden för länge sedan.  

Ni som får ut något av att ondgöra er över otrohet kan väl lägga upp egna trådar där ni får utlopp för era känslor.  

När vi vanliga ofullständiga, syndiga människor brottas med våra demoner behöver vi ingen fördömelse, inga applåder heller för den delen. Många gånger behöver vi bara hjälp att formulera frågan och en smula stöd i att vi inte är ensamma om att känna som vi gör.
  • Anonym (Härdsmälta)

Just detta du föreslår har ju Ts redan gjort, dvs tog tjuren och berättade för sin sambo om faktumet att han träffat sin då fd älskarinna igen. Hon som nu återigen är hans älskarinna. 

Sambon bad honom då upphöra med kontakten. 
    Ts lovade då att kontakten skulle upphöra. 
    Sen fortsatte han träffa kvinnan han citat åtrår och avgudar bakom sin sambos rygg. 
    Ts tycks leva i en relation som vilar på samma grundvalar som de flesta av oss lever under. Trohets löftet. Det är för många ett grundläggande behov att kunna känna trygghet och tillit till sina närmaste relationer här i världen, att dessa inte ska svika. Ts sambo bad alltså om detta och ts lovade detsamma men agerade precis tvärtom. 

Med dessa enda fakta som ts presenterat, hans sambo är bra, de har ett gott liv, inget att klaga på egentligen, till skillnad från hur du CM beskrivit ditt liv med frugan som ju tycks ha varit dött och meningslöst, så är det detta vi har att förhålla oss till en hyfsat normal och välfungerande relation. Den enda vettiga konklusionen blir då att han är en impulsstyrd person som verkar han ha svårt att hålla fingrarna från syltburken om du frågar mig. 

Men så här är det kanske när man träffar sin Anita i vars materia man önskar röna och riktigt ha i famn. Det duger inte gamla Agda inte till längre. Hon tänder inte lågan på samma sätt måntro. En ljuv rosenknopp däremot som
    blott till hjärtat lyss, det är grejer det. 

• Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-15 22:32:09 följande:

Just detta du föreslår har ju Ts redan gjort, dvs tog tjuren och berättade för sin sambo om faktumet att han träffat sin då fd älskarinna igen. Hon som nu återigen är hans älskarinna. 

Sambon bad honom då upphöra med kontakten. 
    Ts lovade då att kontakten skulle upphöra. 
    Sen fortsatte han träffa kvinnan han citat åtrår och avgudar bakom sin sambos rygg. 
    Ts tycks leva i en relation som vilar på samma grundvalar som de flesta av oss lever under. Trohets löftet. Det är för många ett grundläggande behov att kunna känna trygghet och tillit till sina närmaste relationer här i världen, att dessa inte ska svika. Ts sambo bad alltså om detta och ts lovade detsamma men agerade precis tvärtom. 

Med dessa enda fakta som ts presenterat, hans sambo är bra, de har ett gott liv, inget att klaga på egentligen, till skillnad från hur du CM beskrivit ditt liv med frugan som ju tycks ha varit dött och meningslöst, så är det detta vi har att förhålla oss till en hyfsat normal och välfungerande relation. Den enda vettiga konklusionen blir då att han är en impulsstyrd person som verkar han ha svårt att hålla fingrarna från syltburken om du frågar mig. 

Men så här är det kanske när man träffar sin Anita i vars materia man önskar röna och riktigt ha i famn. Det duger inte gamla Agda inte till längre. Hon tänder inte lågan på samma sätt måntro. En ljuv rosenknopp däremot som
    blott till hjärtat lyss, det är grejer det. 

Du verkar vara fascinerad över mitt liv när det är TS vi diskuterar.  Förstår inte heller varför du envisas med att kommentera TS:s personlighet som impulsstyrd, är det måhända något du själv brottas med? 

För min del får du gärna grotta ner dig i vad du tror är min historia, men förstår inte vad du kan få ut av det?  Att föda sina egna demoner med andras misslyckande är inte sunt. Du borde ta tag i din egen livssituation istället för att kommentera andras.
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna