• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • Anonym (Euw)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-12-10 11:38:26 följande:

Okej en liten uppdatering är väl trevligt att få när ni gett mig så många kloka ord längs vägen.

NEJ jag har inte lämnat min fru. Jag får nästan panik när jag tänker på att lämna henne, och nästan panik när jag tänker på att avsluta med älskarinnan. Det känns som en ohållbar situation där det är jag som bromsar kontakten med älskarinnan, jag har bett henne och oss att hålla kontakten till ett minimum. MEN. Vi har setts igen, givetvis har det gått så långt, vi har setts tre gånger och varje gång känns det som att jag inte vill lämna henne och åka hem, vi har massor att prata om, sexet är fantastiskt, vi hittar på saker ihop eftersom vi har liknande intressen osv. Jag skäms något oerhört när jag väl åker därifrån och då vill jag inte ha kontakt alls på ett tag för jag ser på mig själv nästan som äckelkänslor. Jag skulle vilja berätta om det som händer mig för någon annan än terapeuten, en vän som man kan anförtro sig åt, bara berätta utan att bli dömd. Jag fattar inte hur jag kan göra så här, det känns som att jag är två olika personer där den ena är svag och den andre stark, den ena hatar sig själv och den andre säger ?bejaka?. Vad är jag för en hemsk människa, jag önskar nästan att vi aldrig hade träffats igen från första början. Samtidigt är det nog den finaste kärlek jag upplevt, förmodligen för att det är så förbjudet och fel, jag inser ju det. 

Så, hata på. 

Men fattade du inte det innan du återupptog kontakten att du skulle hamna i denna sitsen? Det är ju som att sluta röka och tro att man ändå kan ta en cigg ibland.

du behöver ju prata med en riktig terapeut och på riktigt försöka förstå varför du gör dessa dåliga val. Men det är väl lättare och bara skylla på att du mååår ju så bra med henne (och den innan och den innan henne och den innan henne). Tycker synd om din fru som trodde att du skulle vara annorlunda inert förhållande.
  • Anonym (Camilla)

Har sagt åt dig att skärpa dig tidigare och det gäller än. Absolut noll självinsikt. Tro fasen att det är toppen med älskarinnan. Ni delar ju bara det göttaste. Inget ansvar, ingen vardag, inget pusslande och beslutstagande. Med frun har du den grå vardagen. Plättlätt val för dig som är impulsiv och inte vill se konsekvenserna. Att du mår dåligt över ditt handlande är skitsnack. Det är bara PK. Eller ett självskadebeteende. Ta nu och kamma till dig och skilj dig. Du ska leva ensam och bara ha tillfälliga förbindelser för du klarar inte av att vara monogam. Fy för den lede och ha en sådan man i ditt liv som du. Vore du min vän hade du åkt på en utskällning de lux. 

• Anonym (CM)

Det har nog inte så mycket med självinsikt att göra. Tvärtom verkar TS ha väldigt god insikt i sin situation och hur den påverkar både honom och andra.

Av erfarenhet vet jag att man måste välja mellan pest och kolera, inte minst för sin egen skull då motstridiga känslor är de värsta att hantera.  Jag valde min fru och avstod därmed från mitt livs kärlek. Varför gjorde jag då detta? Jag gjorde för allas skull. Min fru som jag för övrigt respekterar har satsat större delen av sitt liv på mig och våra barn trots att hon nog aldrig älska mig.

Min älskarinna för att hon är värd ett bättre liv än att leva med mig. Jag hade aldrig tidigare varit med om så stora känslor som jag har för henne. Hon är viktigare för mig än min egen lycka. Än fast det än i dag kommer dagar när jag ångrar beslutet så vet jag att det var rätt gentemot henne.

Jag förstår TS, och jag förstår hans vånda men jag tycker att han borde ta ett beslut och sedan stå för det.  Han kommer självklart att fundera på om han gjorde rätt men det kommer han aldrig ifrån.  Så fort det krisar i relationen kommer tankarna att var där. "Om jag valt annorlunda..."

Att kunna fortsätta som han gör med älskarinnan och fortfarande vara gift skulle ju vara rena drömmen, men förr eller senare spricker bubblan och alla, inklusive han själv kommer att bli sårade.

Jag avslutade med älskarinnan men tog med mig alla minnen och vetskapen om att jag varit med om något väldigt speciellt. Det tycker jag också TS ska göra

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-10 22:03:13 följande:

Det har nog inte så mycket med självinsikt att göra. Tvärtom verkar TS ha väldigt god insikt i sin situation och hur den påverkar både honom och andra.

Av erfarenhet vet jag att man måste välja mellan pest och kolera, inte minst för sin egen skull då motstridiga känslor är de värsta att hantera.  Jag valde min fru och avstod därmed från mitt livs kärlek. Varför gjorde jag då detta? Jag gjorde för allas skull. Min fru som jag för övrigt respekterar har satsat större delen av sitt liv på mig och våra barn trots att hon nog aldrig älska mig.

Min älskarinna för att hon är värd ett bättre liv än att leva med mig. Jag hade aldrig tidigare varit med om så stora känslor som jag har för henne. Hon är viktigare för mig än min egen lycka. Än fast det än i dag kommer dagar när jag ångrar beslutet så vet jag att det var rätt gentemot henne.

Jag förstår TS, och jag förstår hans vånda men jag tycker att han borde ta ett beslut och sedan stå för det.  Han kommer självklart att fundera på om han gjorde rätt men det kommer han aldrig ifrån.  Så fort det krisar i relationen kommer tankarna att var där. "Om jag valt annorlunda..."

Att kunna fortsätta som han gör med älskarinnan och fortfarande vara gift skulle ju vara rena drömmen, men förr eller senare spricker bubblan och alla, inklusive han själv kommer att bli sårade.

Jag avslutade med älskarinnan men tog med mig alla minnen och vetskapen om att jag varit med om något väldigt speciellt. Det tycker jag också TS ska göra

Jag känner igen mig så mycket i det du skrivet CM, jag respekterar min sambo även om det inte låter så, hon har gjort stora uppoffringar för min skull när jag behövt jobba etc. Hon är en klippa och vi har roligt ihop. Det jag är rädd för är att om jag vill vara med den andra kvinnan, att hon lämnar mig efter något år eller två när hon ?tröttnat?. Hon säger att det inte är så, att hon helhjärtat vill vara med mig och ta hand om mig, men det kan man ju aldrig veta, inte hon heller. Jag vill inte leva ensam. Jag känner också igen mig i det du skriver att hon har det bättre och förmodligen kommer bli lyckligare med någon annan, yngre förmåga. Jag kan inte ta det ifrån henne, lyckan. 

Men när jag tänker på att jag inte skulle få höra av mig till henne, träffa henne, ha henne i mitt liv så går jag nästan sönder, så sorgligt känns det. Inte när jag äntligen fått träffa henne igen efter så många år där jag saknat henne och tänkt på henne. Jag blir helt galen på detta.

• Anonym (CM)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-12-11 09:51:29 följande:

Jag känner igen mig så mycket i det du skrivet CM, jag respekterar min sambo även om det inte låter så, hon har gjort stora uppoffringar för min skull när jag behövt jobba etc. Hon är en klippa och vi har roligt ihop. Det jag är rädd för är att om jag vill vara med den andra kvinnan, att hon lämnar mig efter något år eller två när hon ?tröttnat?. Hon säger att det inte är så, att hon helhjärtat vill vara med mig och ta hand om mig, men det kan man ju aldrig veta, inte hon heller. Jag vill inte leva ensam. Jag känner också igen mig i det du skriver att hon har det bättre och förmodligen kommer bli lyckligare med någon annan, yngre förmåga. Jag kan inte ta det ifrån henne, lyckan. 

Men när jag tänker på att jag inte skulle få höra av mig till henne, träffa henne, ha henne i mitt liv så går jag nästan sönder, så sorgligt känns det. Inte när jag äntligen fått träffa henne igen efter så många år där jag saknat henne och tänkt på henne. Jag blir helt galen på detta.

Jag tror inte att du blir galen av detta men du kommer alltid att ställa dig frågan om du gjorde rätt som avslutade. Detta kommer du att kunna hantera och tillslut blir inte tankarna så deterministiska utan mera som en påminnelse om hur starkt du kände den där tiden med kvinnan.  

Jag har ofta sagt åt mig själv att om jag mött henne 20 år tidigare och om hon vore född 15 år tidigare så hade det med all säkerhet varit vi idag.  Nu var det inte så, livet ville annorlunda.
  • Anonym (M)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-11 12:08:29 följande:
    Jag tror inte att du blir galen av detta men du kommer alltid att ställa dig frågan om du gjorde rätt som avslutade. Detta kommer du att kunna hantera och tillslut blir inte tankarna så deterministiska utan mera som en påminnelse om hur starkt du kände den där tiden med kvinnan.  

Jag har ofta sagt åt mig själv att om jag mött henne 20 år tidigare och om hon vore född 15 år tidigare så hade det med all säkerhet varit vi idag.  Nu var det inte så, livet ville annorlunda.
    Bekvämt att försöka skylla på något som du inte kan påverka. Inse att det var ditt eget val!
  • Anonym (CM)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 14:52:14 följande:
    Bekvämt att försöka skylla på något som du inte kan påverka. Inse att det var ditt eget val!
    Jag skyller inte på något och självklart är det mitt val. Vad får dig att tro annorledes? 

Livet är ingenting man kan skylla på, men ibland spelar det oss ett spratt. Om jag hade träffat denna kvinna 15-20 år tidigare och vi varit mera jämnåriga så skulle vi säkert levt vårt liv tillsammans.  Jag är ingen casanova som springer efter kvinnor jag finner attraktiva. Har aldrig varit otrogen med någon annan än henne. Skulle aldrig ens komma på tanken. Jag har haft min stora kärlek och passion och nu får jag leva på minnet av den.  Känner mig väldigt lyckligt lottad som  en gång i livet fått uppleva så starka känslor. Det har gjort mig till en bättre och ödmjukare människa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-11 17:21:39 följande:
    Jag skyller inte på något och självklart är det mitt val. Vad får dig att tro annorledes? 

Livet är ingenting man kan skylla på, men ibland spelar det oss ett spratt. Om jag hade träffat denna kvinna 15-20 år tidigare och vi varit mera jämnåriga så skulle vi säkert levt vårt liv tillsammans.  Jag är ingen casanova som springer efter kvinnor jag finner attraktiva. Har aldrig varit otrogen med någon annan än henne. Skulle aldrig ens komma på tanken. Jag har haft min stora kärlek och passion och nu får jag leva på minnet av den.  Känner mig väldigt lyckligt lottad som  en gång i livet fått uppleva så starka känslor. Det har gjort mig till en bättre och ödmjukare människa. 
    Eftersom du skyller på livet eller hur gamla ni var, istället för att du faktiskt valde att inte vara med henne.
  • Anonym (CM)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 17:33:27 följande:
    Eftersom du skyller på livet eller hur gamla ni var, istället för att du faktiskt valde att inte vara med henne.
    Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Det var ett gemensamt beslut vi tog men om jag hade sagt att jag ville leva mitt liv med henne så tror jag att det blivit så. Man vet ju ingenting om framtiden så det var svårt för oss att ta beslutet att avsluta men jag tror att vi gjorde det bästa valet. I dag är hon gift och har både barn och barnbarn. Vi hör av varandra några gånger per år och vad jag förstår så har hon ungefär samma tankar om det här som jag har.  Vi var med om något fantastiskt tillsammans engång och vi har fortfarande kontakt något jag är väldigt tacksam över.  Hur hon upplevt allt det här kan jag inte veta men som jag uppfattat ser hon lika positivt på vad vi hade och fortfarande har. 
  • Anonym (M)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-11 18:34:28 följande:
    Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Det var ett gemensamt beslut vi tog men om jag hade sagt att jag ville leva mitt liv med henne så tror jag att det blivit så. Man vet ju ingenting om framtiden så det var svårt för oss att ta beslutet att avsluta men jag tror att vi gjorde det bästa valet. I dag är hon gift och har både barn och barnbarn. Vi hör av varandra några gånger per år och vad jag förstår så har hon ungefär samma tankar om det här som jag har.  Vi var med om något fantastiskt tillsammans engång och vi har fortfarande kontakt något jag är väldigt tacksam över.  Hur hon upplevt allt det här kan jag inte veta men som jag uppfattat ser hon lika positivt på vad vi hade och fortfarande har. 
    Alltså var det ditt eget val, det var inte livet eller era åldrar som bestämde det åt dig.
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna