• Anonym (??)

Dotterns lärare vill prata

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

• Svar på tråden Dotterns lärare vill prata
  • Anonym (A)

Du frågade inte vad det handlar om? Låter som att det är något speciellt de vill ta upp.

• Anonym (S)
    Anonym (??) skrev 2024-08-15 10:13:14 följande:

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

Ja du, det kunde du ju frågat när du ändå pratade med läraren. 
  • Anonym (Inger)

Det enda sättet att få veta är att fråga läraren. 

• Anonym (problem)

Vad det betyder kan ju ingen veta utom de som är iblandade. Men ja, något problem lär det ju ändå handla om. Har ni inte fått några signaler tidigare om att något ev inte fungerar? 
  • Anonym (MM)

Det kan ju betyda vad som helst. Varför frågade du inte läraren vad det gällde?

Ring upp läraren igen och säg att du glömde fråga vad de skulle prata om. 
  • Anonym (SL)

Såna här trådar förvånar alltid mig.
    Ingen här på familjeliv kan ge dig svar.
    Det kan handla om allt mellan himmel och jord, som att be om nån tjänst (ex ta hand om ny elev)  till att det finns något problem.

Antingen vet dottern själv vad saken gäller eller så ringer du tillbaka till läraren och frågar.
    För inte ska du väl skicka en 14-åring själv utan att veta vad saken gäller?

• Anonym (C)
    Anonym (SL) skrev 2024-08-15 12:29:06 följande:

Såna här trådar förvånar alltid mig.
    Ingen här på familjeliv kan ge dig svar.
    Det kan handla om allt mellan himmel och jord, som att be om nån tjänst (ex ta hand om ny elev)  till att det finns något problem.

Antingen vet dottern själv vad saken gäller eller så ringer du tillbaka till läraren och frågar.
    För inte ska du väl skicka en 14-åring själv utan att veta vad saken gäller?

Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 14:33:16 följande:
    Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
    Nu är jag inte barnets mamma, men om jag hade varit barnets förälder finns det inget som barnet gör eller blir kallad till som inte berör mig. 

Det var antagligen därför läraren ringde mamman och inte barnet direkt, eftersom mamman har en rätt att ställa en fråga eller säga nej till ett möte. 
  • AndreaBD

Det är vanligt att skolorna gör detta. Det gör även skolan där jag jobbar. Hos oss är det i alla fall så att mentorn pratar med alla elever där man känner att de kan ha något problem, att de kan känna obehag för skolan, kanske har vårterminen varit sämre än vanligt, barnet kan ha lite kämpigt i skolan eller haft lite jobbigt med kompisar. Och då vill man säkerställa att den eleven får en bra start och känner sig trygg. 

Det är ganska många som lärarna brukar prata med. Ett antal i varje klass. Det kan förstås variera. Så, det måste inte vara så allvarligt. 

• AndreaBD
    Anonym (MM) skrev 2024-08-15 14:47:15 följande:
    Nu är jag inte barnets mamma, men om jag hade varit barnets förälder finns det inget som barnet gör eller blir kallad till som inte berör mig. 

Det var antagligen därför läraren ringde mamman och inte barnet direkt, eftersom mamman har en rätt att ställa en fråga eller säga nej till ett möte. 
    Och varför skulle man säga nej till något sånt? Läraren tar sig extra-tid för den eleven så att hon känner sig sett och att hon kan känna sig trygg inför skolstarten. Kanske misstänker läraren något problem med klasskamerater. Men nu gissar jag förstås bara. 
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata