Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Dotterns lärare vill prata

    Det är vanligt att skolorna gör detta. Det gör även skolan där jag jobbar. Hos oss är det i alla fall så att mentorn pratar med alla elever där man känner att de kan ha något problem, att de kan känna obehag för skolan, kanske har vårterminen varit sämre än vanligt, barnet kan ha lite kämpigt i skolan eller haft lite jobbigt med kompisar. Och då vill man säkerställa att den eleven får en bra start och känner sig trygg. 

    Det är ganska många som lärarna brukar prata med. Ett antal i varje klass. Det kan förstås variera. Så, det måste inte vara så allvarligt. 

  • AndreaBD
    Anonym (MM) skrev 2024-08-15 14:47:15 följande:
    Nu är jag inte barnets mamma, men om jag hade varit barnets förälder finns det inget som barnet gör eller blir kallad till som inte berör mig. 

    Det var antagligen därför läraren ringde mamman och inte barnet direkt, eftersom mamman har en rätt att ställa en fråga eller säga nej till ett möte. 
    Och varför skulle man säga nej till något sånt? Läraren tar sig extra-tid för den eleven så att hon känner sig sett och att hon kan känna sig trygg inför skolstarten. Kanske misstänker läraren något problem med klasskamerater. Men nu gissar jag förstås bara. 
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 15:02:46 följande:
    Det är ganska oförskämt att kalla till ett möte utan att berätta om vad det ska handla om. Då sitter den ena parten på makten, vet ämnet och kan förbereda sig, medan den andre inte har en chans till att förbereda sig. 
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
  • AndreaBD
    Anonym (problem) skrev 2024-08-15 15:30:22 följande:
    Allt detta låter rimligt. Men det konstiga är om detta är de första signalerna som föräldrarna får om att något är problematiskt med barnets skolgång. 
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Inger) skrev 2024-08-15 16:11:44 följande:

    Men om varken eleven eller föräldern vet om att det är detta mötet ska handla om kan de ju inte förbereda sig. Eleven kanske vill tänka igenom vad den vill berätta för läraren och vilken hjälp hon vill be om.


    Förberedelse inför möten är jätteviktigt för att det ska bli meningsfullt att träffas. 


    Inom socialpsykologin finns begreppet Härskartekniker. En av dem är Undanhållande av information. Det läraren gör (förmodligen av obetänksamhet kring sin roll som makthavare) är alltså ett klassiskt och namngivet knep för att få makt över andra. 


    Det här bara visar hur tokigt det är att använda teorier som hör hemma i ett helt annat sammanhang, och att tro för mycket på dem. Men framför allt - härskartekniker är inget som passar när lärare - eller föräldrar - tar hand om barn. Där är man inte ute efter att "vinna", utan det man gör är till barnets bästa. Det får man utgå ifrån som förälder. Lärarna jobbar för att få barnet att växa, att utvecklas. De är INTE ute efter att trycka ner det eller "vinna". 

    Och jag säger t.o.m. NEJ, en förberedning skulle sabotera syftet med samtalet. Då behöver man inte ha det. 

    Allt man behöver tänka här som förälder, och allt som man kan säga till sitt barn är att läraren nog vill säkerställa att barnet inte känner sig orolig för något inför skolstarten, att allt är bra. 

    En erfaren lärare vet helt enkelt vilka barn man inte behöver prata med. De är kanske just nu i en stabil, trygg fas, medans andra precis går in i puberteten eller liknande. Så då pratar hen med alla övriga. Det FINNS säkert inget konkret som läraren skulle kunna säga att samtalet handlar om. Det samtalet kanske gör  att barnet vågar vända sig till läraren OM något inte är bra under läsåret. 

    Det du inte tänker på här: Läraren måste ha en förtroendefull relation till sina elever. Då kan det förstås vara en bra idé att prata med såna där man känner att det kan behövas stärkas.
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-16 10:33:24 följande:
    Spelar liksom ingen roll, varför inte bara berätta vad mötet ska handla om?

    Vad är tanken bakom att inte berätta? Det är ju ett medvetet val. På vilket sätt underlättar det för barnet och dess föräldrar att de inte vet vad mötet handlar om?
    Vad är fördelarna med att inte kunna förbereda sig?
    Jaha. Så läraren ska säga till barnet eller föräldern: Vi ska ha det här mötet så att vi kan stärka en förtroendefull relation, så att du vågar vända dig till mig, ifall du har något problem?

    Då har man ju saboterat det själv! 

     
  • AndreaBD
    Anonym (Inger) skrev 2024-08-16 10:37:15 följande:
    Precis, föräldern verkar ha blivit orolig, kanske helt i onödan. Och det är på grund av att läraren varit oproffsig och obetänksam. 
    Oproffsig och obetänksam?  Allvarligt, jag skulle aldrig kunnat hamna i situationen som beskrivs. Man pratar väl med läraren i telefon? Då kan man väl fråga om det är något särskilt som har hänt? Och om läraren säger: Nej, jag vill bara säkerställa att hen får en bra start - då skulle jag släppa det. 

    Det värsta man kan göra är att hålla på och spekulera tillsammans med sitt barn - jaga upp barnet också. 

    Jag utgår ifrån att läraren har sagt något sånt. Något måste hen ju ha sagt. Som vuxen människa förstår man i regel också att läraren inte kommer att berätta i alla detaljer, utan det bör ju räcka med att det är för att få en bra start. 

    Och det här är inte något som just den läraren gör, utan det verklar vara vanligt numra. Hela skolor gör så. 
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-16 10:50:27 följande:
    Och detta klarar alltså inte läraren av att kommunicera med föräldern innan mötet? Ingen begär att få reda på exakt vad som ska avhandlas, men en fingervisning borde man väl kunna ge?

    Och du vet att alla möten handlar om detta, du som inte ens varit mentor?
    Du vet väl inte vad läraren har sagt?  Alltså läraren i TS inlägg. Kanske HAR hen sagt : jag vill bara säkerställa att hen får en bra start?  

    Det finns ju tyvärr föräldrar som måste ifrågasätta allt och veta detaljer om allt. Även lärare måste göra sitt jobb utan att folk blandar i sig i detaljerna.

    Nej, jag har jobbat i en annan skolform och dessa samtal är nya för mig också. Jag har bara sett att mentorerna gör så. Jag kan inte veta om det i vissa fall finns andra anledningar, men när man pratar med så pass MÅNGA, så kan det inte vara något mer allvarligt hos alla dessa. Och det är självklart att lärarna jobbar med att bygga bra relationer till sina elever. Inte skulle de börja terminen med att avskräcka sina elever. Därför är det galet att tro att det skulle vara något farligt.
  • AndreaBD
    Anonym (problem) skrev 2024-08-16 11:35:53 följande:
    Det är ändå oerhört konstigt att komma med detta nu inför skolstart, om det är något som skolan sett redan under våren. Men jag känner igen det ifrån hur skolan ofta är ute i sista stund och kommer på alltför sen om nåt inte fungerar. 

    Om läraren kontaktar en förälder om ett möte med en elev så är väl det minsta man kan begära att de också talar om vad mötet ska handla om. Det handlar ju bara om allmänmänsklig respekt.

    Och om skolan ser en oro för ett barn så bör föräldrarna informeras om det oavsett hur lite skolan tror att det betyder. Och om det nu skulle vara så litet att det inte ens behöver nämnas, varför ens boka möte? Och om det nu bokas ett möte, varför inte informera om vad det gäller? 

    Ibland verkar lärare ha glömt hur man fungerar i den vanliga världen. 
    Det är säkert någon ny forskning som säger att det är en bra idé att göra så. Det brukar vara så.

    Sent? Nej, tidigt snarare. Det handlar säkert inte om vad som hänt under våren, men det är klart att det är då man har sett barnet senast. Om man vet att barnet har haft en tuff vårtermin, så vill man förebygga så att höstterminen blir bättre. 

    Det räcker helt och hållet att läraren säger att det är för att säkerställa en bra start. Mer skulle jag inte säga, och mer skulle jag inte förvänta mig som förälder.  Allt annat förstör ju syftet. 
  • AndreaBD
    Anonym (SL) skrev 2024-08-16 11:23:46 följande:
    Läraren är den proffessionella och är ansvarig för relationen med både barn och vårdnadshavare.
    Och är också den som ringer och vet varför.
    Föräldern verkar faktiskt inte veta alls varför samtalet ska ske, är inte beredd och därför kanske inte kommer sig för att fråga. 
    Och läraren verkar inte alls sagt något så dina slutsatser blir märkliga faktiskt...

    Tycker du på riktigt inte att det är märkligt att ringa en vårdnadshavare och bara säga typ:
    -Hej Jag är XX, din dotters mentor. På fredag vill jag att hon kommer till skolan på möte med mig.

    Skulle du ärligt göra så? Tycker du verkligen att det är proffesionellt?
    Och om du vet att en elev ÄR orolig av sig och syftet med mötet är att förebygga oro inför skolstart, blir det då inte extra viktigt att tänka på bemötande mot den eleven och vårdnadshavare?

    Som lärare kan du ju inte skjuta över ansvaret på vårdnadhavaren, att hen borde ha frågat...DU är ansvarig för ditt bemötande.
    Vi har INGEN ANING vad läraren har sagt. TS har bara skrivit ett inlägg. Varför? Det brukar stå för att TS inte vill berätta detaljer, för att detaljerna skulle visa att det inte riktigt var så enkelt. 

    Självklart måste läraren ha sagt mer. Antagligen har det också funnits någon slags information till föräldrarna att man gör så generellt. Det här är ju inte något som den läraren har hittat på, utan det görs generellt. Så, man har säkert talat om för föräldrarna varför man gör så. 

    På din fråga: Jag skulle BARA göra så om föräldrarna har fått information om att man gör så. Och det har de säkert fått. 

    Om jag hade minsta misstanke att föräldrarna kanske inte vet vad det handlar om, så skulle jag förstås säga att bara är för optimera en bra skolstart. 

    Som sagt, TS kommer inte med detaljer när man ifrågasätter om det verkligen var så. Alltså är det något lurt. 
  • AndreaBD
    Anonym (problem) skrev 2024-08-16 13:07:19 följande:
    Alltså, vet du vad du skriver? Att det inte handlar om det som hänt under våren, men att det kan vara att vårterminen varit tuff? Är inte det då något som varit under våren? Och som borde kommit till föräldrarnas kännedom redan i våras i så fall?

    Och sen det där med att läraren gör så pga ny forskning. Det var nog kanske den dummaste undanflykt jag någonsin hört. Dels så borde väl även lärare kunna tänka själva och inte bara falla för nya direktiv som känns helt fel och malplacerade. Och dels, varför i hela friden skulle nån forskning komma fram till att det är bra att kalla till möten utan att meddela vad mötet gäller? 

    Dina inlägg stärker verkligen min syn på att lärare lever i nåt slags alternativ värld som inte är ett dugg förankrad i verkligheten som resten av oss lever i. 
    Det var ingen motsägelse alls. Man TAR INTE UPP det som har hänt under våren eller jobbar med det i detalj. Man bara vill förebygga så att höstterminen ska bli bättre. 

    Det har säkert kommit till föräldrarnas kännedom. De bara kommer inte på nu att det är det. 

    Du kommer bara med meningslösa invändningar nu. Självklart jobbar skolor efter vad forskning har kommit fram till. Och om du frågar vilken pedagog som helst, så tror jag säkert att de flesta kommer att tycka det är en bra idé.

    Och varenda vettig vuxen människa förstår väl att man inte kan säga till en elev: Jag vill ha ett möte med dig för att vi ska befästa vår relation, eller för att förebygga framtida problem? 

    Vi lever inte i en alternativ värld, utan der är ni som bara tror att ni vet bättre än lärarna! De har studerat i  4, 5 år eller ännu längre. Varför skulle du då veta bättre?
  • AndreaBD
    Anonym (SL) skrev 2024-08-16 14:06:30 följande:
    Nä. Vi har ingen aning vad som sagts. Och ändå gör du massa antaganden om att vad läraren sagt och vad mötet ska handla om...
    Du hör även massa antaganden om TS också...att något måste vara lurt för att hen inte svarat mer...
    Ts har kanske fått svar på sin fråga och har för övrigt INGEN skyldighet att rapportera.

    De flesta lärare berättar så klart vad det handlar om.
    Men sen finns de som inte gör det. Som exempelvis bara skickar ett mail med tid om ett möte, dessutom fredag eftermiddag innan ett lov till vårdnadshavare som står som frågetecken och sen måste gå runt och oroa sig hela lovet för läraren är inte på plats...
    Grymt och oproffesionellt. Den läraren slog bara ifrån sig, som du, att det måste väl föräldrarna fatta att det inte var nåt farligt som skulle avhandlas.
    Elevhälsa och rektor höll tack och lov inte med i hens resonemang...
    Att nåt skulle vara problematiskt kring ens barn skolgång eller sociala relationer är för de flesta föräldrar jättejobbigt...och det måste man som lärare ha djup insikt i.

    Att det skulle handla om nya forskningsrön tror jag inte ett skvatt på. 
    TS svarar inte och har aldrig skrivit vad läraren har sagt och inte sagt. Alla era klagomål är alltså spekulationer.

    Har du varit med om detta? Att lärare bara skickar mail med mötestid och sen inte är tillgänglig under hela lovet? Jag förstår absolut att det är ett problem. Så ska det förstås inte vara. Jag kan bara tänka mig att läraren var väldigt stressad. Det är helt klart inte bra och någon borde väl kunna svara på detta.

    Slår JAG ifrån mig? Jag gör ju inte så. Jag skulle alltid ge någon kort förklaring, men inte i detalj förstås. Kanske t.o.m. samma förklaring till alla, t.ex. : Vi gör så här nu och pratar med ett större antal barn i början på terminen för att säkerställa att de känner sig trygga i skolan och inte är oroliga för något vid skolstarten. Det betyder inte att just ditt barn har något problem, anledningen att vi inte pratar med alla är att vi i vissa fall vet att det inte behövs. 

    Ja, jag utgår absolut ifrån att det måste vara någon forskning, eftersom skolorna brukar göra sånt - omsätta de senaste forskningsrönen. Är det inte det så är det något som skolverket har hittat på. Vad skulle det annars vara? Det kan inte vara lärarens eller skolans påhitt, eftersom det görs på flera skolor. 
  • AndreaBD
    Anonym (MM) skrev 2024-08-18 12:38:26 följande:

    Varför spekulerar du i att TS har fått information när hon klart och tydligt visar att hon inte har fått någon information? Om hon hade det skulle hon ju aldrig startat den här
    tråden. 


    Du läser in förutsättningar som inte finns där. 


    Självklart ska en lärare eller vilken människa som helst säga varför man vill ha ett möte innan mötet äger rum. Det är normalt beteende. 


    Jag skulle i alla fall inte släppa iväg mitt barn på ett möte med en lärare utan den informationen. 


    Om hon hade ett "case" så hade hon väl återkommit? Det är ingen idé att diskutera ett trollinlägg. I början visste vi inte det, men nu vet vi. Det kan vara helt påhittat, så jag tänker inte diskutera det mer. 

    Och varför tjafsar du vidare om det, även jag har ju sagt att jag SKULLE ha talat om varför, informerat alla om den rutinen. 
  • AndreaBD
    Anonym (??) skrev 2024-08-19 00:22:36 följande:
    Det var inte så allvarligt, det enda hon fick göra var att välja plats i klassrummet och prata om frånvaro.
    Vad bra att det har löst sig och ursäkta att jag sa att det var trollinlägg. Jag sa det mest för att avsluta dessa meningslösa spekulationer. Det fanns ju inte mycket att gå på.

    Det kan ju vara rimligt att dottern har haft lite tjafs med någon klasskamrat och inte ville prata hemma om det OCKSÅ. Själv har jag varit om med det, tyvärr, att det var något mycket mer allvarligt, som de höll hemligt för oss föräldrar när det gällde min dotter. Det är inte bra. Jag förstår jag deras tänk i grunden  - ungdomen skulle ju aldrig mer berätta något för dem om de skulle säga något. Men även min dotter tycker, många år senare, att de borde ha agerat, eftersom det var allvarligt.

    Men, bra att det inte var något allvarligt. Men närvaron - om jag vore du så skulle jag hålla noga koll på den.  Ni kanske kan kolla det på någon plattform? Och om det blir någon frånvaro igen, red ut varför? Är det något specifikt ämne (prata med läraren), eller är det sista lektionen och kompisar som slutar tidigare? Frånvaro skapar ganska mycket problem för eleven själv. Det är ofta ganska svårt att ta igen det man missat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Så var det på jobbet) skrev 2024-08-18 23:23:20 följande:
    Man kan alltså kalla det sekretess.

    Det kan vara något dottern mycket väl vet vad det är men som hon inte vill berätta. Frågade du inte dottern själv vad hon tror att det handlar om?

    Iofs tycker jag inte det ska vara hemligt för föräldrarna om det är något allvarligt som kan påverka studierna. Dottern är ju bara 14 år, inte myndig.
    Ja, jag tycker det beror på. Är det bråk med andra ungdomar, så tycker jag inte att föräldrarna behöver veta. Frånvaro däremot borde de informeras om (när det hände, inte så sent som nu). Men numera har ju de flesta skolor någon plattform där föräldrarna kan logga in och se . I så fall har den här läraren inte gjort något fel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Så var det på jobbet) skrev 2024-08-19 15:38:43 följande:
    Nja, bråk med kamrater skulle jag nog vilja veta om också. Det kan vara mobbning, att dottern blir mobbad el deltar i mobbning.

    Hursomhelst tycker jag det är konstigt att läraren inte kan prata om det. Ska läraren och barnet ha hemligheter för föräldrarna? Tycker läraren att hen ska skydda barnet mot föräldrarna?

    Enda gången det är befogat att hålla på sekretess gentemot föräldrarna är om barnet berättar om att hen blir utsatt av föräldrarna, typ misshandel el sexuella övergrepp. Men då ska ju läraren i stället anmäla det.
    Det är orealistiskt, och inte bra. Tonåringar vill inte att föräldrarna vet allt om dem. Om du strävar efter det så kommer ditt barn att skaffa sig möjligheter att ha sina hemligheter.
  • AndreaBD
    Anonym (MM) skrev 2024-08-20 07:49:55 följande:

    Men nu är det ju inte upp till läraren att avgöra vad tonåringen vill eller vad tonåringens föräldrar bör veta. Det är därför folk reagerar. 


     På dig låter det som att läraren har rättigheter som går över en förälders. Det är en väldigt märklig inställning. 


    Självklart är det inte upp till läraren. Det är upp till tonåringen. Det är DET jag säger. 
  • AndreaBD
    Anonym (problem) skrev 2024-08-20 10:38:03 följande:
    Hur menar du nu - att en förälder inte behöver veta om ifall deras minderåriga barn är i bråk med andra på skolan? Är du verkligen lärare? För jag blir verkligen oroad av att läsa hur du resonerar kring lärarrollen och ansvarsfördelning i den här tråden. Jag skulle inte vilja att mina barn hade lärare som resonerar och agerar som du beskriver. 

    Om skolan kallar till ett extrainsatt möte utanför skoltid, genom föräldern, så är det mer än rimligt att både föräldern och barnet blir informerade om vad mötet gäller. Att du håller på och skickar in den ena dumma undanflykten efter den andra som försvar till att läraren undlåter att ge den informationen är helt sanslöst. 
    Vad påstår du nu om mig, som inte stämmer överhuvudtaget???  Jag är framför allt mamma till tre vuxna barn, och jag tänkte mest på förälderrollen här. Som lärare vill jag helst inte veta barns hemligheter och hamna i ett sånt läge. 

    Och jag är sååå glad att jag inte är mentor och får hysteriska föräldrar på mig för ingenting. Har jag SAGT att man inte ska säga något till föräldern? Jag har sagt, att man generellt visst ska göra det. Om dock barnet har anförtrott en något och inte vill att föräldrarna ska veta - det är en väldigt knepig situation, om det är något allvarligt. 

    En lärarkollega till min ex-man fick höra av en 13-årig tjej att hon var gravid och berättade INTE det för hennes föräldrar. Vansinnigt! Fullständigt galet! I regel bör/måste man säga det till föräldrarna.

    Men lite tjafs mellan klasskamrater? Beror på.  Om det är utredd och inte längre ett problem och ungdomen vill inte att man ska berätta det för föräldrarna, så bör man faktiskt inte göra det. Och det är inte så att speciellt jag resonerar så, utan så gör lärare generellt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Så var det på jobbet) skrev 2024-08-20 12:22:28 följande:
    Det är vi föräldrar som har ansvaret för våra barn. Jag anser inte att lärare ska veta mer om mitt barn än jag själv. Allt som kan påverka mitt barns studier el mående, det behöver jag få veta, oavsett vad mitt barn tycker.

    Det finns barn som mår dåligt pga mobbning men ändå inte berättar något för sina föräldrar. Ska lärarna undanhålla denna information för föräldrarna då? Mycket märkligt må jag säga.

    Sedan finns det förstås saker som varken lärare el föräldrar vet. Men föräldrar bör få veta lika mycket som läraren.
    Vem har sagt att läraren skulle veta mer än föräldern? Vad är det för galna idéer som ni drar upp här? Det är EN LITEN detalj, ett tjafs i skolan med någon kamrat, som läraren kanske vet om - för att det har hänt i skolan. 

    Jag tänker här som sagt mer som förälder själv. Hur mycket upplever barn utan att vi är med? Hur många saker löser de själva? Hur många idéer, problemlösningar och stöd får dem av andra vuxna? Eller t.o.m. av jämnåriga kompisar? I alla fall allt mer ju äldre de blir. 

    Ingen, och framför allt inte jag, har väl sagt att man skulle undanhålla information om mobbning. Men det handlade ju inte om mobbning här utan det verkade handla om något betydligt mindre allvarligt. Annars hade man hanterat det HELT annorlunda. Det finns PLANER för hur man hanterar sånt,  och då hade föräldrarna informerats genast. Det är SÅ jag vet att det just inte är mobbning.
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata