Anonym (SL) skrev 2024-08-16 14:06:30 följande:
Nä. Vi har ingen aning vad som sagts. Och ändå gör du massa antaganden om att vad läraren sagt och vad mötet ska handla om...
Du hör även massa antaganden om TS också...att något måste vara lurt för att hen inte svarat mer...
Ts har kanske fått svar på sin fråga och har för övrigt INGEN skyldighet att rapportera.
De flesta lärare berättar så klart vad det handlar om.
Men sen finns de som inte gör det. Som exempelvis bara skickar ett mail med tid om ett möte, dessutom fredag eftermiddag innan ett lov till vårdnadshavare som står som frågetecken och sen måste gå runt och oroa sig hela lovet för läraren är inte på plats...
Grymt och oproffesionellt. Den läraren slog bara ifrån sig, som du, att det måste väl föräldrarna fatta att det inte var nåt farligt som skulle avhandlas.
Elevhälsa och rektor höll tack och lov inte med i hens resonemang...
Att nåt skulle vara problematiskt kring ens barn skolgång eller sociala relationer är för de flesta föräldrar jättejobbigt...och det måste man som lärare ha djup insikt i.
Att det skulle handla om nya forskningsrön tror jag inte ett skvatt på.
TS svarar inte och har aldrig skrivit vad läraren har sagt och inte sagt. Alla era klagomål är alltså spekulationer.
Har du varit med om detta? Att lärare bara skickar mail med mötestid och sen inte är tillgänglig under hela lovet? Jag förstår absolut att det är ett problem. Så ska det förstås inte vara. Jag kan bara tänka mig att läraren var väldigt stressad. Det är helt klart inte bra och någon borde väl kunna svara på detta.
Slår JAG ifrån mig? Jag gör ju inte så. Jag skulle alltid ge någon kort förklaring, men inte i detalj förstås. Kanske t.o.m. samma förklaring till alla, t.ex. : Vi gör så här nu och pratar med ett större antal barn i början på terminen för att säkerställa att de känner sig trygga i skolan och inte är oroliga för något vid skolstarten. Det betyder inte att just ditt barn har något problem, anledningen att vi inte pratar med alla är att vi i vissa fall vet att det inte behövs.
Ja, jag utgår absolut ifrån att det måste vara någon forskning, eftersom skolorna brukar göra sånt - omsätta de senaste forskningsrönen. Är det inte det så är det något som skolverket har hittat på. Vad skulle det annars vara? Det kan inte vara lärarens eller skolans påhitt, eftersom det görs på flera skolor.