• Anonym (??)

Dotterns lärare vill prata

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

• Svar på tråden Dotterns lärare vill prata
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 15:24:14 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Fast det hade ju varit enkelt, och rimligt då, att läraren nämnde det vid samtalet. Inte bara kallade till ett samtal utan nån som helst indikation om vad det gäller. Föräldern som svarade kanske blev ställd och inte kom på att fråga, men läraren är ju den som initierar mötet och bör ju kunna berätta vad mötet gäller.  Är ju enkelt då att kort redogöra för orsaken till mötet, kan också underlätta för att förbereda sig och kunna fundera igenom det som ska tas upp.  Både för eleven och föräldrarna.
  • Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 15:30:38 följande:
    Och då berättar man detta i samband med att man bestämmer tid för mötet. Att bara kalla till möte utan att berätta detta är inte ok, tycker jag. Det handlar om respekt. Hur ska flickan veta vad det handlar om, varför ska hon gå och fundera på det och kanske oroa sig? Ofattbart att man som lärare inte förstår detta. Och det blir ju ett slags maktspel när man inte berättar att det bara är ett helt oskyldigt möte. 
    Tror ni som är här på familjeliv är mest oroade över detta möte. 14 åringen kanske ej ens vet om det ännu.. 
  • Anonym (problem)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:33:35 följande:
    Beror väl helt på vilket sorts möte. På arbetet visst. Men en 14 åring behöver ej förbereda sig inför ett möte med sin lärare. Barn har inget ansvar på det planet. 
    Men även ett barn har rätt att få veta vad mötet gäller och få chansen att förbereda sig. 
  • Anonym (problem)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:35:21 följande:
    Tror ni som är här på familjeliv är mest oroade över detta möte. 14 åringen kanske ej ens vet om det ännu.. 
    Nä, hon ska såklart bli överraskad med det beskedet imorgon på väg till själva mötet. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:23:17 följande:
    Vadå makt. En lärare ska väl ha mer makt än en elev, är ej en debatt utan elev mentor samtal. Seriöst 

Ja, det ska de. Men det finns några få grundläggande saker som alla behöver informeras om i förväg för att det ska bli ett bra möte. Man behöver veta: 
    Vilka kommer att närvara och vilka funktioner har dessa personer? 
    Vad är syftet med mötet, tex bara prata eller ta beslut? 
    Vad ska avhandlas? 

Oavsett om en part på mötet generellt har mer makt än den andra finns ingen anledning att få den andra att känna sig osäker genom att inte delge den här informationen. Det vinner ingen på utan resulterar bara i ett dåligt möte. Det ligger i allas intresse att mötet blir bra och det är den sammankallande som ansvarar för att i förväg informera. 

• Anonym (S)
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Varför ska lärare inte lära barnen redan från början hur saker och ting görs på ett respektfullt sätt?

Tycker det är så konstigt att du som lärare och vuxen tycker det är ok att en 14-åring (inget litet barn) ska kallas till ett möte utan att få veta vad det ska handla om. Varför vill läraren sitta inne med den informationen?
  • Anonym (Inger)

Men om varken eleven eller föräldern vet om att det är detta mötet ska handla om kan de ju inte förbereda sig. Eleven kanske vill tänka igenom vad den vill berätta för läraren och vilken hjälp hon vill be om.

Förberedelse inför möten är jätteviktigt för att det ska bli meningsfullt att träffas. 

Inom socialpsykologin finns begreppet Härskartekniker. En av dem är Undanhållande av information. Det läraren gör (förmodligen av obetänksamhet kring sin roll som makthavare) är alltså ett klassiskt och namngivet knep för att få makt över andra. 

• Anonym (SL)
    Fast du vet väl inte vad mötet ska handla om?

Om läraren vet om att eleven är orolig så blir det ju ännu viktigare att inte göra något som kan öka oron. 
    Det vanliga är ju inte att allmänt kalla elever på samtal själva innan skolstarten och då bör man väl ge en förklaring till syftet om varför hon ska komma dit på sista sommarlovsdagen...

En lärare har absolut makt och behöver självklart vara medveten om det i sitt bemötande av både elever och vårdnadshavare.
    Trodde du var lärare eller åtminstone har jobbat i skolan..
    Jag har jobbat i skolan och vi pratade ofta om bemötandefrågor och maktperspektivet gentemot elever och vårdnadshavare.
  • AndreaBD
    Anonym (problem) skrev 2024-08-15 15:30:22 följande:
    Allt detta låter rimligt. Men det konstiga är om detta är de första signalerna som föräldrarna får om att något är problematiskt med barnets skolgång. 
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Spelar liksom ingen roll, varför inte bara berätta vad mötet ska handla om?

Vad är tanken bakom att inte berätta? Det är ju ett medvetet val. På vilket sätt underlättar det för barnet och dess föräldrar att de inte vet vad mötet handlar om?
    Vad är fördelarna med att inte kunna förbereda sig?
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata