• Anonym (??)

Dotterns lärare vill prata

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

• Svar på tråden Dotterns lärare vill prata
  • Anonym (SL)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 14:33:16 följande:
    Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
    Av respekt för mitt barn skulle jag inte låta henne gå på ett möte utan att veta vad det handlar om...
    Om det var något tufft skulle jag självklart följa med som stöd....
  • Anonym (MM)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 14:53:33 följande:
    Och varför skulle man säga nej till något sånt? Läraren tar sig extra-tid för den eleven så att hon känner sig sett och att hon kan känna sig trygg inför skolstarten. Kanske misstänker läraren något problem med klasskamerater. Men nu gissar jag förstås bara. 
    Har jag sagt att jag skulle säga nej? 

Självklart säger man inte nej till något som verkar vettigt. 

Men man vill veta vad det handlar om. 
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 14:33:16 följande:
    Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
    Det är ganska oförskämt att kalla till ett möte utan att berätta om vad det ska handla om. Då sitter den ena parten på makten, vet ämnet och kan förbereda sig, medan den andre inte har en chans till att förbereda sig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 15:02:46 följande:
    Det är ganska oförskämt att kalla till ett möte utan att berätta om vad det ska handla om. Då sitter den ena parten på makten, vet ämnet och kan förbereda sig, medan den andre inte har en chans till att förbereda sig. 
    Vadå makt. En lärare ska väl ha mer makt än en elev, är ej en debatt utan elev mentor samtal. Seriöst 
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 15:02:46 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:23:17 följande:
    Vadå makt. En lärare ska väl ha mer makt än en elev, är ej en debatt utan elev mentor samtal. Seriöst 
    Självklart ska båda parter kunna förbereda sig inför ett möte. Är det så konstigt? 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 14:48:29 följande:

Det är vanligt att skolorna gör detta. Det gör även skolan där jag jobbar. Hos oss är det i alla fall så att mentorn pratar med alla elever där man känner att de kan ha något problem, att de kan känna obehag för skolan, kanske har vårterminen varit sämre än vanligt, barnet kan ha lite kämpigt i skolan eller haft lite jobbigt med kompisar. Och då vill man säkerställa att den eleven får en bra start och känner sig trygg. 

Det är ganska många som lärarna brukar prata med. Ett antal i varje klass. Det kan förstås variera. Så, det måste inte vara så allvarligt. 

Allt detta låter rimligt. Men det konstiga är om detta är de första signalerna som föräldrarna får om att något är problematiskt med barnets skolgång. 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 15:24:14 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Och då berättar man detta i samband med att man bestämmer tid för mötet. Att bara kalla till möte utan att berätta detta är inte ok, tycker jag. Det handlar om respekt. Hur ska flickan veta vad det handlar om, varför ska hon gå och fundera på det och kanske oroa sig? Ofattbart att man som lärare inte förstår detta. Och det blir ju ett slags maktspel när man inte berättar att det bara är ett helt oskyldigt möte. 
  • Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 15:27:02 följande:
    Självklart ska båda parter kunna förbereda sig inför ett möte. Är det så konstigt? 
    Beror väl helt på vilket sorts möte. På arbetet visst. Men en 14 åring behöver ej förbereda sig inför ett möte med sin lärare. Barn har inget ansvar på det planet. 
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata