AndreaBD skrev 2024-08-16 10:59:38 följande:
Oproffsig och obetänksam? Allvarligt, jag skulle aldrig kunnat hamna i situationen som beskrivs. Man pratar väl med läraren i telefon? Då kan man väl fråga om det är något särskilt som har hänt? Och om läraren säger: Nej, jag vill bara säkerställa att hen får en bra start - då skulle jag släppa det.
Det värsta man kan göra är att hålla på och spekulera tillsammans med sitt barn - jaga upp barnet också.
Jag utgår ifrån att läraren har sagt något sånt. Något måste hen ju ha sagt. Som vuxen människa förstår man i regel också att läraren inte kommer att berätta i alla detaljer, utan det bör ju räcka med att det är för att få en bra start.
Och det här är inte något som just den läraren gör, utan det verklar vara vanligt numra. Hela skolor gör så.
Läraren är den proffessionella och är ansvarig för relationen med både barn och vårdnadshavare.
Och är också den som ringer och vet varför.
Föräldern verkar faktiskt inte veta alls varför samtalet ska ske, är inte beredd och därför kanske inte kommer sig för att fråga.
Och läraren verkar inte alls sagt något så dina slutsatser blir märkliga faktiskt...
Tycker du på riktigt inte att det är märkligt att ringa en vårdnadshavare och bara säga typ:
-Hej Jag är XX, din dotters mentor. På fredag vill jag att hon kommer till skolan på möte med mig.
Skulle du ärligt göra så? Tycker du verkligen att det är proffesionellt?
Och om du vet att en elev ÄR orolig av sig och syftet med mötet är att förebygga oro inför skolstart, blir det då inte extra viktigt att tänka på bemötande mot den eleven och vårdnadshavare?
Som lärare kan du ju inte skjuta över ansvaret på vårdnadhavaren, att hen borde ha frågat...DU är ansvarig för ditt bemötande.