• Anonym (??)

    Dotterns lärare vill prata

    Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

  • Svar på tråden Dotterns lärare vill prata
  • Anonym (Inger)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Precis, föräldern verkar ha blivit orolig, kanske helt i onödan. Och det är på grund av att läraren varit oproffsig och obetänksam. 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Tycker du själv att det är ok at bli kallad till ett möte utan att få veta vad det ska handla om? 
  • AndreaBD
    Anonym (Inger) skrev 2024-08-15 16:11:44 följande:

    Men om varken eleven eller föräldern vet om att det är detta mötet ska handla om kan de ju inte förbereda sig. Eleven kanske vill tänka igenom vad den vill berätta för läraren och vilken hjälp hon vill be om.


    Förberedelse inför möten är jätteviktigt för att det ska bli meningsfullt att träffas. 


    Inom socialpsykologin finns begreppet Härskartekniker. En av dem är Undanhållande av information. Det läraren gör (förmodligen av obetänksamhet kring sin roll som makthavare) är alltså ett klassiskt och namngivet knep för att få makt över andra. 


    Det här bara visar hur tokigt det är att använda teorier som hör hemma i ett helt annat sammanhang, och att tro för mycket på dem. Men framför allt - härskartekniker är inget som passar när lärare - eller föräldrar - tar hand om barn. Där är man inte ute efter att "vinna", utan det man gör är till barnets bästa. Det får man utgå ifrån som förälder. Lärarna jobbar för att få barnet att växa, att utvecklas. De är INTE ute efter att trycka ner det eller "vinna". 

    Och jag säger t.o.m. NEJ, en förberedning skulle sabotera syftet med samtalet. Då behöver man inte ha det. 

    Allt man behöver tänka här som förälder, och allt som man kan säga till sitt barn är att läraren nog vill säkerställa att barnet inte känner sig orolig för något inför skolstarten, att allt är bra. 

    En erfaren lärare vet helt enkelt vilka barn man inte behöver prata med. De är kanske just nu i en stabil, trygg fas, medans andra precis går in i puberteten eller liknande. Så då pratar hen med alla övriga. Det FINNS säkert inget konkret som läraren skulle kunna säga att samtalet handlar om. Det samtalet kanske gör  att barnet vågar vända sig till läraren OM något inte är bra under läsåret. 

    Det du inte tänker på här: Läraren måste ha en förtroendefull relation till sina elever. Då kan det förstås vara en bra idé att prata med såna där man känner att det kan behövas stärkas.
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-16 10:33:24 följande:
    Spelar liksom ingen roll, varför inte bara berätta vad mötet ska handla om?

    Vad är tanken bakom att inte berätta? Det är ju ett medvetet val. På vilket sätt underlättar det för barnet och dess föräldrar att de inte vet vad mötet handlar om?
    Vad är fördelarna med att inte kunna förbereda sig?
    Jaha. Så läraren ska säga till barnet eller föräldern: Vi ska ha det här mötet så att vi kan stärka en förtroendefull relation, så att du vågar vända dig till mig, ifall du har något problem?

    Då har man ju saboterat det själv! 

     
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:44:41 följande:
    Det här bara visar hur tokigt det är att använda teorier som hör hemma i ett helt annat sammanhang, och att tro för mycket på dem. Men framför allt - härskartekniker är inget som passar när lärare - eller föräldrar - tar hand om barn. Där är man inte ute efter att "vinna", utan det man gör är till barnets bästa. Det får man utgå ifrån som förälder. Lärarna jobbar för att få barnet att växa, att utvecklas. De är INTE ute efter att trycka ner det eller "vinna". 

    Och jag säger t.o.m. NEJ, en förberedning skulle sabotera syftet med samtalet. Då behöver man inte ha det. 

    Allt man behöver tänka här som förälder, och allt som man kan säga till sitt barn är att läraren nog vill säkerställa att barnet inte känner sig orolig för något inför skolstarten, att allt är bra. 

    En erfaren lärare vet helt enkelt vilka barn man inte behöver prata med. De är kanske just nu i en stabil, trygg fas, medans andra precis går in i puberteten eller liknande. Så då pratar hen med alla övriga. Det FINNS säkert inget konkret som läraren skulle kunna säga att samtalet handlar om. Det samtalet kanske gör  att barnet vågar vända sig till läraren OM något inte är bra under läsåret. 

    Det du inte tänker på här: Läraren måste ha en förtroendefull relation till sina elever. Då kan det förstås vara en bra idé att prata med såna där man känner att det kan behövas stärkas.
    Och detta klarar alltså inte läraren av att kommunicera med föräldern innan mötet? Ingen begär att få reda på exakt vad som ska avhandlas, men en fingervisning borde man väl kunna ge?

    Och du vet att alla möten handlar om detta, du som inte ens varit mentor? 
  • AndreaBD
    Anonym (Inger) skrev 2024-08-16 10:37:15 följande:
    Precis, föräldern verkar ha blivit orolig, kanske helt i onödan. Och det är på grund av att läraren varit oproffsig och obetänksam. 
    Oproffsig och obetänksam?  Allvarligt, jag skulle aldrig kunnat hamna i situationen som beskrivs. Man pratar väl med läraren i telefon? Då kan man väl fråga om det är något särskilt som har hänt? Och om läraren säger: Nej, jag vill bara säkerställa att hen får en bra start - då skulle jag släppa det. 

    Det värsta man kan göra är att hålla på och spekulera tillsammans med sitt barn - jaga upp barnet också. 

    Jag utgår ifrån att läraren har sagt något sånt. Något måste hen ju ha sagt. Som vuxen människa förstår man i regel också att läraren inte kommer att berätta i alla detaljer, utan det bör ju räcka med att det är för att få en bra start. 

    Och det här är inte något som just den läraren gör, utan det verklar vara vanligt numra. Hela skolor gör så. 
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2024-08-16 10:50:27 följande:
    Och detta klarar alltså inte läraren av att kommunicera med föräldern innan mötet? Ingen begär att få reda på exakt vad som ska avhandlas, men en fingervisning borde man väl kunna ge?

    Och du vet att alla möten handlar om detta, du som inte ens varit mentor?
    Du vet väl inte vad läraren har sagt?  Alltså läraren i TS inlägg. Kanske HAR hen sagt : jag vill bara säkerställa att hen får en bra start?  

    Det finns ju tyvärr föräldrar som måste ifrågasätta allt och veta detaljer om allt. Även lärare måste göra sitt jobb utan att folk blandar i sig i detaljerna.

    Nej, jag har jobbat i en annan skolform och dessa samtal är nya för mig också. Jag har bara sett att mentorerna gör så. Jag kan inte veta om det i vissa fall finns andra anledningar, men när man pratar med så pass MÅNGA, så kan det inte vara något mer allvarligt hos alla dessa. Och det är självklart att lärarna jobbar med att bygga bra relationer till sina elever. Inte skulle de börja terminen med att avskräcka sina elever. Därför är det galet att tro att det skulle vara något farligt.
  • Anonym (Citron)

    Och vi kommer väl inte att få veta vad mötet handlade om?

  • Anonym (SL)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:59:38 följande:
    Oproffsig och obetänksam?  Allvarligt, jag skulle aldrig kunnat hamna i situationen som beskrivs. Man pratar väl med läraren i telefon? Då kan man väl fråga om det är något särskilt som har hänt? Och om läraren säger: Nej, jag vill bara säkerställa att hen får en bra start - då skulle jag släppa det. 

    Det värsta man kan göra är att hålla på och spekulera tillsammans med sitt barn - jaga upp barnet också. 

    Jag utgår ifrån att läraren har sagt något sånt. Något måste hen ju ha sagt. Som vuxen människa förstår man i regel också att läraren inte kommer att berätta i alla detaljer, utan det bör ju räcka med att det är för att få en bra start. 

    Och det här är inte något som just den läraren gör, utan det verklar vara vanligt numra. Hela skolor gör så. 
    Läraren är den proffessionella och är ansvarig för relationen med både barn och vårdnadshavare.
    Och är också den som ringer och vet varför.
    Föräldern verkar faktiskt inte veta alls varför samtalet ska ske, är inte beredd och därför kanske inte kommer sig för att fråga. 
    Och läraren verkar inte alls sagt något så dina slutsatser blir märkliga faktiskt...

    Tycker du på riktigt inte att det är märkligt att ringa en vårdnadshavare och bara säga typ:
    -Hej Jag är XX, din dotters mentor. På fredag vill jag att hon kommer till skolan på möte med mig.

    Skulle du ärligt göra så? Tycker du verkligen att det är proffesionellt?
    Och om du vet att en elev ÄR orolig av sig och syftet med mötet är att förebygga oro inför skolstart, blir det då inte extra viktigt att tänka på bemötande mot den eleven och vårdnadshavare?

    Som lärare kan du ju inte skjuta över ansvaret på vårdnadhavaren, att hen borde ha frågat...DU är ansvarig för ditt bemötande.
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Det är ändå oerhört konstigt att komma med detta nu inför skolstart, om det är något som skolan sett redan under våren. Men jag känner igen det ifrån hur skolan ofta är ute i sista stund och kommer på alltför sen om nåt inte fungerar. 

    Om läraren kontaktar en förälder om ett möte med en elev så är väl det minsta man kan begära att de också talar om vad mötet ska handla om. Det handlar ju bara om allmänmänsklig respekt.

    Och om skolan ser en oro för ett barn så bör föräldrarna informeras om det oavsett hur lite skolan tror att det betyder. Och om det nu skulle vara så litet att det inte ens behöver nämnas, varför ens boka möte? Och om det nu bokas ett möte, varför inte informera om vad det gäller? 

    Ibland verkar lärare ha glömt hur man fungerar i den vanliga världen. 
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata