AndreaBD skrev 2024-08-20 15:44:51 följande:
Vad påstår du nu om mig, som inte stämmer överhuvudtaget??? Jag är framför allt mamma till tre vuxna barn, och jag tänkte mest på förälderrollen här. Som lärare vill jag helst inte veta barns hemligheter och hamna i ett sånt läge.
Och jag är sååå glad att jag inte är mentor och får hysteriska föräldrar på mig för ingenting. Har jag SAGT att man inte ska säga något till föräldern? Jag har sagt, att man generellt visst ska göra det.
Om dock barnet har anförtrott en något och inte vill att föräldrarna ska veta - det är en väldigt knepig situation, om det är något allvarligt.
En lärarkollega till min ex-man fick höra av en 13-årig tjej att hon var gravid och berättade INTE det för hennes föräldrar. Vansinnigt! Fullständigt galet! I regel bör/måste man säga det till föräldrarna.
Men lite tjafs mellan klasskamrater? Beror på. Om det är utredd och inte längre ett problem och ungdomen vill inte att man ska berätta det för föräldrarna, så bör man faktiskt inte göra det. Och det är inte så att speciellt jag resonerar så, utan så gör lärare generellt.
Jag läser bara det du skriver i dina inlägg. Och det är ytterst märkliga saker du tar till för att förklara och försvara att en lärare kallar till ett möte utan att tala om för varken förälder eller barn vad mötet ska gälla.
Du påstår att det skulle bero på nån ny forskning? Eller att det skulle minska förtroendet för läraren, och nu senast här att det kan vara något hemligt som föräldern inte ska få veta. Och sen när du får mothugg så drar du till med att föräldrar är hysteriska. Jag tycker att det är rätt allvarlig om du arbetar som lärare och tänker och agerar så mot elever och föräldrar.
Jag är också väldigt glad att höra att du inte är mentor, för utifrån det du skriver här så känns du helt enkelt inte lämplig för såna arbetsuppgifter.
Om nu barnet anförtrott läraren något som barnet inte vill att föräldern ska veta. Varför skulle då läraren ringa föräldern och be om ett extra insatt möte? Tänker du aldrig två varv innan du skriver?
Eller om det nu är ett så obetydligt tjafs mellan klasskamrater? Är det verkligen rimligt då att en lärare kallar till ett extrainsatt möte utanför skoltiden för det? Tänk efter lite innan du skriver.