Inlägg från: Anonym (MM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MM)

Dotterns lärare vill prata

Anonym (??) skrev 2024-08-15 10:13:14 följande:
    Dotterns lärare vill prata

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

Det kan ju betyda vad som helst. Varför frågade du inte läraren vad det gällde?

Ring upp läraren igen och säg att du glömde fråga vad de skulle prata om. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 14:33:16 följande:
    Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
    Nu är jag inte barnets mamma, men om jag hade varit barnets förälder finns det inget som barnet gör eller blir kallad till som inte berör mig. 

Det var antagligen därför läraren ringde mamman och inte barnet direkt, eftersom mamman har en rätt att ställa en fråga eller säga nej till ett möte. 
  • Anonym (MM)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 14:53:33 följande:
    Och varför skulle man säga nej till något sånt? Läraren tar sig extra-tid för den eleven så att hon känner sig sett och att hon kan känna sig trygg inför skolstarten. Kanske misstänker läraren något problem med klasskamerater. Men nu gissar jag förstås bara. 
    Har jag sagt att jag skulle säga nej? 

Självklart säger man inte nej till något som verkar vettigt. 

Men man vill veta vad det handlar om. 
  • Anonym (MM)
    AndreaBD skrev 2024-08-17 15:11:08 följande:
    Det var ingen motsägelse alls. Man TAR INTE UPP det som har hänt under våren eller jobbar med det i detalj. Man bara vill förebygga så att höstterminen ska bli bättre. 

Det har säkert kommit till föräldrarnas kännedom. De bara kommer inte på nu att det är det. 

Du kommer bara med meningslösa invändningar nu. Självklart jobbar skolor efter vad forskning har kommit fram till. Och om du frågar vilken pedagog som helst, så tror jag säkert att de flesta kommer att tycka det är en bra idé.

Och varenda vettig vuxen människa förstår väl att man inte kan säga till en elev: Jag vill ha ett möte med dig för att vi ska befästa vår relation, eller för att förebygga framtida problem? 

Vi lever inte i en alternativ värld, utan der är ni som bara tror att ni vet bättre än lärarna! De har studerat i  4, 5 år eller ännu längre. Varför skulle du då veta bättre?

Varför spekulerar du i att TS har fått information när hon klart och tydligt visar att hon inte har fått någon information? Om hon hade det skulle hon ju aldrig startat den här
    tråden. 

Du läser in förutsättningar som inte finns där. 

Självklart ska en lärare eller vilken människa som helst säga varför man vill ha ett möte innan mötet äger rum. Det är normalt beteende. 

Jag skulle i alla fall inte släppa iväg mitt barn på ett möte med en lärare utan den informationen. 

• Anonym (MM)
    AndreaBD skrev 2024-08-19 18:37:06 följande:
    Det är orealistiskt, och inte bra. Tonåringar vill inte att föräldrarna vet allt om dem. Om du strävar efter det så kommer ditt barn att skaffa sig möjligheter att ha sina hemligheter.

Men nu är det ju inte upp till läraren att avgöra vad tonåringen vill eller vad tonåringens föräldrar bör veta. Det är därför folk reagerar. 

På dig låter det som att läraren har rättigheter som går över en förälders. Det är en väldigt märklig inställning. 

Svar på tråden Dotterns lärare vill prata