AndreaBD skrev 2024-08-16 10:44:41 följande:
Det här bara visar hur tokigt det är att använda teorier som hör hemma i ett helt annat sammanhang, och att tro för mycket på dem. Men framför allt - härskartekniker är inget som passar när lärare - eller föräldrar - tar hand om barn. Där är man inte ute efter att "vinna", utan det man gör är till barnets bästa. Det får man utgå ifrån som förälder. Lärarna jobbar för att få barnet att växa, att utvecklas. De är INTE ute efter att trycka ner det eller "vinna".
Och jag säger t.o.m. NEJ, en förberedning skulle sabotera syftet med samtalet. Då behöver man inte ha det.
Allt man behöver tänka här som förälder, och allt som man kan säga till sitt barn är att läraren nog vill säkerställa att barnet inte känner sig orolig för något inför skolstarten, att allt är bra.
En erfaren lärare vet helt enkelt vilka barn man inte behöver prata med. De är kanske just nu i en stabil, trygg fas, medans andra precis går in i puberteten eller liknande. Så då pratar hen med alla övriga. Det FINNS säkert inget konkret som läraren skulle kunna säga att samtalet handlar om. Det samtalet kanske gör att barnet vågar vända sig till läraren OM något inte är bra under läsåret.
Det du inte tänker på här: Läraren måste ha en förtroendefull relation till sina elever. Då kan det förstås vara en bra idé att prata med såna där man känner att det kan behövas stärkas.
Och detta klarar alltså inte läraren av att kommunicera med föräldern innan mötet? Ingen begär att få reda på exakt vad som ska avhandlas, men en fingervisning borde man väl kunna ge?
Och du vet att alla möten handlar om detta, du som inte ens varit mentor?