Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

    Dotterns lärare vill prata

    Anonym (??) skrev 2024-08-15 10:13:14 följande:
    Dotterns lärare vill prata

    Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??


    Ja du, det kunde du ju frågat när du ändå pratade med läraren. 
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 14:33:16 följande:
    Varför skulle hon inte kunna skicka ungen själv utan att veta?. Är en lärare på barnets skola inte ett polisförhör. 
    Det är ganska oförskämt att kalla till ett möte utan att berätta om vad det ska handla om. Då sitter den ena parten på makten, vet ämnet och kan förbereda sig, medan den andre inte har en chans till att förbereda sig. 
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:23:17 följande:
    Vadå makt. En lärare ska väl ha mer makt än en elev, är ej en debatt utan elev mentor samtal. Seriöst 
    Självklart ska båda parter kunna förbereda sig inför ett möte. Är det så konstigt? 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 15:24:14 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Och då berättar man detta i samband med att man bestämmer tid för mötet. Att bara kalla till möte utan att berätta detta är inte ok, tycker jag. Det handlar om respekt. Hur ska flickan veta vad det handlar om, varför ska hon gå och fundera på det och kanske oroa sig? Ofattbart att man som lärare inte förstår detta. Och det blir ju ett slags maktspel när man inte berättar att det bara är ett helt oskyldigt möte. 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 15:24:14 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Varför ska lärare inte lära barnen redan från början hur saker och ting görs på ett respektfullt sätt?

    Tycker det är så konstigt att du som lärare och vuxen tycker det är ok att en 14-åring (inget litet barn) ska kallas till ett möte utan att få veta vad det ska handla om. Varför vill läraren sitta inne med den informationen?
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Spelar liksom ingen roll, varför inte bara berätta vad mötet ska handla om?

    Vad är tanken bakom att inte berätta? Det är ju ett medvetet val. På vilket sätt underlättar det för barnet och dess föräldrar att de inte vet vad mötet handlar om?
    Vad är fördelarna med att inte kunna förbereda sig?
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

    Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Tycker du själv att det är ok at bli kallad till ett möte utan att få veta vad det ska handla om? 
  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:44:41 följande:
    Det här bara visar hur tokigt det är att använda teorier som hör hemma i ett helt annat sammanhang, och att tro för mycket på dem. Men framför allt - härskartekniker är inget som passar när lärare - eller föräldrar - tar hand om barn. Där är man inte ute efter att "vinna", utan det man gör är till barnets bästa. Det får man utgå ifrån som förälder. Lärarna jobbar för att få barnet att växa, att utvecklas. De är INTE ute efter att trycka ner det eller "vinna". 

    Och jag säger t.o.m. NEJ, en förberedning skulle sabotera syftet med samtalet. Då behöver man inte ha det. 

    Allt man behöver tänka här som förälder, och allt som man kan säga till sitt barn är att läraren nog vill säkerställa att barnet inte känner sig orolig för något inför skolstarten, att allt är bra. 

    En erfaren lärare vet helt enkelt vilka barn man inte behöver prata med. De är kanske just nu i en stabil, trygg fas, medans andra precis går in i puberteten eller liknande. Så då pratar hen med alla övriga. Det FINNS säkert inget konkret som läraren skulle kunna säga att samtalet handlar om. Det samtalet kanske gör  att barnet vågar vända sig till läraren OM något inte är bra under läsåret. 

    Det du inte tänker på här: Läraren måste ha en förtroendefull relation till sina elever. Då kan det förstås vara en bra idé att prata med såna där man känner att det kan behövas stärkas.
    Och detta klarar alltså inte läraren av att kommunicera med föräldern innan mötet? Ingen begär att få reda på exakt vad som ska avhandlas, men en fingervisning borde man väl kunna ge?

    Och du vet att alla möten handlar om detta, du som inte ens varit mentor? 
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata