• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Xenia

Jag tycker det är dålig debatteknik att anklaga folk och säga "så där tycker du egentligen inte, du säger bara så för att..."

För det första vet du inte det. För det andra så är det ett sätt att undvika att bemöta sakfrågan.

• ClumsySmurf
    Cathariiina skrev 2024-08-23 19:01:35 följande:
    KillBill skrev 2024-08-23 17:58:58 följande:
    Donald Trump som gjorde det möjligt för delstater i USA att neka en tioårig våldtagen flicka abort är en mycket olämplig kandidat att leda USA.
    Vet du, jag har genomskådat dig. Du är en så kallad "white knight". D.v.s. du påstår att du tycker (vad du verkligen tycker kan ingen veta) precis som feministerna tycker, för du tror att du på så sätt ska bli populär bland kvinnor. Men så funkar det inte. 
    En white knight kommer modigt på sin vita springare när det är riskfritt att "skydda" stackars hjälplösa kvinnor t.e.x när de nästan förlorar ett argument på internet, det gör inte KillBill.
    ClumsySmurf skrev 2024-08-09 09:00:27 följande:
    Cathariiina skrev 2024-08-08 22:38:22 följande:
    Det är jag i alla fall. Men jag kan förstå att jag ibland misstas för man i skrift, då jag har ett bättre logiskt tänkande än de flesta kvinnor. En större förmåga att tänka själv, och inte bara följa flocken. Därför svalde jag aldrig propagandan om mångkulturens välsignelser, t.ex.. Inte heller har jag svalt genustramset, eller det ensidiga hetsandet mot Mr Trump.
    kvinnlig manlig vänsterfeminist?
    A pick-me girl is a girl who seeks male validation by indirectly or directly insinuating that she is "not like the other girls." Basically a female version of a simp. Characteristics of a pick-me girl: lets men walk all over her because of her "CaReFrEE" demeanor, only hangs out with men because they're "unproblematic", exerts qualities/characteristics of her male counterparts that were not initially present to be more likable and relatable to them, etc.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Pick-me%20girl

• ClumsySmurf
    Cathariiina skrev 2024-08-23 18:59:47 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-08-23 18:55:11 följande:
    Är det inte lika ohederligt att alltid ignorera extremfallen?

Om även ett fosterliv är kyrkligt heligt redan vid befruktnining blir det då inte något motsägelsefullt att se de som vill mörda foster som vuxna och mogna nog att ta hand om barn?
    Man kan ju ha olika regler för normalfallen och extremfallen - så tycker jag att det ska vara också. Men jag säger att man måste FÖRSTÅ de verkligt djupt troende människorna OCKSÅ. 

Jag tror att vi måste arbeta på attitydförändringar, eller attitydTILLBAKAförändringar, helt enkelt. En annan, äldre syn på sex, relationer, äktenskap och familj. Back to basics. Det kommer aldrig att fungera till hundra procent på alla individer, men vi måste försöka gå tillbaka dit så mycket som det går. 
    I detta fall fanns det ju inte olika regler för normalfallen och extremfallen, med abortförbud blir alla fall utöver normalfallen väldigt viktiga.

Jag föredrar att arbeta på attitydförändringar för att det extremt sällan finns  någon one size fits all.

"Men jag säger att man måste FÖRSTÅ de verkligt djupt troende människorna OCKSÅ."
    Ett fosterliv är kyrkligt heligt redan vid befruktning men hur heligt är livskvalitet?
  • Cathariiina
    www.facebook.com/officialteamtrump/videos/508039238479264/

Om vikten av att hålla gränsen mot Sydamerika stängd. Jocelyn Nungarays - en 12-årig flicka som våldtogs och mördades av två illegala invandrare ifrån Venezuela i juni - berättar om sorgen på Trumps konvent. 

Här är mer om den hemska händelsen:

www.fox26houston.com/news/jocelyn-nungaray-case-search-warrant-reveals-suspects-pointing-finger-each-other-over-her-murder
  • Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-08-23 20:14:51 följande:
    www.facebook.com/officialteamtrump/videos/508039238479264/

Om vikten av att hålla gränsen mot Sydamerika stängd. Jocelyn Nungarays - en 12-årig flicka som våldtogs och mördades av två illegala invandrare ifrån Venezuela i juni - berättar om sorgen på Trumps konvent. 

Här är mer om den hemska händelsen:

www.fox26houston.com/news/jocelyn-nungaray-case-search-warrant-reveals-suspects-pointing-finger-each-other-over-her-murder
    Det råder ingen brist på våldsbrott i USA dessvärre! Där har de en betydligt värre situation än Europa. 
  • ClumsySmurf
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-23 20:58:04 följande:
    Det råder ingen brist på våldsbrott i USA dessvärre! Där har de en betydligt värre situation än Europa. 
    Att stötta "defund the police" var nog inte helt genomtänkt av
    Harris
    Davis is talking to me from a room lined with books in the home she shares with her civil partner, Gina Dent, a fellow professor at the University of California, Santa Cruz. The two women have a lot in common. They have just written Abolition. Feminism. Now. together with two other authors (Erica R Meiners and Beth E Richie). At the heart of the book is the demand to defund the police, demilitarise the army and halt prison construction. The authors argue that all three perpetuate violence, inequality and structural racism. Davis?s politics are expressed not merely in what she writes, but how she writes. Although there are four authors, the book is written in one voice. Its form reflects her belief in collective action.

www.theguardian.com/us-news/2022/mar/05/angela-davis-on-the-power-of-protest-we-cant-do-anything-without-optimism

McGhee asked Davis how she feels when she hears the word "woke."

"It's great to wake up, isn't it?" Davis said. "But we should always be aware that no change that really makes a difference is going to be without its detractors, is going to be without those who want to conserve the old way of doing things."

www.timesfreepress.com/news/2023/jan/24/angela-davis-talks-activism-communism-utc-tfp/

• Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-23 20:58:04 följande:
    Ja, och då blir det ju inte bättre av att släppa in nya skurkar från Sydamerika... För övrigt är vår situation här i Sverige värre än USA:s (som helhet). Vi har ironiskt nog till och med mer skjutvapenvåld.
  • Cathariiina
    ClumsySmurf skrev 2024-08-23 21:22:23 följande:
    Att stötta "defund the police" var nog inte helt genomtänkt av
    Harris
    Davis is talking to me from a room lined with books in the home she shares with her civil partner, Gina Dent, a fellow professor at the University of California, Santa Cruz. The two women have a lot in common. They have just written Abolition. Feminism. Now. together with two other authors (Erica R Meiners and Beth E Richie). At the heart of the book is the demand to defund the police, demilitarise the army and halt prison construction. The authors argue that all three perpetuate violence, inequality and structural racism. Davis?s politics are expressed not merely in what she writes, but how she writes. Although there are four authors, the book is written in one voice. Its form reflects her belief in collective action.

www.theguardian.com/us-news/2022/mar/05/angela-davis-on-the-power-of-protest-we-cant-do-anything-without-optimism
    Nej, det är ju märkligt. Men antagligen en kvarleva efter BLM-rörelsen, då polisen sågs som en ond makt. Även vårt vänsterpack ser på polisen så, eller i alla fall de mest hard core. Kommer ihåg när "Kakan" skrev något föraktfullt och nedsättande om polismännen som mördades i Malexander, t.ex..
  • Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-08-23 21:34:26 följande:
    Ja, och då blir det ju inte bättre av att släppa in nya skurkar från Sydamerika... För övrigt är vår situation här i Sverige värre än USA:s (som helhet). Vi har ironiskt nog till och med mer skjutvapenvåld.
    Vi ligger långt under USA per capita när det handlar om mord och andra våldsbrott. 

Tack och lov! 

Ytterligare en anledning att kontrollera antalet vapen som är i omlopp (både här och i USA).
  • Anonym (Japp)
    Cathariiina skrev 2024-08-23 13:14:29 följande:
    Fast om kvinnan tänkte ta bort ett barn, fastän barnets far ville ha det, så är det också väldigt grovt. Tänk vilken ångest han ska ha haft. Känslan av hjälplöshet. Hon kunde väl ha gått de månader hon hade kvar, och sedan lämnat över barnet till honom, skrivit bort alla rättigheter till barnet och fortsatt med sitt liv? Vad är några månader till av en graviditet, om det räddar ett liv?

OK, vi vet inte bakgrundshistorien. Det finns en risk att det var så, att kvinnan hade upptäckt att mannen var våldsam, och att det var därför hon separerade. Då ville hon såklart inte lämna över barnet till honom. Men om det var så att hon gjorde aborten för att skydda barnet från umgänge med en våldsam far, så är det ANDRA lagar som borde ändras.

Vi har för övrigt samma problem här i Sverige, med att fäder har fått för mycket rättigheter till barnen. Tänk Tintin-fallet t.ex.. Jag känner själv en kvinna som gjorde abort i 20:de veckan, för att hon inte kunde få några garantier - hon försökte verkligen, hos en massa olika instanser - för att hon aldrig skulle behöva lämna sitt barn ensamt med pappan, ifall hon födde det. Det var fruktansvärt. 
    Jag håller med. Mannen bör ha samma rättigheter och skyldigheter som kvinnan i detta fall.
    Om ett barn blir till så bör både fadern och modern bli uppfostringsansvariga, halva vårdnaden var redan från födsel. 

Föräldraskapet bör vara obligatoriskt direkt när havandeskap är fastställt.  Vilket betyder att både män och kvinnor borde bli både omhändertagandeskyldiga och  betalningsskyldiga 50-50 för alla kostnader. 

Om det blir känt redan före födsel vem fadern är bör han även bli förpliktigad att antingen följa med modern på undersökningar eller ersätta de inkomster som uteblir pga dessa. Om detta är okänt pga problem att fastställa faderskapet före födsel ( mannen nekar faderskap tex ) bör detta utgå retroaktivt när faderskapet är fastställt. 
    Båda bör vara ersättningskyldiga för eventuellt inkomstbortfall pga föräldraskap tills barnet fyller 18. Det betyder att den förälder som inte tar föräldraledigt, vab eller semester 50-50% blir ersättningsskyldig för inkomstbortfall för den överskjutande procenten till den andra föräldern. 

Vid eventuell adoption måste båda vara delaktiga 100% genom hela processen tills den har gått igenom enligt lag. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?