• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-08-22 15:41:46 följande:

Ja, jag har svårt att tro att en massa tullar är så bra. Handel är bättre. 

Och de amerikaner som drabbats av arbetlöshet skulle nog få det bättre om de fick en ordentligt arbetslösersättning än strafftullar. USA är ingen välfärdsstat, det är därför en del amerikaner får det så dåligt när det blir sämre tider. Och sämre tider blir det alltid, tror du att Trump kan genom ständig högkonjunktur i USA?

Och du har inte svarat på att abortförbudet i flera stater försämrar situationen för kvinnor. Tycker du det är rätt att en 10-årig våldtagen flicka inte ska få abort? Att föda barnet är en risk för den som själv är barn.

Och Trump är inte att lita på när det gäller Nato. Som en som lever i Europa tycker jag det är oroande. Därför hoppas jag verkligen att Trump inte blir president igen.

Sen bryr sig inte Trump om miljön heller.

Det är mycket illa att billiga skräpvaror skickas från Kina - tänk bara på miljöförstöringen och all olja som går åt för transporten! - till USA, där de egna tillverkningsföretagen och även handelsföretagen får lägga ner för att de inte kan konkurrera med priserna. 

Det är väl bättre att de har ett jobb, än att de försörjs på bidrag?

Sluta tjata om sådana extremfall. Om en tioårig flicka är gravid så ligger felet någon annanstans än i bristande abortmöjligheter, och det är DÄR man får börja. Den absoluta majoriteten av dem som gör abort, är kvinnor som mycket väl hade klarat av att föda och ta hand om sina barn. Men visst är det viktigt att se över stödet till de kvinnor som blir ensamma mammor, bland annat bör de garanterad dagisplatser till överkomligt pris. Sociabidrag och food stamps for de redan idag, och dagis FINNS, även subventionerade sådana... det finns dock ingen SKYLDIGHET för kommunerna att hålla med tillräckligt antal platser. 

Och angående detta "farligare", det är faktiskt så att - beroende på hur långt graviditeten gått - så är faktiskt en abort eller ett sent missfall farligare än en normal födsel. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-08-22 15:44:36 följande:
    Tidigare anställda är ju de som vet bäst. Och hon är inte den enda som sagt liknande saker om Trump.

Jag har inte läst om någon som anser att Trump är empatisk. Men det är väl inte tillräcklligt "manligt" att vara empatisk, nej hård och hämndlysten ska man vara, så är man en riktig man!
    Trump är väl inte hård eller hämndlysten? Han verkar sund och förnuftig och stabil. Och den empati du ser från politiker på vänsterkanten som låtsasgråter över människor de inte känner... är spelad. 
  • Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-08-22 16:13:01 följande:
    Trump är väl inte hård eller hämndlysten? Han verkar sund och förnuftig och stabil. Och den empati du ser från politiker på vänsterkanten som låtsasgråter över människor de inte känner... är spelad. 
    Stabil är väl det sista jag skulle säga om Trump.

• Anonym (GF)
    Xenia skrev 2024-08-22 15:41:46 följande:

Ja, jag har svårt att tro att en massa tullar är så bra. Handel är bättre. 

Tullar är bra när de sätts mot skurkstater. Ekonomiskt krig är bättre än krig med stridsvagnar och kryssningsmissiler. 

Aborträtten är alltså inte avskaffad som du påstod och den tioåriga flickan hade kunnat få abort i sin egen hemstat (vet du vilken utan att googla?) på medicinska grunder.

Abort är en delstatsfråga En del delstater begränsar den hårdare än i Sverige. Andra delstater tillåter en mamma att avsluta barnet i magen ända fram till födsel om hon vill. Om folket i Oregon vill ha det si och folket i Texas vill ha det så, så ser jag ingen anledning till att döma dem utifrån mina svenska värderingar. Jag har varit runt för mycket och sett för mycket för att bli upprörd över att folk inte har samma syn på saken som jag har.

Och jag tycker det är positivt att Trump varnade för att USA kan dra tillbaka sitt stöd till Nato om inte de andra länderna börjar hjälpa till. Jag ser det som en ren solidaritetshandling att Tyskland tvingas betala mer för sitt eget försvar istället för att åka snålskjuts på amerikanska skattebetalare. Europeiska ledare behöver verkligen steppa upp när det gäller hotet utifrån. 

Miljön? Det är en definitionsfråga och det säger jag som tekniskt utbildad och faktiskt jobbar med saken. Om USA ökar sin utvinning av olja inom landet så blir de mindre beroende av olja från exempelvis Venezuela och då är USA friare i att politiskt ge sig på den Venezuelanska diktaturen.

Det finns plus och minus med det mesta.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-08-22 16:10:42 följande:
    Det är mycket illa att billiga skräpvaror skickas från Kina - tänk bara på miljöförstöringen och all olja som går åt för transporten! - till USA, där de egna tillverkningsföretagen och även handelsföretagen får lägga ner för att de inte kan konkurrera med priserna. 

Det är väl bättre att de har ett jobb, än att de försörjs på bidrag?

Sluta tjata om sådana extremfall. Om en tioårig flicka är gravid så ligger felet någon annanstans än i bristande abortmöjligheter, och det är DÄR man får börja. Den absoluta majoriteten av dem som gör abort, är kvinnor som mycket väl hade klarat av att föda och ta hand om sina barn. Men visst är det viktigt att se över stödet till de kvinnor som blir ensamma mammor, bland annat bör de garanterad dagisplatser till överkomligt pris. Sociabidrag och food stamps for de redan idag, och dagis FINNS, även subventionerade sådana... det finns dock ingen SKYLDIGHET för kommunerna att hålla med tillräckligt antal platser. 

Och angående detta "farligare", det är faktiskt så att - beroende på hur långt graviditeten gått - så är faktiskt en abort eller ett sent missfall farligare än en normal födsel. 
    Det händer väl även andra unga flickor att de blir våldtagna, då ska det vara självklart att de får abort.

Och tonårngar är inte redo att bli föräldrar så det är självklart att det är bättre med abort än att de ska tvingas bli ensamstående mödrar som inte kan försörja sig själva och var barn riskerar att bli kriminell.

Ja, visst vore det bra med tillräckligt med subventionerade daghem för ensamma mödrar. Men har Trump lovat det?

Är det bättre att leva på ett miljöfarligt arbete? Trump lovade att kolgruvejobben skulle komma tillbaka. Men det gjorde de inte så det löftet kunde han inte hålla.

Det amerikanska gruvfacket UMWA efterlyser stöd:

"Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet.
    --- 

Förbundet efterlyser också extra utbildningsstöd till gruvarbetarna och deras familjer. De som förlorar sina anställningar ska garanteras stöd från samhället. UMWA trycker på vikten av en ?rättvis omställning? och det kräver konkreta åtgärder som är långsiktiga och ekonomiskt generösa.
    ---
    På tio år har antalet anställda i de amerikanska kolgruvorna minskat från 92 000 till 44 000. För varje gruvarbetare som förlorar sitt jobb blir ytterligare fyra arbetslösa, enligt UNMWA. Trumps löften betydde ingenting, nedgången har fortsatt med alltfler konkurser och stängda kolgruvor.

När jobben försvinner tappar människorna sina sociala förmåner. Till exempel sjukförsäkringen som är knuten till anställningen."
    da.se/2021/04/usas-gruvarbetare-kraver-en-rattvis-omstallning/

Bättre med en sjukförsäkring som inte var knuten till jobbet.

• Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-21 10:55:54 följande:
    För det första är det inte invandrarna som dumpar lönerna, utan arbetsgivarna. 

För det andra är hela USA byggt på illegal invandring så det borde inte vara ett större problem nu än när de skövlade och slaktade ursprungsbefolkningen för att roffa åt sig land. 
    Dummaste jag hört idag. Men eftersom det var europeer som invaderade och slaktade och skövlade, kan ju europa ta sitt ansvar idag och ta emot alla de illegala som vill in i usa.
  • Xenia
    Anonym (GF) skrev 2024-08-22 16:57:10 följande:
    Tullar är bra när de sätts mot skurkstater. Ekonomiskt krig är bättre än krig med stridsvagnar och kryssningsmissiler. 

Aborträtten är alltså inte avskaffad som du påstod och den tioåriga flickan hade kunnat få abort i sin egen hemstat (vet du vilken utan att googla?) på medicinska grunder.

Abort är en delstatsfråga En del delstater begränsar den hårdare än i Sverige. Andra delstater tillåter en mamma att avsluta barnet i magen ända fram till födsel om hon vill. Om folket i Oregon vill ha det si och folket i Texas vill ha det så, så ser jag ingen anledning till att döma dem utifrån mina svenska värderingar. Jag har varit runt för mycket och sett för mycket för att bli upprörd över att folk inte har samma syn på saken som jag har.

Och jag tycker det är positivt att Trump varnade för att USA kan dra tillbaka sitt stöd till Nato om inte de andra länderna börjar hjälpa till. Jag ser det som en ren solidaritetshandling att Tyskland tvingas betala mer för sitt eget försvar istället för att åka snålskjuts på amerikanska skattebetalare. Europeiska ledare behöver verkligen steppa upp när det gäller hotet utifrån. 

Miljön? Det är en definitionsfråga och det säger jag som tekniskt utbildad och faktiskt jobbar med saken. Om USA ökar sin utvinning av olja inom landet så blir de mindre beroende av olja från exempelvis Venezuela och då är USA friare i att politiskt ge sig på den Venezuelanska diktaturen.

Det finns plus och minus med det mesta.
    Helst inga krig alls. Och handelskrig brukar medför ökade kostnader.

USA har lovat att hjälpa de andra Nato-stater som anfalls. Om det skulle var en stat som inte klarat av att betala 2% av BNP så skulle alltså USA strunta i att ställa upp? Då bryter USA mot vad de lovat.

Folket  i Texas? Det är säkert inte alla som tycker likadant. 

Förut så hade alla rätt till abort, de högerkristna kunde inte bestämma. Nu kan de det.
    Man kan resa till en grannstat och göra abort. Eller kan man det?

"En kvinna i Texas upptäckte att hon var gravid. I Texas är aborter förbjudna sedan ett par år och läkare som genomför dem i delstaten kan dömas till livstids fängelse. Även att assistera en abort är numera kriminaliserat.

Kvinnan reste därför i februari till Colorado, där behandlingen är laglig. Att korsa en delstatsgräns för att genomföra en abort är inget brott, har det slagits fast i domstol.

Men kvinnans ex-partner fick reda på planen att lämna Texas för behandlingen. Nu kräver mannen i domstol, med hjälp av en speciell juridisk mekanism i Texas, att kvinnan lämnar uppgifter om resan och aborten till myndigheterna. 
    ----
    Abortmotståndarnas mål är att hindra gravida kvinnor från att resa iväg för att få en abort genomförd, hävdar advokaten Mitchell i ett skriftligt uttalande.
    "
    www.svd.se/a/LMAq0P/reste-ivag-for-abort-ex-hotar-med-stamning

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-08-22 16:13:01 följande:
    Sund och förnuftig och stabil? Inget av det tycker jag.

Tycker mig ha läst flera gånger att han vill hämnas på de som "stal valet 2020.

Men nu hittar jag bara detta:

"Planerar hämnd?

Donald Trump och hans allierade har också börjat kartlägga specifika planer som ska kunna användas för att straffa kritiker och motståndare, skriver The Washington Post.

Det handlar om individer som han vill utreda eller åtala.

Vidare sägs han vilja få rätt att sätta in militären mot civila demonstrationer."
    svenska.yle.fi/a/7-10044858

"Till det som det spekulerats mest om hör Trumps planer på hämnd mot alla som har gått emot honom med hjälp av ett politiserat justitiedepartement, från Joe Biden och hans son till åklagare och domare i de olika brottmålen. Han har lovat att benåda de flera hundra som dömts till långa straff för sitt deltagande i det våldsamma upploppet den 6 januari 2021. Eller J6 som Trump och hans anhängare säger om de beväpnade horderna som krossade rutor och slog ner vakter för att ta sig in i kongressbyggnaden, men som här beskrivs antingen som hyggliga turister eller som fredliga demonstranter som duperades av polis som infiltrerat sig in i skarorna."
    www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2024/januari/trump-2-vantas-kunna-bli-annu-mer-extrem/

Att påstå att du vet att "människor på vänsterkanten" som visar empati bara spelar detta, är verkligen magstarkt. Vem tror du att du är som kan avgöra vad mäniskor känner och inte känner? Det borde i så fall gälla alla politiker. Eller påstår du att "människor på högerkanten" som visar empati, de är uppriktiga?

• Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-08-22 13:05:51 följande:
    1. Tja, arabstaternas stöd till Palestina är mest munväder. Det är väl FN som ger mest stöd. Israels förtryck av palestinierna är orsaken till att en del blir desperata terrorister.

2. Högsta domstolens beslut har ju medfört att en del delstater förbjudit abort efter 6e veckan, då många inte ens märkt att de är gravida. En våldtagen 10-åring fick inte abort utan måste resa till en annan delstat.

3. Om ekonomin skulle blivit bättre under Trumps tid, hur vet man att det beror på just Trump? Ibland är det lågkonjunktur, ibland högkonjunktur.

4. Trump verkar opålitlig när det gäller Nato:

"Under ett kampanjtal på lördagen inför höstens amerikanska presidentval refererade den populistiske kandidaten Donald Trump till ett samtal med en ledare i ett europeiskt Nato-land som skulle ha frågat om USA skulle komma till undsättning även om landet inte nådde försvarsalliansens mål om försvarsutgifter på minst två procent av BNP.

? Du har inte betalat. Du är betalningsskyldig. Nej, jag skulle inte skydda dig. I själva verket skulle jag uppmuntra dem [Ryssland] att göra vad fan de vill, sade Trump, enligt nyhetsbyrån Bloomberg."
    www.europaportalen.se/notis/2024/02/trump-uppmanar-ryssland-att-gora-vad-fan-de-vill-med-snala-nato-lander

"USA kommer att lämna Nato om Donald Trump vinner presidentvalet, säger hans tidigare rådgivare John Bolton.

Nu uppmanar han Sverige och övriga Natoländer att förbereda sig.
    ---

olton är nu en av ett 20-tal före detta Trumpallierade som vänt sig mot ex-presidenten och varnat för riskerna om han vinner valet i november.

Och han befarar att en andra mandatperiod kan bli betydligt mycket värre än den första. Något han liknar vid en ?vedergällning? för Trump.

? Han är fortsatt besatt av den falska idén att valet 2020 blev stulet. Kommer han att ständigt ge igen och försöka straffa sina politiska motståndare? Jag tror det, säger han och fortsätter:

? Jag tror att det kommer leda till fortsatt kaos. Vedergällningsaspekten kommer att ha en påverkan utomlands eftersom det var så många utländska ledare som han inte gillade och som han är intresserad av att göra upp med. Det här är personligt för Donald Trump, säger han.
    ---
    Bolton varnar för att Trump kan komma att lämna Nato om han blir omvald. Ex-presidentens förstår inte allianser och menar att det inte finns någon fördel för USA med att försvara Europa, säger han."
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/qPLdkE/tidigare-radgivare-john-bolton-varnar-for-trump-lamnar-nato-om-han-vinner

"Han är fortsatt besatt av den falska idén att valet 2020 blev stulet"
    trump är inte den enda som haft såna ideer

eu.statesman.com/story/news/politics/politifact/2022/10/10/2016-election-fact-check-democrats-hillary-clinton-bernie-sanders/69548196007/
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?