KillBill skrev 2024-09-22 13:01:50 följande:
Hyckleriet blir så tydligt när folk kritiserar fundamentalism bland invandrare men
är positiv till fundamentalism i USA där 10 åriga flickor nekas abort och skolbiblioteken rensas från litteratur som fundamentalisterna tycker är ogudaktig.
Den enda rimliga hållningen är självklart att kritisera all typ av fundamentalism oavsett om den kommer från extremt kristna, islamister eller MAGA grupperingar.
Absolut, resultatet blir ju det samma oavsett om det grundas i islam eller kristendom. Vem är dock positivt inställd till exemplet du tagit upp här, i faktiskt mening? - jag är osäker på att det överhuvudtaget finns någon.
I övrigt så befinner sig fenomenet på statlig nivå i USA precis som Donald Trump vill ha det och som personligen är för undantag vid våldtäkter med mera. Varför hela diskursen känns lite märklig då ingenting kommer ändras i sak - om nu Donald Trump får sitta som president en sista termin.
Det är alltså demokratiska utslag på statliga nivåer som avgör frågan i USA och att vara emot det i sak - i praktiken verka för mindre folkmakt och en ytligare demokrati - känns för min del fel i sig (även om jag i övrigt kan ha motstridande åsikter i abortfrågorna som så).
Sedan handlar det inte riktigt om 'extremt kristna' eller för den delen om 'extrema muslimer' utan det finns en uppenbar faktor som har en avgörande roll i sammanhanget - att man vill göra politik av sin religiösa åskådning, det vill säga att man vill tvinga på den även utanför sin egen sfär.