• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-09-19 09:31:51 följande:
    Uppfostra till brottslingar?
    Mammorna gör det förstås inte medvetet. Men fattiga ensamstående kvinnor får slita hårt för att försörja sina barn. Ibland måste de t o m ha två jobb. De får inte så mycket tid för att uppfostra sina barn och hjälpa dem med läxorna. De har heller inte råd att flytta ifrån "ghettot". Alltså blir det i praktiken omgivningen, dvs äldre kriminella killar, som "uppfostrar" sönerna.
  • Cathariiina
    ClumsySmurf skrev 2024-09-19 09:15:05 följande:
    vill du citera där det står att sena aborter enbart utförs av medicinska skäl?
    Ja, det stämmer ju inte, eller stämde i alla fall inte för några år sedan. Det finns flera videor på Youtube (ni får googla själva för annars tas det här inlägget nog bort), där gravida Pro Life-kvinnor (eller icke-gravida med gravidprotes på magen, sådana som skådespelerskor använder) gått till Planned Parenthood, beväpnade med dolda kameror och mikrofoner. Bara för att belägga hur lätt det är att få även en sen abort på dessa kliniker. 

Läkarna vrider och vänder på fakta, för att kunna skriva något som ska göra aborten laglig. (De som arbetar på dessa kliniker är ju mordgalna, det handlar inte om "råd och stöd" som det påstås i reklamen, målet är alltid att slita ut barnen ur kvinnornas kroppar.) Det kan låta så här: 

- Du är oönskat gravid, och då är du väl deprimerad?
    - Nej, "deprimerad" kan jag inte påstå att jag är... 
    - Du är olycklig och då är du deprimerad! Jag skriver: "kvinnan lider av en svår depression...". 

Eller så motiverar läkaren aborten med "hälso"-begreppet:

"Hälsa kan vara många saker, inte bara den rent fysiska hälsan, utan även den sociala hälsan. Och det är inte bra för en ung college-tjejs SOCIALA hälsa, att hon inte får gå klart college och festa med sina vänner som andra ungdomar". Och vips har man godkänt en abort (mord) i nionde månaden!
  • Cathariiina

Det Hitler-aktiga är att du tror dig veta vilka individer som ska bli brottslingar och annat pack redan när de ligger i moderlivet, och anser att de ska utrotas redan där i förebyggande syfte. Detta synsätt ÄR faktiskt ganska grovt. MEN - du delar det även med "våra" Gunnar och Alva Myrdal, som såg till att vi fick både tvångsaborter och tvångssteriliseringar i Sverige. I så fall - om man ska resonera så - så är tvångssteriliseringar mer humant än aborter. Då dödar man i alla fall inte en individ som redan finns. 

En sångtext är fiction, inte ett argument i en politisk debatt. 

Sedan fattar jag också, att det krävs en uppryckning i vissa områden. Det behövs subventionerade daghem och villkor för att erhålla socialbidrag, bättre skolor, bättre socialarbetare, närpoliser med engagemang och rätt personlighet - ett samlat grepp. Vi dras ju med samma elände i svenska förortsområden nu. Men det kanske kan lösas genom att vi tvångssterliserar och tvångsaborterar kvinnorna..? OBS din idé inte min! Tomte Steriliseringen måste göras tidigt i så fall, eftersom flickorna ofta gifts bort vid 14 i de områdena. Sätt det som villkor för socialbidraget...

Xenia skrev 2024-09-19 15:35:57 följande:
    Det där var lågt. Godwins lag är synnerligen icke tillämpbar här. Eller har jag skrivit att judar eller någon annan folkgrupp bör utrotas? Färre brottslingar brukar alla anse vara positivt - utom du då.

Redan Elvis Presley sjöng 1969 in In the Ghetto (förr The Vicious circle). Dvs innan fri abort infördes i USA.
    "As the snow flies
    On a cold and gray Chicago morn
    A poor little baby child is born
    In the ghetto
    (In the ghetto)
    And his mama cries
    'Cause if there's one thing that she don't need
    It is another hungry mouth to feed
    In the ghetto
    (In the ghetto)
    ---
    Then one night in desperation
    The young man breaks away
    He buys a gun, steals a car
    Tries to run, but he don't get far
    And his mama cries"

Alltså om kvinnorna kan göra abort i stället för "live on welfare" så kan de utbilda sig och få mer välavlönade yrken och det är bättre för de barn de väljer att föda. Mindre risk för att hennes söner ska bli kriminella (och mindre risk för att hennes döttrar ska tvingas avbryta sina utbildlningar pga graviditet).
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-19 16:14:55 följande:

Det Hitler-aktiga är att du tror dig veta vilka individer som ska bli brottslingar och annat pack redan när de ligger i moderlivet, och anser att de ska utrotas redan där i förebyggande syfte. Detta synsätt ÄR faktiskt ganska grovt. MEN - du delar det även med "våra" Gunnar och Alva Myrdal, som såg till att vi fick både tvångsaborter och tvångssteriliseringar i Sverige. I så fall - om man ska resonera så - så är tvångssteriliseringar mer humant än aborter. Då dödar man i alla fall inte en individ som redan finns. 

En sångtext är fiction, inte ett argument i en politisk debatt. 

Sedan fattar jag också, att det krävs en uppryckning i vissa områden. Det behövs subventionerade daghem och villkor för att erhålla socialbidrag, bättre skolor, bättre socialarbetare, närpoliser med engagemang och rätt personlighet - ett samlat grepp. Vi dras ju med samma elände i svenska förortsområden nu. Men det kanske kan lösas genom att vi tvångssterliserar och tvångsaborterar kvinnorna..? OBS din idé inte min! Tomte Steriliseringen måste göras tidigt i så fall, eftersom flickorna ofta gifts bort vid 14 i de områdena. Sätt det som villkor för socialbidraget...

Nu lägger du ord i min mun igen. Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?

Det handlar om att flickorna/kvinnorna själva inte vill ha barn (iaf inte då) och vill göra abort. Det är de barn som fötts mot kvinnornas vilja som inte får en bra barndom och som riskerar bli kriminella. Barn ska födas välkomna.

Den som skrev sångtexten skrev bara om vad som var allmänt känt. USA är inget välfärdssamhälle. Den enda samhällskritiska sång Elvis sjungit.

Jaha, och varifrån skulle dessa subventionerade daghem, bättre skolor etc komma? De konservativa som vill förbjuda aborter brukar också föredra låga skatter. De kommer inte att genomföra något sådant. De ovälkomna barnen får mödrarna ta hand om trots dålig ekonomi eller så hamnar de på barnhem.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-09-19 16:23:41 följande:
    Nu lägger du ord i min mun igen. Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?

Det handlar om att flickorna/kvinnorna själva inte vill ha barn (iaf inte då) och vill göra abort. Det är de barn som fötts mot kvinnornas vilja som inte får en bra barndom och som riskerar bli kriminella. Barn ska födas välkomna.

Den som skrev sångtexten skrev bara om vad som var allmänt känt. USA är inget välfärdssamhälle. Den enda samhällskritiska sång Elvis sjungit.

Jaha, och varifrån skulle dessa subventionerade daghem, bättre skolor etc komma? De konservativa som vill förbjuda aborter brukar också föredra låga skatter. De kommer inte att genomföra något sådant. De ovälkomna barnen får mödrarna ta hand om trots dålig ekonomi eller så hamnar de på barnhem.
    Fast detta samband finns inte. Som jag skrev tidigare, så är ett stort problem i USA att fel sorts kvinnor föder ett barn vart femte år, för att uppfylla reglerna för socialbidrag utan uppehåll och utan krav. Så länge som de har ett barn som inte börjat skolan, så får de nämligen fortsatt socialbidrag utan att behöva söka jobb. Sedan kan de ligga på soffan och titta på såpor och talkshower, medan barnen efter bästa förmåga uppfostrar varandra ute på gatan.

Det är för övrigt likadant i de barnrika familjerna i våra svenska förorter: kvinnorna samlas på dagarna och tittar på såpor från hemlandet, lyssnar på smäktande musik, dansar magdans för varandra och äter söta dadelbakelser. Barnen orkar de inte med, så dessa körs ut.

Flickorna får (och måste) börja vara inne och delta i detta från första tecken på pubertet, medan pojkarna får (och måste) fortsätta uppehålla sig utomhus även i tonåren. Där hittar de varandra och ansluter sig till gäng... Och observera att dessa pojkar nästan alltid är önskade: mammornas status avgörs av hur många söner hon fött sin make. Däremot inte av hur väl hon passar på dem sedan...
  • Meddelande borttaget
  • Xenia

Det där om att kriminaliteten minskade efter fri abort läste jag för många år sedan:

"De som fick göra abort på 1970-talet födde inte de barn som med stor risk skulle hamnat i misär av drogberoende och kriminalitet. 1990-talet blev därmed mindre brottsdrabbat för att kvinnor fick avsluta oönskade graviditeter. I juridikproffessorna John Donohue och ekonomiprofessorn Steven Levitts rapport som publicerades i Harvardtidskriften Quarterly Journal of Economics hävdar man att minst hälften av nedgången i USA:s brottslighet beror på att Högsta domstolen 1973 gav klartecken för fri abort. Det klassiska fallet: Roe vs Wade hade en knapp majoritet för fri abort men sägs nu ligga till grund för en stor nedgång.
    De båda forskarna fann att brottsligheten började gå ner kraftigt när barnen födda efter 1973 nådde de övre tonåren - den åldersgrupp som begår mest brott. Brottsstatistiken mellan 1985 och 1997 var intervaller de fokuserade på. Man fann att amerikanska stater som var tidiga med att införa fri abort (innan HD:s beslut) också var de första där kriminaliteten minskade. Bland dessa: Hawaii, New York, Washington och Alaska." www.op.se/2016-06-25/brottsligheten-minskar-med-fri-abort

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-19 16:44:57 följande:
    Fast detta samband finns inte. Som jag skrev tidigare, så är ett stort problem i USA att fel sorts kvinnor föder ett barn vart femte år, för att uppfylla reglerna för socialbidrag utan uppehåll och utan krav. Så länge som de har ett barn som inte börjat skolan, så får de nämligen fortsatt socialbidrag utan att behöva söka jobb. Sedan kan de ligga på soffan och titta på såpor och talkshower, medan barnen efter bästa förmåga uppfostrar varandra ute på gatan.

Det är för övrigt likadant i de barnrika familjerna i våra svenska förorter: kvinnorna samlas på dagarna och tittar på såpor från hemlandet, lyssnar på smäktande musik, dansar magdans för varandra och äter söta dadelbakelser. Barnen orkar de inte med, så dessa körs ut.

Flickorna får (och måste) börja vara inne och delta i detta från första tecken på pubertet, medan pojkarna får (och måste) fortsätta uppehålla sig utomhus även i tonåren. Där hittar de varandra och ansluter sig till gäng... Och observera att dessa pojkar nästan alltid är önskade: mammornas status avgörs av hur många söner hon fött sin make. Däremot inte av hur väl hon passar på dem sedan...
    Du svarade inte på min fråga: "Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?"

Fel sorts kvinnor föder barn? Då vore det väl bättre om de gjorde abort?

Har du några belägg för att dessa kvinnor som lever på socialbidrag inte bara inte arbetar utan struntar i sina barn också? Det låter på dig som att det gäller alla fattiga ensamstående mödrar.

Sedan visar det på hur felaktigt det amerikanska samhället är uppbyggt. Det finns inga skattepengar för att hjälpa unga ensamma mödrar att utbilda sig, till subventionerade daghem eller bra skolor till alla barn. Däremot finns det senare pengar till socialbidrag till ensamma mödrar. Dvs det finns bara skattepengar till det som måste göras, inga pengar till det som borde göras.

Jag undrar också vad du har för belägg för att kvinnor i invandrarfamiljer i förorten struntar i sina barn och kör ut dem.

Invandrarflickorna brukar bli tillräckligt påverkade av svenska skolan för att plugga och senare läsa på högskolan. Det finns många invandrarkillar på högskolan också, det är inte som att alla blir gängkriminella.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-09-20 00:35:20 följande:

Det där om att kriminaliteten minskade efter fri abort läste jag för många år sedan:

"De som fick göra abort på 1970-talet födde inte de barn som med stor risk skulle hamnat i misär av drogberoende och kriminalitet. 1990-talet blev därmed mindre brottsdrabbat för att kvinnor fick avsluta oönskade graviditeter. I juridikproffessorna John Donohue och ekonomiprofessorn Steven Levitts rapport som publicerades i Harvardtidskriften Quarterly Journal of Economics hävdar man att minst hälften av nedgången i USA:s brottslighet beror på att Högsta domstolen 1973 gav klartecken för fri abort. Det klassiska fallet: Roe vs Wade hade en knapp majoritet för fri abort men sägs nu ligga till grund för en stor nedgång.
    De båda forskarna fann att brottsligheten började gå ner kraftigt när barnen födda efter 1973 nådde de övre tonåren - den åldersgrupp som begår mest brott. Brottsstatistiken mellan 1985 och 1997 var intervaller de fokuserade på. Man fann att amerikanska stater som var tidiga med att införa fri abort (innan HD:s beslut) också var de första där kriminaliteten minskade. Bland dessa: Hawaii, New York, Washington och Alaska." www.op.se/2016-06-25/brottsligheten-minskar-med-fri-abort

Andra forskare anser det beror på andra saker, t ex crack kokain epidemin:

Researchers believed that the huge increase in violent crime that peaked in 1991 and then began to decline was more closely related to the crack epidemic, not abortion. The Donohue-Levitt study confirms that the crime rate rose and fell exactly where crack cocaine was most easily available?in the large cities and among young black males;

1. Crime rates dropped first among older people

2. Other nations with high abortion rates had a large increase in crime about 18 years after legalizing abortion

3. Murder rates skyrocketed among black people

4. Crime rates rose when abortion rates were constant

mera se

www.hli.org/resources/does-abortion-reduce-crime/
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-09-20 00:45:27 följande:
    Du svarade inte på min fråga: "Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?"

Fel sorts kvinnor föder barn? Då vore det väl bättre om de gjorde abort?

Har du några belägg för att dessa kvinnor som lever på socialbidrag inte bara inte arbetar utan struntar i sina barn också? Det låter på dig som att det gäller alla fattiga ensamstående mödrar.

Sedan visar det på hur felaktigt det amerikanska samhället är uppbyggt. Det finns inga skattepengar för att hjälpa unga ensamma mödrar att utbilda sig, till subventionerade daghem eller bra skolor till alla barn. Däremot finns det senare pengar till socialbidrag till ensamma mödrar. Dvs det finns bara skattepengar till det som måste göras, inga pengar till det som borde göras.

Jag undrar också vad du har för belägg för att kvinnor i invandrarfamiljer i förorten struntar i sina barn och kör ut dem.

Invandrarflickorna brukar bli tillräckligt påverkade av svenska skolan för att plugga och senare läsa på högskolan. Det finns många invandrarkillar på högskolan också, det är inte som att alla blir gängkriminella.
    Fast det finns ju.

www.debt.org/advice/financial-assistance-for-single-parents/
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?