• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • En glad tjej
    Anonym (Mama) skrev 2024-07-14 12:07:00 följande:
    Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

Nej, du ska inte betala för någon resa exet gör med barnen. Har läst att flera här på forumet tycker att man ska betala för halva resan om man inte planerar att göra något själv med barnen. Mycket konstigt resonemang. Så, nej, du ska inte betala något.
  • Anonym (Göran.)

Om en av föräldrarna ska genomföra tex en utlandsresa får den förfäderna betala för den själv. 

beroende på hur upplägget ser ut, vart hur bor barnen blir de ekonomiska förutsättningarna olika?

Givetvis även ekonomin. 

Det är svåra beslut, det är komplicerat och många känslor som påverkar. 

Med logiken att varje förälder alltid ska betala 50% av det som den ena föräldern beslutar att göra så blir det fel. 

Finns samvetslösa föräldrar som utnyttjar detta och gör resor aktiviter som de inte hade haft råd att göra utan den andra förälderns finansiering.

Dessa föräldrar får då all trevligt umgänge  och skapar minnen för livet tillsammans med barnen medans den andra föräldern aldrig kan göra det samma?

små barn förstår inte det här. De upplever bara det som att 
    en av förfäderna är snällare roligare och att den andra är snål tråkig och elak mot den andra föräldern. 

• Anonym (H)

Kan inte citera Göran :

Jag känner att det kan vara precis tvärtom, att ena föräldern gör det lätt för sig genom att aldrig hitta på ngt med sitt barn pga att hen vet att exet hittar på saker på loven. Och jag ser inte hur någon kan bli utnyttjad genom att lägga halva kostnaden enbart för sina barn? 

• Anonym (A)
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-14 14:24:37 följande:

(A), jag tycker att det känns otroligt rättvist om var och en står för sin egen ekonomi! Det oavsett intresse från den andra partens sida. Har man gått isär har man ingenting att göra med sitt ex ekonomi längre, så enkelt är det för mig.

Ang. mitt privatliv skrev du så här i inlägg 14 (och ärligt talat rätt fult av dig att anta en massa om mig), lägg märke till alla "du", "dina" osv:

Om du inte bidrar så kanske det blir svårt för dem att kunna resa? Pappan kanske inte har råd då, det kanske blir för dyrt för honom? Då hade jag verkligen velat bidra, för barnens skull. Eller är du inte brydd om att dina barn ska få ha roligt? Sedan undrar jag hur ofta du hittar på saker med barnen, alltså sådant som kostar pengar? Om det oftast är pappan som gör det så känns det ju väldigt skevt om han är den som hela tiden hittar på saker med barnen och därmed står för den kostnaden, medan du slipper.

Du har fortfarande inte förstått att det inte handlar om exet, utan om att göra det som är bäst för barnen. Så om en resa med barnen är möjlig ifall båda föräldrarna delar på kostnaden för barnens del så ska man skita i att resa helt och hållet bara för att man anser att föräldern som reser bör stå för hela kostnaden? Ok, men det drabbar ju bara barnen. Synd att inte kunna göra något för dem, speciellt om det är så att man inte heller reser ofta. Det hade ju varit annat om det var något som skedde hela tiden.

Är du ts? För inlägg 14 är ju helt uppenbart inte riktat till dig, utan till ts. 
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2024-07-14 15:33:58 följande:

Kan inte citera Göran :

Jag känner att det kan vara precis tvärtom, att ena föräldern gör det lätt för sig genom att aldrig hitta på ngt med sitt barn pga att hen vet att exet hittar på saker på loven. Och jag ser inte hur någon kan bli utnyttjad genom att lägga halva kostnaden enbart för sina barn? 

Exakt.
  • Airpod

Vad är problemet med att dela på kostnaden för dina barn? Vill du inte att de ska kunna resa? Hur ofta reser du och hittar på saker med dem?

• Airpod

Det är lätt att sitta och säga att den förälder som reser/hittar på saker med barnen är den som minsann får betala, när man själv är den som sällan eller aldrig tar initiativ till att resa eller fara iväg på nöjen med barnen. 

• Airpod

När jag var 17 och 18 reste jag utomlands med min dåvarande pojkvän, och mina föräldrar kom överens om att dela på kostnaden för resorna. Detta var något som de inte ens hade behövt göra men som de gjorde för att de visste att jag inte skulle kunna resa annars, och de är generösa och snälla föräldrar som vill att jag ska ha roligt i livet också. Men jag vet ju inte hur mycket du bryr dig om dina barns lycka och hur engagerad du är i dem, ts. Jag får dock ingen bra känsla. 

• Airpod
    Anonym (OO) skrev 2024-07-14 14:54:07 följande:

För att vara petig, innan skilsmässan var det bara hans pengar, var och en i äktenskapet har separat ägande, skulder, pengar etc. Vid skilsmässa läggs allt ihop (förutom eventuell enskild egendom) och delas upp i hälften var. Antar att ni dock hade gemensam ekonomi och du la väl pengar på annat. 

Men nu har ni helt skilda ekonomier. Pappan väljer att lägga pengar på en resa för barnen och du kan välja att lägga pengar på en annan resa en annan gång för barnen eller lägga pengar på något helt annat till dem. 

För barnens skull är det kul att pappa planerat och köpt en resa. För pappans skull skulle det vara kul om du bidrog till hans ekonomi, men väldigt optimistiskt av honom. Varför skulle du ge honom pengar? Jag antar att han och barnen slipper att leva på gröt även om du inte bidrar, så det är inte så att du räddar sommaren för barnen genom ett extra bidrag, du stärker bara pappans ekonomi. 

Oj, vilket konstigt resonemang att säga att ts bidrar till pappans ekonomi om ts delar på kostanden för BARNENS del av resan. Haha, knappast. Det hade varit något annat om ts stod för pappans flygbiljetter, nu handlar det om barnen och då finns det två föräldrar som förväntas vara med och betala och ta ansvar. Det handlar inte om att bidra till pappans ekonomi, det handlar om att vara med och bidra för sina barn? Ts borde snarare vilja vara med och bidra när det handlar om hennes barn. Kanske har de inte råd att resa om ts inte är med och bidrar för barnens del? Det kommer ju bara göra barnen besvikna. 
  • Airpod
    En glad tjej skrev 2024-07-14 15:10:52 följande:
    Nej, du ska inte betala för någon resa exet gör med barnen. Har läst att flera här på forumet tycker att man ska betala för halva resan om man inte planerar att göra något själv med barnen. Mycket konstigt resonemang. Så, nej, du ska inte betala något.
    Varför är det ett konstigt resonemang? Bara dåliga föräldrar skulle tycka att det är ett konstigt resonemang. Varför vill man inte vara med och bidra för sina barn?
Svar på tråden Betala halva resan för barnen?