• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • Anonym (Hell no!)
    Tom Araya skrev 2024-07-14 22:18:11 följande:

Jag tycker det beror helt på omständigheterna i det specifika fallet.

-Har ni barnen lika mycket och således själva betalar för barnen på er tid?

-Gör du något motsvarande med barnen när de är hos dig eller är denna resa istället för det?

-Har du haft något att säga till om i huruvida denna resa ska ske, när och om era barn ska med?

Svaren på ovanstående frågor är omständigheter som påverkar mitt svar på TS fråga.

Nu är inte jag TS men min syn på det hela:

1) spelar ingen roll. Om man inte har barnen 50/50 så betalar den som har barnen mindre som regel underhåll och bidrar därmed till barnens försörjning. 

2) vad spelar det för roll vad TS och barnen gör eller inte gör just detta lov? De kanske ska göra något ett annat lov.

3) egentligen inte heller relevant om de har gemensam vårdnad. Men visst, man bör ju ha kollat med barnens andre förälder innan man bokar en resa. Samtidigt, det man gör på sin föräldratid har inte den andre med att göra.
  • Tow2Mater

Tom Araya skrev 2024-07-14 22:19:58 följande:
    Eller så menar TS att resan betalades med gemensamma tillgångar som gift par.
    Forstår jag det har fel?
    Varför är datumet för ansökan om skilsmässa viktigt för bodelningen?
    Dagen som tingsrätten mottager ansökan om äktenskapsskillnad kallas för brytdagen eller kritiska tidpunkten. Bodelningen ska ske utifrån hur egendomsförhållandena (tillgångar och skulder) ser ut på brytdagen. Tillgångar och skulder som uppkommer efter denna dag, ska som huvudregel lämnas utanför bodelningen.

advokatfamiljforsvar.se/familjeratt/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa-vanliga-fragor/ 

• Anonym (Hell no!)

Nu hakade citeringen upp sig.

Tow2Mater: Mitt ex anser att han (ensam) betalat våra semestrar trots att vi haft gemensam ekonomi av den enkla anledningen att han tjänar mer än mig. Jag håller inte riktigt med om det kan vi väl säga. Hade vi kunnat göra dem utan hans inkomst som ligger över min? Inte lika ofta men eftersom vi haft gemensam ekonomi så kan han inte säga att det bara är han som stått för resorna.

• Tow2Mater
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 22:32:31 följande:

Nu hakade citeringen upp sig.

Tow2Mater: Mitt ex anser att han (ensam) betalat våra semestrar trots att vi haft gemensam ekonomi av den enkla anledningen att han tjänar mer än mig. Jag håller inte riktigt med om det kan vi väl säga. Hade vi kunnat göra dem utan hans inkomst som ligger över min? Inte lika ofta men eftersom vi haft gemensam ekonomi så kan han inte säga att det bara är han som stått för resorna.

Vilket inlägg var det? Jag använder 'visa endast' och det visar bara TS trådstart...
  • Anonym (Hell no!)

Jag är inte TS. Bara en reflektion över benämningen "anser att han betalat" i TS huvudinlägg och som du verkar tycka att TS då ska vara ned och betala nu. 

I mitt fall anser som att exet att han betalat våra semestrar trots gemensam ekonomi för han tjänar mer än mig 

• Anonym (Nä)
    Tow2Mater skrev 2024-07-14 22:19:59 följande:
    Han hade kunnat sagt nej till att betala resan pga pågående skilsmässa.
    ...vilket han hade kunnat göra precis när som helst under äktenskapet också, men numera ÄR de skilda med allt det innebär och ts behöver inte lägga en krona längre till hans ekonomi.

Man kan inte komma dragandes med att den ena personen betalade ditten och datten medan man var gifta, det var DÅ det. Man har ingen slags underliggande skuld för det där man ska ge tillbaka efter att äktenskapet är över.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-07-14 22:31:24 följande:
    Forstår jag det har fel?
    Varför är datumet för ansökan om skilsmässa viktigt för bodelningen?
    Dagen som tingsrätten mottager ansökan om äktenskapsskillnad kallas för brytdagen eller kritiska tidpunkten. Bodelningen ska ske utifrån hur egendomsförhållandena (tillgångar och skulder) ser ut på brytdagen. Tillgångar och skulder som uppkommer efter denna dag, ska som huvudregel lämnas utanför bodelningen.

advokatfamiljforsvar.se/familjeratt/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa-vanliga-fragor/ 

Fast det bestämmer man själv. Man kan fortsätta ha gemensam ekonomi tills man flyttar isär. 
  • nihka
    Anonym (Mama) skrev 2024-07-14 12:07:00 följande:

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

Spara du dina pengar till när du och barnen åker någonstans.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-14 22:45:51 följande:
    ...vilket han hade kunnat göra precis när som helst under äktenskapet också, men numera ÄR de skilda med allt det innebär och ts behöver inte lägga en krona längre till hans ekonomi.

Man kan inte komma dragandes med att den ena personen betalade ditten och datten medan man var gifta, det var DÅ det. Man har ingen slags underliggande skuld för det där man ska ge tillbaka efter att äktenskapet är över.
    Kan och kan, det handlar ju om vad vi tycker.
  • Tom Araya

Nu funkar inte citeringen igen...

@ Anonym (hell no!) inlägg #61

Jag tycker det spelar roll p.g.a. min egna erfarenheter som skilsmässobarn.
    Jag bodde heltid hos pappa med varannan-helg-umgänge med mamma, således var det mamma som betalade underhåll till pappa. Min mamma och hennes nya man hade husvagn de ställde på en privat tomt uppe i Dalarna varje vinter. Så vi barn åkte med dit på skidsemester en vecka varje år. Min pappa hade inte samma möjligheter, men ville ge mig den. Av det skälet + att han var den som mottog underhåll och barnbidrag för min försörjning gjorde att han var med och betalade för mig under skidsemestern med mamma. Hade detta gjorts utan hans samtycke hade saken kunnat bli en annan.
    Jag tycker det fanns goda skäl till den lösningen, liksom många andra ekonomiska lösningar mina skilda föräldrar hade som för andra inte är självklara.

• Anonym (Mimmi)

Verkligen inte. Hans resa och semester med barnet betalar givetvis han.

Min dotters pappa höll på i många år och försökte kräva in hälften på resor han gjorde, skidresor, resor till solen på vintern osv. Blir ju väldigt konstigt om ens egen semesterkassa ska gå till att betala för barnet när den är hos sin andra förälder. Hur ska man då ha råd att själv göra något med barnet? Kräva tillbaka hälften av resekostnaden från pappan? Nej, det blir bara trassligt. 

Som någon annan skrev, så var jag skickat med glasspinnar på barnets eget kontokort. Ungefär som man gör när dom ska till farmor&farfar.

• Anonym (Brytdagen)
    Anonym (Mama) skrev 2024-07-14 12:07:00 följande:

Ekonomin är delad från brytdagen, det datum som skilsmässan är initierad. Inte när den är avslutad. Så om han betalade under betänketiden så var det efter brytdagen.

Till huvudfrågan. Att bidra till dyrare resor har vi gjort, men det är ju för att vi vill, inget någon kan kräva.
  • Anonym

Hej ts, hoppas tråden givit dig styrka att säga nej till ditt ex galna krav

Svar på tråden Betala halva resan för barnen?