• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • Airpod
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 16:32:02 följande:
    Det är ett diskussionsforum. Man får svara på vilka inlägg man vill. 

Och nej, även om man är en pisstråkig förälder som inte lyfter ett finger för att göra roliga saker med barnen ska man behöva betala för resor den andre föräldern väljer att göra på sin tid med barnen. Om man ska vara med och betala för det ska man även få vara med och bestämma om det. 
    Absolut, ingen har påstått något annat, men på sättet du skrev så lät det som att du tog mitt inlägg personligt. Som att jag på något sätt pratade om just dig, med tanke på ditt upprepande användande av ordet ''jag'' i inlägg 32.

Ok, det är din åsikt, jag håller inte alls med. Det är inte ett dugg rättvist eller sympatiskt att den ena föräldern (den som hittar på roliga saker med barnen) hela tiden ska behöva bekosta sådant själv, bara för att den andra föräldern inte hittar på något med barnen. Tänk om den ena föräldern också då slutar hitta på saker med barnen, för att hen kanske inte har råd, då är det plötsligt ingen förälder som gör något kul med barnen. 
  • Airpod
    En glad tjej skrev 2024-07-14 16:36:16 följande:
    Ja men då är jag en dålig förälder i så fall. Jag är skild och reste med mina barn i somras. Jag betalade redan för att JAG ville resa med mina barn, jag skulle inte drömma om att be honom om pengar till min resa. Mitt ex var inte med på resan, därför är det inte heller rimligt att han betalar. Att resa är 7bget livsnödvändigt, man klarar sig utan men JAG ville resa med mina barn.
    Du ber ju inte om pengar för din biljettkostnad utan för barnens? Det är två helt olika saker, haha. Jag skulle aldrig heller be om pengar för min flygbiljett.
    Det du pratar om är något annat än det jag pratade om. Du verkar ju vara en förälder som hittar på saker med dina barn och om båda föräldrarna gör det så är det ju lugnt, då bekostar ju båda föräldrarna sådana nöjen. Men om det alltid är samma förälder som reser och hittar på saker med barnen, medan den andra fullständigt skiter i det, så tycker jag inte alls att det låter rimligt att den förälder som reser och hittar på saker med barnen ensam ska behöva bekosta sådana nöjen bara för att den andra föräldern inte lyfter ett finger för sina barn. Det handlar ju trots allt om barnen och man gör det för deras skull. 
  • Anonym (Mia)

Beror på er uppdelning och ekonomiska förutsättningar . När jag reser med barnen betalar vi halva barnens biljetter. Men då har jag barnen heltid och de skulle aldrig följa sin pappa på resa. Jag kan känna att det känns orättvist också för jag slösar semesterdaga och väljer resmål utifrån att barnen ska få det bra. Men jag fattar att jag ändå gör högsta vinsten. Så bara ja och nej blir svårt allt beror på. 

• Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 16:39:15 följande:
    Absolut, ingen har påstått något annat, men på sättet du skrev så lät det som att du tog mitt inlägg personligt. Som att jag på något sätt pratade om just dig, med tanke på ditt upprepande användande av ordet ''jag'' i inlägg 32.

Ok, det är din åsikt, jag håller inte alls med. Det är inte ett dugg rättvist eller sympatiskt att den ena föräldern (den som hittar på roliga saker med barnen) hela tiden ska behöva bekosta sådant själv, bara för att den andra föräldern inte hittar på något med barnen. Tänk om den ena föräldern också då slutar hitta på saker med barnen, för att hen kanske inte har råd, då är det plötsligt ingen förälder som gör något kul med barnen. 
    Om ingen av föräldrarna har råd att resa så blir det så klart inga resor. Då får man vänta tills man har råd. Anpassa livet efter plånboken kallas det för. 

Man kan göra så otroligt mycket roligt med barnen utan att det vare sig kostar speciellt mycket pengar eller innebär resor kors och tvärs. Det viktigaste för barnen är oftast att få sina föräldrars tid, inte dyrbara saker eller kostsamma resor. 

Mina barns pappa tjänar ca dubbelt så mycket som mig. Att han ska komma och säga att jag ska stå för hälften av barnens kostnader när de är iväg med honom är skrattretande. De äventyr jag och barnen hittar på är anpassade efter min plånbok. Att be honom om pengar för det är precis lika skrattretande, för att inte tala om pinsamt. 

Ja, jag svarar i inlägg i jagform när det handlar om min syn på saker och ting. 
  • Anonym (Vi)

TS - du får fråga barnens pappa om han kan göra dito för dig nästa år.

Dvs om han i sin tur kan bidra till din semesterresa med barnen då. Då kan du kanske ha råd att bidra till barnens resa med pappa i år.

Ni kanske ska fixa ett gemensamt semesterkonto för barnen där ni sätter in en summa varje månad.

Ta det per mejl så har du det svart på vitt.

• En glad tjej
    Airpod skrev 2024-07-14 16:43:47 följande:
    Du ber ju inte om pengar för din biljettkostnad utan för barnens? Det är två helt olika saker, haha. Jag skulle aldrig heller be om pengar för min flygbiljett.
    Det du pratar om är något annat än det jag pratade om. Du verkar ju vara en förälder som hittar på saker med dina barn och om båda föräldrarna gör det så är det ju lugnt, då bekostar ju båda föräldrarna sådana nöjen. Men om det alltid är samma förälder som reser och hittar på saker med barnen, medan den andra fullständigt skiter i det, så tycker jag inte alls att det låter rimligt att den förälder som reser och hittar på saker med barnen ensam ska behöva bekosta sådana nöjen bara för att den andra föräldern inte lyfter ett finger för sina barn. Det handlar ju trots allt om barnen och man gör det för deras skull. 
    Nej, jag ber inte om några pengar alls! Jag har valt att resa, inte han. Jag har mina barn hos mig på heltid, de är sällan hos pappan. Han har ganska dålig ekonomi och skulle inte ha råd att betala något utöver underhåll i nuläget. Man skiter inte i sina barn bara för att man inte reser med dem.
  • Anonym (OO)

Pengar är pengar, om ett belopp motsvarande halva barnens resa betalas till pappan är inte just de pengarna öronmärkta för biljetterna, de går in i pappans ekonomi. Så argumentet om att det är till barnen och inte till pappan håller inte. 

Om pappan planerar och bokar en resa och dessutom hade råd med det i fjol, förutsätter jag att han har råd. Låter inte så normalt att boka något man inte har råd med och hoppas TS betalar en del. 

TS har full bestämmanderätt över sina pengar och ska inte betala något TS inte planerat och sagt ja till. Och som inte är nödvändigt. 

Nej det är inte rättvist att jag lagt mycket mer pengar på mina barn än pappan har, men så kan det bli när var och en bestämmer över sina egna pengar. 

• Anonym (Nä)

Svar till A (eftersom det fortfarande inte går att citera):

"Du har fortfarande inte förstått att det inte handlar om exet, utan om att göra det som är bäst för barnen. Så om en resa med barnen är möjlig ifall båda föräldrarna delar på kostnaden för barnens del så ska man skita i att resa helt och hållet bara för att man anser att föräldern som reser bör stå för hela kostnaden? Ok, men det drabbar ju bara barnen. Synd att inte kunna göra något för dem, speciellt om det är så att man inte heller reser ofta. Det hade ju varit annat om det var något som skedde hela tiden."

Varför är DIN åsikt den rätta där jag "inte förstått"? Acceptera att andra har åsikter som avviker från dina utan att dina nödvändigtvis är rätt! Jag har gett min syn på saken; ts ska inte betala en krona av barnens biljetter, oavsett hur ofta eller sällan det är, oavsett hur roligt det är och oavsett om det är enda aktiviteten de skulle ha på hela sommaren. För MIG handlar det inte om barnen utan om att var och en som vuxen får stå för sina egna val och sin egen ekonomi. Inget du skriver kommer att ändra min syn, inte ens hur mycket du tycker att det är synd om barnen heller.

• Anonym (Ui)

Det är ju endast rimligt om du också åker med. 

• Anonym (J)

När barnen vill göra en aktivitet utan en förälder, t ex åka på ridläger, måste skilsmässoföräldrar samarbeta. Det lär bli en prövning för många. Jag är glad mina föräldrar inte var så rigida som vissa här i tråden.

Svar på tråden Betala halva resan för barnen?