• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • Anonym (OO)

Jag ordnar alla aktiviteter, sportläger på sommaren etc för mina barn och betalar dem. Inte en chans att pappan skulle ordna något eller bidra ekonomiskt. Orättvist men i alla fall skönt att slippa försöka samarbeta med honom. 

• Anonym (Hell no!)
    Anonym (J) skrev 2024-07-14 17:46:15 följande:

När barnen vill göra en aktivitet utan en förälder, t ex åka på ridläger, måste skilsmässoföräldrar samarbeta. Det lär bli en prövning för många. Jag är glad mina föräldrar inte var så rigida som vissa här i tråden.

Tja, jag ser till att planera min ekonomi under hela året så jag har råd med barnens fritidsaktiviteter och eventuella läger utan att behöva diskutera nödvändigheten av det med deras pappa. På samma vis som min mamma inte diskuterade eventuella läger jag ville åka på med min pappa även fast de hade ett bra samarbete och var vänner. 
  • Anonym

Det är rent löjeväckande att han vill att du ska betala en resa han beställt.
    Har ni en historia av att han kör över dig eftersom du ens funderar på om han har rätt till dina pengar?

• Anonym

Förslag till svar som du kan skriva till honom:

"Hej, jag har beställt en resa till Hawaii till mig och barnen. Kan du swisha 50 000 kr till barnens biljetter? Kram Nina"

• Anonym (Hell no!)
    Anonym skrev 2024-07-14 19:08:47 följande:

Förslag till svar som du kan skriva till honom:

"Hej, jag har beställt en resa till Hawaii till mig och barnen. Kan du swisha 50 000 kr till barnens biljetter? Kram Nina"

Ja, det illustrerar ju detta med att man ska vara med och dela på barnens kostnader för en resa man själv bestämt. Det är liksom löjeväckande. 

Vi har en långresa i tanken för att hälsa på släkten. Det är skrattretande att barnens pappa skulle vara med och betala den. 
  • Tow2Mater

Han var snäll och betalade en resa för både TS och barnen medan de låg i skilsmässa. TS behovde inte ens bidra då. Tycker gott hon kan visa lite generositet tillbaka nu, om hon har råd. Det handlar ju tydligen bara om hälften av flygbiljetterna for barnen, inte ens hotell eller mat eller aktiviteter.

• Anonym (Nä)

Tow2Mater, du menar när de fortfarande var gifta och hade gemensamt ekonomiskt ansvar för barnen och lika gärna hade kunnat ångra skilsmässan efter betänketiden? Jättegulligt av honom att ta ansvar under äktenskapet. Men nu är de skilda.

• Tom Araya

Jag tycker det beror helt på omständigheterna i det specifika fallet.

-Har ni barnen lika mycket och således själva betalar för barnen på er tid?

-Gör du något motsvarande med barnen när de är hos dig eller är denna resa istället för det?

-Har du haft något att säga till om i huruvida denna resa ska ske, när och om era barn ska med?

Svaren på ovanstående frågor är omständigheter som påverkar mitt svar på TS fråga.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2024-07-14 22:15:28 följande:

Han var snäll och betalade en resa för både TS och barnen medan de låg i skilsmässa. TS behovde inte ens bidra då. Tycker gott hon kan visa lite generositet tillbaka nu, om hon har råd. Det handlar ju tydligen bara om hälften av flygbiljetterna for barnen, inte ens hotell eller mat eller aktiviteter.

Eller så menar TS att resan betalades med gemensamma tillgångar som gift par.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-14 22:16:45 följande:

Tow2Mater, du menar när de fortfarande var gifta och hade gemensamt ekonomiskt ansvar för barnen och lika gärna hade kunnat ångra skilsmässan efter betänketiden? Jättegulligt av honom att ta ansvar under äktenskapet. Men nu är de skilda.

Han hade kunnat sagt nej till att betala resan pga pågående skilsmässa.
Svar på tråden Betala halva resan för barnen?